• grisekno

När tappar katten sina "mjölktänder"?

Har en kattflicka på ett halvår, som senaste veckan börjat gnissla tänder något alldeles otroligt. Kan det vara så att hon ska tappa sina tänder snart? Eller beror det på något annat? Hon verkar ju inte "konstig" på annat vis...

• Svar på tråden När tappar katten sina "mjölktänder"?
  • Alfelina

De tappar inte några mjölktänder! Men se till att köpa gnagg- pinnar.

• grisekno

Inte? Det har jag hört att de gör!!!

• MyFine

Jodå! Min katt gjorde det när hon var typ 5 månader kanske?

• MyFine

Eller.. hmm.. är inte riktigt säker på åldern, men hon var nog runt halvåret iaf!

• grisekno

Då kanske det är det? Eller betedde sig din katt på något speciellt sätt då, Ozzan?

• lollisen

de va de knasigaste jag läst...
    katter tappar visst mjölktänderna! ha ha ha....
    dom brukar göra de runt ett halvårs ålder....
    "katter tappar inte mjölktänderna...." *ler*

• Lady Morpheus

Båda mina katter tappade sina mjölktänder runt halvåret. Den stora började bita i alla möjliga saker men speciellt i en toarulle och det var så jag upptäckte hennes tappande av tänder. Den lille var också lite mer bitig och gick omkring och liksom gnagde för sig själv. Kanske lite konstig förklaring men han liksom gick och slog ihop tänderna och "gnisslade" med dom.

Skulle tro att din katt håller på att tappa sina tänder. Det går över, men håller hon fortfarande på när hon är ett och det är dags för vaccinering kan du ju be veterinären kolla på det. Bara för säkerhets skull! Men oroa dig inte! Katter tappar sina mjölktänder i den åldern så...

/L

• MyFine

Njaa, hon var ju rätt vild innan.. Märkte bara att en av hörntänderna därnere stog liksom rakt ut från munnen, så när jag pillade lite på den så lossnade den! Sen så hittade jag nån tand på golvet nån dag efter oxå!

• Molnet

Jvisst tappar de tänder! Jag hittade dem en efter en på hennes päls på haklappen Kommer inte ihåg hur gammal hon var men kanske 5 månader?
    Det märktes direkt, för de nya vara bra mycket vassare än mjölkisarna

• NizzY

har 3 st katter o aldrigt sett ens en liten tand nåstans den äldsta är 12 o den minsta 1,6 snart o jag trodde jag visste en hel del om katter men inte fansiken visst e ag att de tappar mjölktänder där se man !

• Alfelina

Det har aldrig min gjort?? Det är en innekatt, så jag borde väl ha märkt???? Gör alla raser det????

Ja ja, det är ju kul att man lär sig något nytt nästan varje gång man är på FL

• Molnet

Alfelina, man märker det inte alltid. Som sagt, vissa sväljer dem, vissa tappar dem på golvet och det är bara om man råkar se dem som man vet att det har hänt!

• lollisen

de kan gå väldigt fort när dom börjat tappa tänderna....
    dom andra tänderna kanske tryckt upp mjölkisarna....
    sen brukar man inte kolla varenda dag i munnen på sina katter heller, så de e väl därför man ofta inte märker av när de häner....

Svar på tråden När tappar katten sina "mjölktänder"?