• Bästa jag

Muslimskt barn fosterhemsplacerad i homofil familje.

I Norge har soc placerad et muslimskt barn i fosterhem der två kvinnor lever i en homofil relation.
    Barnets föreldre er grovt traumatiserade etter krig i sitt hemland och kan inte själv ta hand om sitt barn. Barnets mamma er fortvilet over at sitt älskede barn bor i et sk. homofilt hem och har protesterad skriftlig til soc i den stan i Norge där barnet er placerad. Soc tycker det er helt ok at barnet bor där och at man som muslim inte har rätt på hetrofil familje til sitt barn när det er satt under LVU.
    Vad tycker du er rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-31 00:00
    Läste om denne historien på norskt text- tv i dag. Jag tycker barnets bästa alltid skal vära i fokus. I Norge får inte homosexuella adoptera barn från utlandet. Bara om biomamman eller pappan lever i denne relationen kan adoption vara lagligt. Dubbeltmoralen lever jo godt her i Norge kan man si.... For fosterföreldre er vel like viktiga för barnet som adoptivföreldrene? Även om barnet kanskje skal bo med sina muslimske foreldre en gang i fremtiden så vet man inte när eller om det blir så. Mamman i fråga var traumatiserad av krig och tortyr i sitt hemland. Ingen vet när hun kan ta hand om sitt barn.

• Svar på tråden Muslimskt barn fosterhemsplacerad i homofil familje.
  • n00bmamman

Varför skulle det vara dåligt?
    Det är ju inte som att fosterföräldrarna kommer tvinga ungen att se på när de har sex, så på vilket sätt skulle det kunna vara skadligt?
    Och i relation till att inte bli omhändertagen alls finns det väl inte speciellt mycket att klaga på.

Det heter btw inte homofil.

• ticktick

"en homofil familj"? Antar att det är språkförbistring, men uttrycker låter nedvärderande i mina öron. Säger man homofil i Norge? Bara undrar. ; )

Men jag tycker såhär! Så länge fosterföräldrarna uppfyller kriterierna ser jag inga som helst problem. Det är alltid en känslig diskussion om religion kontra samhället. Men jag blir snarare glad över att soc i det här fallet är så pass öppensinnade att de inte låser sig vid ett stereotypt familjemönster vid bedömning av lämplighet. Kom igen Sverige, haka på!

• Moulin Rouge

Rätt eller fel, det är ju väldigt svårt att säga. Men jag kan samtidigt förstå att föräldrarna är förtvivlade. Att leva som homosexuell är inte i enlighet med deras religion och det får man acceptera. Jag skulle definitivt protestera om något av mina barn blev fosterhemsplacerade i en muslimsk familj. Inget jag hade önskat precis.
    Men som sagt, det är nog inte så svart eller vitt. Finns nog mkt mer att säga i denna fråga.

• Bästa jag
    ticktick skrev 2008-01-30 23:21:07 följande:
    "en homofil familj"? Antar att det är språkförbistring, men uttrycker låter nedvärderande i mina öron. Säger man homofil i Norge? Bara undrar. ; )Men jag tycker såhär! Så länge fosterföräldrarna uppfyller kriterierna ser jag inga som helst problem. Det är alltid en känslig diskussion om religion kontra samhället. Men jag blir snarare glad över att soc i det här fallet är så pass öppensinnade att de inte låser sig vid ett stereotypt familjemönster vid bedömning av lämplighet. Kom igen Sverige, haka på!
    Ja man säger homofil i Norge.
    Det er inte et negativt ord. Jag lovar
  • Lequisha

Svår fråga. Men rent spontant ( utan att känna till speciellt mycket bakgrundshistoria ) så tycker jag det är fel.
    Homosexualitet är inte ok för muslimer. Man kan tycka vad man vill om det, men att sätta familjer med starka motsättningar mot varann på det sättet kan inte vara bra.
    Som att sätta ett barn till en kristen familj i en muslimsk fosterhemsfamilj. Det skulle liksom aldrig hända.

• sakoline
    Lequisha skrev 2008-01-30 23:31:09 följande:
    Svår fråga. Men rent spontant ( utan att känna till speciellt mycket bakgrundshistoria ) så tycker jag det är fel.Homosexualitet är inte ok för muslimer. Man kan tycka vad man vill om det, men att sätta familjer med starka motsättningar mot varann på det sättet kan inte vara bra.Som att sätta ett barn till en kristen familj i en muslimsk fosterhemsfamilj. Det skulle liksom aldrig hända.
    Jo det kan väl hända?

Vad har religion med saken att göra? Och barnen ska inte bli påtvingade en religion, så det är väl föräldrarna som motsätter sig det hela? Varför ska vi hålla på och skilja på folk sådär som värsta muslimska totalitära stat?
  • Lillan7704

Jag tycker det är fel.... Men ändå inte...kanske...

Jag hade absolut inte velat att mitt barn skulle bli placerad i ett hem där någon religion, vilken som helst, utövades!

Men barn placeras ju i fosterhem av en anledning och då kanske man inte kan välja liksom.. Dom tar väl det hem som kan ta emot ett barn just då..

• Queen70

Man måste respektera föräldrarnas åsikter och hur de vill uppfostra sitt barn. Jag skulle ex. inte vilja att mitt barn blev placerad i en familj som var med i livets ord el. dylikt.
    Liknande värderingsgrund som i ursprungsfamiljen är viktigt eftersom det trots allt är så att barnet oftast ska hem till sin riktiga familj igen så småningom. Samt att fosterfamiljen och biofamiljen måste ha ett bra sammarbete. Handlar inte om man är för eller emot homosexuella eller inte.
    Skulle aldrig få för mig att placera att barn från ex. en stark frireligös familj som tycker homosexualitet är en synd hos ett homopar. Eller ett barn till homoföräldrar i en sådan frireligös familj. Handlar om barnets bästa inte om vad som är politiskt korrekt att tycka.
    Vill bara påpeka att jag inte har nåt som helst emot homosexualitet och vet att dessa föräldrar är så goda som vem som helst.

• Moulin Rouge

sakoline:

Tycker du det hade varit okej om dina barn blivit fosterhemsplacerade i en Knutbyfamilj??? Religion har väl i högsta grad med saken att göra. Tycker jag.

• sakoline

Mia: Nej, men var det homosexuella paret utövare av homosexualitet vid middagsbordet och tvingade barnen att be till homo-guden? Nä, precis. Religiös fanatism ska inte påtvingas barnen sa jag ju.

Svar på tråden Muslimskt barn fosterhemsplacerad i homofil familje.