• Elvirasmamma

Glutenallergiker - vilka symptom fick ni?

Jag funderar om jag ev. blivit allergisk mot gluten. Nu är jag nyfiken vilka symptom ni fick, som redan vet att ni har?

• Svar på tråden Glutenallergiker - vilka symptom fick ni?
  • meic

Fick ont i magen och diarre så fort jag ätit (nått med gluten i då...) var väldigt trött och kunde nästan somna vid matbordet.

• Elvirasmamma

Ok. Jag har bara ont i magen när jag vaknar, på morgonen, när jag ligger kvar i sängen. När jag går upp o går på wc, så brukar det försvinna. Konstigt?

• meic

ja det låter ju lite konstigt! har du varit på vårdcentralen och kollat annat?

• Elvirasmamma

Ja, de gjorde prov om jag hade blod i avföringen, men det var ingenting. Nu vet jag inte vad jag ska göra längre?

• meic

Har du bett om att få testa för ev gluten? Man ska ju testa det innan man utesluter det ur kosten, annars kan tarmen läka och så ser de inget på testerna sen...

• Sossiq

Hejsan ser att ni diskuterar om gluten/cöliaki...jag är född med gluten och har väldig kraftig glutan...de första är ju att avföringen ser ju annorlunda ut, de blir lätt gulaktig sen varierar de mycket mellan hård och lös...själv gör jag bara 2 gånger i veckan.
    Främsta tecknet på glutenallergi är ju att magen sväller som en ballong.
    Symtomen är olika beroende på hur krftig gluten man har, de finns dom som har gluten som kommer å går somde kallas den som man får på senare år...min farbor har den varianten, men han blir bara dålig i magen och lite illamående om han äter nått, själv får jag rejälva värksmärter i magen om jag bara får i mig en smula från smöret, 5-6timmar senare får jag ballong mage å smärta skulle jag äta en liten kaka eller köttbulle skulle jag 5-6timmar senare ligga å inte göra annat än att spy i en 5-6 timmar med hög feber och har så illamående att de inte ens går att varken prata eller röra sig...
    Skulle jag vara som du skulle jag testa köpa glutenfria produkter och se om du blir bättre, kör på enbart glutenfritt i ca 3-4 veckor sen provar du ta en smörgås med vetemjöl och så håller du koll om du kommer reagera på nått sätt en 5 -10 timmar efter.... Gör du de skulle jag gå till en diest eller doktor och berätta att du gjort ett test själv och reagerar....
    Lycka till...har du fler frågor är du så välkommen att fråga...
    Hade bäst kram kram 

• abnocto

Man ska aldrig prova med att äta glutenfritt för om man då blir bättre vill man inte börja äta normalt igen. och har du ätit glutenfritt under en period kanske inte läkaren kan se om du har celiaki förrän efter ett bra tag då du ätit normalt igen.
    Gå till läkaren först och be han ta ett prov och då ska du ha ätit normalt/mycket gluten månaderna innan

• Sossiq

Nä men de är inte säkert dom alltid ser de på proverna fast du äter gluten, beror på hur känslig man är... ibland gör man proverna å så visar de inget sen får man gå 1-2år ytterligare innam oj visst du hade tydligen gluten iallafall...jag skulle då testa glutenfri kost först nån vecka sen gå tillbaka till vanligt så gå till doktorn och medela om de varit bättre å sen kräva att dom gör proverna och sen gastroskopi om de visade sig att man blev bättre.
    Med dagens sjukvård så är de ju inte alltid man får den hjälp man behöver och vill ha...men alla är olika...jag ville bara dela med mig av min erfarenhet och tycke sen är de ju upp till var och en vad man vill göra...

Ha en bra kväll
    Kram kram på er alla

• abnocto

Om du menar blodprover så visar de ej rätt resultat på alla, oavsett om du väntar. Men det är nog bättre att övertala läkaren att göra biopsi från början för annars är risken att du får äta gluten ännu längre för att en biopsi ska visa rätt.
    Det säger våra läkare. Och eftersom jag är en sådan som provade själv kommer jag aldrig att få en läkarediagnos för jag totalvägrar att äta gluten igen under en längre period och må som jag mådde tidigare. Hade jag varit klok hade jag krävt en biopsi från början men men nu är det som det är. De vill att jag äter gluten i minst ett halvår för att en biopsi ska visa rätt och vem vill göra det när man nu mår bra?

Svar på tråden Glutenallergiker - vilka symptom fick ni?