• Kall öl

Hur är det med ryska efternamn?

Försöker allmänbilda mig lite.
    Är det så att om pappan heter Matvey, så blir sonens efternamn Matveev, t.ex?? Fast finns det andra "ändelser"? Och hur är det för tjejerna, de kan ju inte heta "Matves son". *nyfiken i en stut tittar ut*

• Svar på tråden Hur är det med ryska efternamn?
  • Kall öl
    -ovitj för män eller -ovna för kvinnor
    -evitj respektive -evnaPå slutet av kvinnliga efternamn tillfogfas vanligen -a/aja

står det bl.a på wikipedia men jag fattar ändå inte helt.
  • Kall öl

och kan man sedan ha samma efternamn åt sin t.ex son som pappan har?

• Sqti

är ingen ryss men där vi kommer ifrån har ändelsen på efternamnet inget med son/dotter att göra. mitt efternamn slutar på -vic (ryskans vitj). i bulgarien däremot är det så att ändelsen markerar dotter/son. så egentligen kan jag inte besvara dina frågor , men det var ett intressant och minst sagt udda ämne att jag bara kände att jag måste skriva några rader. hur kommer det sig att du vill allmänbilda dig inom just detta?

• Kall öl
    Sqti skrev 2008-01-31 14:01:26 följande:
    är ingen ryss men där vi kommer ifrån har ändelsen på efternamnet inget med son/dotter att göra. mitt efternamn slutar på -vic (ryskans vitj). i bulgarien däremot är det så att ändelsen markerar dotter/son. så egentligen kan jag inte besvara dina frågor , men det var ett intressant och minst sagt udda ämne att jag bara kände att jag måste skriva några rader. hur kommer det sig att du vill allmänbilda dig inom just detta?
    Hehe. Ja i Kroatien och "ditåt" är det ju lite "enklare" mer svenskt - med efternamnen väl?

Vet ej hur jag kom att tänka på det. Tycker det är intressant.

Sen så tänkte jag på hockeyspelare: endel heter Malkin och endel Ovechkin betyder det också "-son" typ? Alla i hela Ryssland kan väl inte gå omkring och heta "-son" heller? Som i Sverige borde det väl också finnas "Berg" och "Ljung" t.ex.
  • Kall öl

Puttar på ytterligare...

• Sqti

jag tror att vi inte har "son" efternamn. vissa påstår att -vic efternamnen hos oss är mer kristna/ortodoxa medan muslimska har andra ändelser. dock slutar även vissa muslimska efternamn på -vic eller enbart -ic. men jag kom på ett efternamn, ryskt, som inte slutar på -vitj: gorbatjov eller hur det stavas. kanske en variant av -berg eller -ljung efternamnen .

• Kall öl
    Sqti skrev 2008-01-31 17:29:30 följande:
    jag tror att vi inte har "son" efternamn. vissa påstår att -vic efternamnen hos oss är mer kristna/ortodoxa medan muslimska har andra ändelser. dock slutar även vissa muslimska efternamn på -vic eller enbart -ic. men jag kom på ett efternamn, ryskt, som inte slutar på -vitj: gorbatjov eller hur det stavas. kanske en variant av -berg eller -ljung efternamnen .
    Wasiljeff!
    Det med. Heter våran granne, och det är väl ryskt.
    Aminoff heter min lärare.
    Vad betyder -ff nu då!??
  • Sqti

fråga grannen. ett ypperligt tillfälle tycker jag. eller läraren .

• Kall öl

Haha!
    "Hördu Aminoff, är du rysse du dig?"

Elegant. Hoppas någon på FL kan hjälpa mig istället!!

Svar på tråden Hur är det med ryska efternamn?