• Chanie

Pannbiffar som var något rosa inne i...

Jobbar på café och vi tillagr alltid våra biffar i ugnen, de blir alltid lite rosa i, även om vi har ugnen på runt 200 grader och har biffarna inne ca 15-30 min... de är ganska tunna.

Åt idag 1/3 dels biff men tänkte sen att det kanske är bättre att hoppa över... fall i fall...

Jag vet att de farliga bakterierna dör vid 70 grader... men man oroar sig ju... jusst eftersom biffarna var något rosa..

Är i v 22

• Svar på tråden Pannbiffar som var något rosa inne i...
  • jennie ellie

Är helt ok, de kan vara rosa i mitten utan att det är någon fara

• Chanie

Förstår bara inte varför de är rosa... det står ju på slv att blandfärs mm ska vara helt genomstekt... men det är ju nästintill omöjligt i ugn...
    Usch är ju ändå orolig.

• jennie ellie

Gör alltid mina lätt rosa i mitten, vill ha dem saftiga. Enligt tv kockar på tv kan fläskkött med fördel vara mycket rosa i helstekt/grillat mm

• Chanie

jojo, kockar gör kanske det... men som gravid är det väl inte bra?

• Pinkstar

skulle snarare säga att detta gäller NÖTkött.
    jennie ellie skrev 2008-01-31 00:06:36 följande:

Gör alltid mina lätt rosa i mitten, vill ha dem saftiga. Enligt tv kockar på tv kan fläskkött med fördel vara mycket rosa i helstekt/grillat mm
  • Ellenor
    Chanie skrev 2008-01-31 00:04:23 följande:
    Förstår bara inte varför de är rosa... det står ju på slv att blandfärs mm ska vara helt genomstekt... men det är ju nästintill omöjligt i ugn... Usch är ju ändå orolig.
    Även fläskkött kan vara lite rosa, det man går efter är hur många grader köttet blivit längst inne i mitten!
  • Chanie

Jag mätte aldrig temperaturen i mitten, men värmde biffarna tills de var brännheta i micron (efter att de vart i ugnen då) sen åt jag bara lite kanter på 1/3 dels biff...

• jennie ellie

Nix, detta var om just fläskkött hur konstigt det än må låta. Det som tillagades var helstekt fläskfile och den var rosa för att inte säga mycket rosa i mitten. Han tog upp just detta om att alla är rädda för fläskköttet och därför blir det alltid torrt

Pinkstar skrev 2008-01-31 00:11:11 följande:
    skulle snarare säga att detta gäller NÖTkött.jennie ellie skrev 2008-01-31 00:06:36 följande:
  • Ellenor

Som nån sagt innan, köttet skall hettas upp till 70 grader, då dör potentiella bakterier. Men många äter kött som endast är 55-60 grader helt utan problem.
    Vid 70 grader är det inte säkert att hela köttet är "genomstekt" alltså det kan fortfarande vara rsa/rött i mitten, men det är alltså ingen fara eftersom det är 70grader.

Enligt experter på ämnet så är det idag inte så farligt att äta understekt fläskkött som det var förr, eftersom grisarna nufötiden inte har en massa farliga ämnen i sig.

Svar på tråden Pannbiffar som var något rosa inne i...