• annaoedvin

vad gör ni med era ettåringar under dagarna?

Nu börjar lillkillen bli stor =)! Njuter av att vara hemma (ska va det i 6 månader till) men känner ibland att jag inte riktigt vet vad vi ska göra hela dagarna.. Speciellt nu när vädret är så uselt! Vad gör ni och era små raringar en vanlig måndag =) ?

• Svar på tråden vad gör ni med era ettåringar under dagarna?
  • MamaKajsa

öf, träffar vänner från fl, myser hemma, fikar på stan, promenerar  exempelvis.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • sunt liv

parken myser läser en bok leker ihop

• Fru Gustavsson

åh, våra dagar blir långa ibland! Har några få vänner där vi bor (nerflyttad från storstan till mannen på liten ort)
    När vännerna har annat att göra tar vi ett par- tre promenader om dagen, jag har försökt ta oss till lekplatsen men varenda gång har det börjat regna/snöa/hagla och sonen verkar inte gilla gungorna nämnvärt.
    En dag i veckan har vi sångstund i kyrkan men där är det väldigt lite folk nuförtiden eftersom stor del av gänget börjat dagis.
    Inomhus blir det lekar, typ kurragömma, jaga bebis, jaga mamman, jaga kissen (*asg*) och sen inte så himla mycket annat.
    Känns ärligt talat smådrygt att inte lyckas få till en roligare vardag för ens lillefnatt alltid, så jag hoppas att han snart får dagisplats så att han får träffa andra småvildar.
    (Själv skulle jag gärna vara hemma längre tid men känner att han har behov av socialt umgänge mer än bara med mamma och kisse och pappa)

Min lilla nyföding är plötsligt ett år!!!
  • Sarah å Leia

När dotterna var ett, sprang jag på öppna förskolan var och varenda dag. Både jag o dottern fick bra stimulans, och får fortfarande då hon nu är 25 mån och vi fortfarande gör det.
    Det har varit min räddning!

• Snovit 79

När min son var 1 år så var vi och hälsade på släktingar, lekte i lekparken, runt 17-19:00 tog jag en långpromenad med vagnen, så han somnade för natten i den.

Tog dagen som den kom, men gick ( o gör ännu ) alltid en gång om dagen i ur och skur.

• Suddisen

Vår son blir 1 nu i dagarna och jag kan känna lite att det kan vara svårt att "underhålla" honom en hel dag hemma... Så vi är ute och går en (ibland fler) runda varje dag, stannar till i lekparken ibland och gungar lite. Går på babysim 1 gång/vecka och på Öppna Förskolan någon/några dagar i veckan. Går på sångstund på biblioteket ibland, o.s.v. Träffar "våra" kompisar och leker/fikar då och då också. Är vi bara ute eller iväg en stund varjde dag så tycker liten att det är desto roligare att vara hemma och leka med de gamla vanliga leksakerna . Hemma så leks det en hel del på golvet med alla grejer (både själv och med mamma), vi (eller snarare jag ) sjunger och och läser ganska mycket då han ÄLSKAR det just nu.

• Majan78

Det börjar krävas allt mer stimulans nu... öppna förskolan nån dag i veckan. Nån dag brukar vi gå in till stan å fika. Promenerar, träffar ibland nån kompis. Åker å handlar eller leker inne. Då kastar vi mest boll, läser böcker eller busar på sängen.

• Tussetösen

läser, leker, tittar på film, sjunger, promenerar, bakar... ja lite sånt..

• KaBi

En dag hos oss ser ut ungefär sahär: efter frukosten plockar jag lite i lägenheten, städar etc. Da burkar Hannah vara ganska bra pa att sysselsätta sig själv och plocka med sina egna grejer. Efter nagon timme är det sovdags och sen lunch. Efter lunchen brukar vi ga ut nagon timme eller sa, upptäckte förresten igar att det roligaste som finns tycks vara att köra omkring med sin lilla vagn i parken - kanske kan vara ett tipps . Sen leker vi lite hemma eller jag lagar mat och Hannah leker själv. Efter kvällsmaten kommer pappa hem och det är det roligaste pa hela dagen och da leks det tills det är läggdags.

Fast vissa dagar kan hon inte göra nagonting själv utan blir jättesur da jag inte ägnar mig at henne. Da blir det mer lek och mindre plock - inte dumt det heller

Kul att höra vad era 1-aringar gillar!

• Fru Gustavsson

hade varit bra om vår Öppnis hade öppet mer än en sketen gång i veckan men det har de inte. Mycket tråkigt... så promenader är det bästa jag kan bjuda min lilleman på.

Min lilla nyföding är plötsligt ett år!!!
  • lilla piraja

Vi går på olika ÖF (där får man göra mycket skoj o pyssel!), sångstunder, träffar vänner med barn, träffar släktingar (med och utan barn), går till busborgen, ut på restaurang o fik, promenader (fast nu har det varit riktigt trist väder ett tag..), samt mycket bus o kryp o lek hemma. Stor händelse när pappa kommer hem, roligt att leka med pappa som omväxling :).
    Vi lever lyxliv med andra ord!
    TS: Du har inte möjlighet att fara till nån annan ÖF i närheten där ni bor? Eller bor ni mitt i urskogen..:(

• annaoedvin

Vår ÖF är bara öppen på torsdagar.. tråkigt! Jag är inte från
    trakten så jag känner nästan ingen här. det är ju inte som när man var liten och gick fram och frågade "ska vi leka" =)! Mannen är för det mesta hemma 4 dagar i veckan så det är ju skönt men snart ska han iväg på utbildning och då blir jag ensam i 7 veckor =(. Känner att jag behöver ha något sorts veckoschema eller nått, för att få dagarna att gå. Ska åka in till stan och gå på ÖF där en gång i veckan, sedan här uppe en gång. Blir vädret bättre kan man ju va ute mer och gå till någon lekplats. Ibland åker vi till biblioteket och sätter oss på barnavdelningen en stund. jag njuter verkligen av att va hemma men vissa dagar blir man något understimulerad..
    Kul att få lite tips och ideér från andra med jämnåriga!

• Sarah å Leia

Ts, våga gå dit, även om du inte känner ngn där, för du lär känna folk, tro mig!
    Jag kände i heller ingen, men hittade massor av nya roliga folk,
    som jag även träffar utanför på annan tid.

• lilla piraja

Dom flesta som jag umgås med på dagtid kände jag inte innan jag blev gravid, det är från föräldragruppen och från BB. Då jag o alva far runt på olika ÖF har vi ännu inte lärt känna nån så vi umgås utanför ÖF, men vi har jätteskoj där, och det har lett till nån promenad med en mamma därifrån så långt. Jag vet att det kan vara lite segt att lära känna folk på små orter (har flyttat en del), jag tycker det alltid har varit lättast att träffa andra som också är inflyttade.
    Kanske du kan finna några här på familjeliv, som bor där runtikring? dom har ju områdes-trådar, efter vad jag har förstått.
    Hoppas du hittar några du trivs att umgås med!

• Livshlädje

Rita med kritor, leka med lera, vattenlek i badrummet, nakenbus på sängen, dans o skoj till barnCD, www.kneebouncers.com, baka.. det finns massor av skoj att att ägna dagarna åt på hemmaplan!

Dessutom älskar min skrutt att hjälpa till med alla sysslor - hänga tvätt (hon tar plagg ur maskinen o ger till mig som hänger), vattna blommor, laga mat (man kan "skära" grönsaker med matkniv eller bara smaka på allt ) dammsuga, damma (hon har en egen vippa).. det är bara fantasin som sätter gränser..

Sen går vi oxå på ÖF, både här o i grannkommunen. Jag övertalar mina vänner som arbetar att ta långlunch o så lunchar vi tillsammans. Shopping - bara köpa nån liten grej i leksaksaffärn kan förgylla en hel dag..

Och så promenader! När vi går på långprommis så pausar vi (eftersom hon inte orkar sitta i vagnen så länge) mitt i skogen och letar efter fina kottar, eller stannar vid vägen o kollar på alla bilar som åker förbi..

• Apple Pie

Nu när Maja har fyllt 1 så har vi också ett fullbokat schema, tycker att det e jobbigt att bara vara hemma en hel dag. Nu har vi ju hund så det blir en lång promenad varje efm. vid fint väder stannarr vi vid lekplatsen, eller går inom ÖF

Måndagar så träffar jag min mamma barn grupp och vi fikar, äter lunch, går till hoppeborgar, leker hemma hos varnadra, vi ska på porselinsmålning imorgon vi gör helt enkelt olika aktiviteter varje vecka.

Tisdagar, Babysim (Fast man kan ju gå själv till ett badhus), sen går vi också på lek och sångstund i kyrkan

Onsdagar går vi på Gymboree (lek och sångstund)

Torsdagar träffar jag en annan mammabarngrupp, vi fikar alltid hemma hos varnandra och så leker barnen

Fredagar så går vi på sångstund

Sen är vår öppna förskola öppen varje dag hela dagen :)

Jag tycker att det är jätteviktigt att träffa folk, så som nån sa här inne, sök och se om det finns fler FL mammor i området samt gå till ÖF varje vecka, det tar kanske ett tag att lära känna folk men ta egna intiativ, fråga någon om någonting tex om de vet om biblioteket har någon lässtund eller nått, sätt dig och prata om barnen, hör efter vad de brukar göra på dagarna, osv Sätt upp en lapp på ICA, och hör efter om nån annan e mammaledig och har lust att träffas

• Tessssan

Öppna förskolan för det mesta

Svar på tråden vad gör ni med era ettåringar under dagarna?