• annroll

Ang valp..

Hejhoopp!

Jag undrar bara lite snabbt, om en valp sover ska man väcka den då för att den ska ha mat? eller ska man ge mat när den vaknar?
    Hur ska man göra? vår valp sover länge o missar sina tider ofta för han sover. Väcka eller sova e min fråga. =)

• Svar på tråden Ang valp..
  • jagvetintevadjagheter

Jag har fått lära mig att aldrig väcka en valp som sover!
    Om den sover och missar sin mat-tid så är den nog inte så hungrig heller, eller vad tror du?
    Sen är det ju inte så petigt på minuten med mat heller.
    Så mitt råd är alltså att vänta tills den vaknar.

• annroll

De e va jag oxå lärt mig, saken e den att han får mat 8,12,16,20..
    Ofta missar han 8 maten för att han då sover. Jag har inte velat väcka honom, men min kille säger att vi ska de annars blir han aldrig rumsren.... Men ja vet inte. Kan man ge mat innan, som typ nu vid åtta, gav honom halv åtta idag för att sen gå ut med honom. Så borde han ju snart sova o vakna till tolv.

• LuckyLucky
    annroll skrev 2008-01-31 08:05:06 följande:
    Hejhoopp!Jag undrar bara lite snabbt, om en valp sover ska man väcka den då för att den ska ha mat? eller ska man ge mat när den vaknar? Hur ska man göra? vår valp sover länge o missar sina tider ofta för han sover. Väcka eller sova e min fråga. =)
    Jag har hört det samma!! Min valp sover inte så mycket men den vet vart mat skolen stor när han blir hungrig!!
    Skulle mat skolen vara tom så säger han till!!!
  • LuckyLucky

Jag har hört det samma!! Min valp sover inte så mycket men den vet vart mat skolen stor när han blir hungrig!!
    Skulle mat skolen vara tom så säger han till!!!

• Kickiliina

Man ska inte vara så petig på tiderna. Valpar behöver sin sömn lika mycket som sin mat. Så ge valpen när den vaknar....Skrattande

Mammas TROLLUNGAR - Lucas & Liam
  • Legenden777

Om valpen sover så kan man göra de lite extra högt när man tar maten ur tunnan och lägger den i blöt (om man blötlägger maten dvs) så går man ut med hunden så den får kissa och kanske lite lek för att sen gå in och ge den mat på de tider man vill, så sover valpen gott sen!..

• Legenden777

Givetvis gå ut efter maten med glömde jag säga ;) Tog de för givet :)

• mirakelasta

det där problemet kommer att lösa sig av sig själv. Snart sover inte valpen alls utan sysselsätter sig med att tugga upp inredningen. Då gäller det att vara alert och springa ut med den när den slutat leka.

Visst kan du ge valpen mat tidigare. Jag har aldrig gett någon hund mat fyra gånger. Tre och de har varit lite vagt frukost lunch middag.

Mina schäfrar äter en gång om dagen. Jag ger dem mat när jag går och lägger mig. Labradoren får mat två gånger med ca 12 timmars mellanrum. Men hon kommer aldrig ihåg att hon ätit.

Valpar blir rumsrena tids nog, bara man springer ut med dem ofta. Min labbevalp blev helt rumsren vid 6,5 månad, jag höll på att bli tokig.

• yatsy

Jag har hört att om man väcker valpen när den sover skapar det en stressad och otrygg hund. Låt den sova. Den växer ju medans den sover med..den blir ju rumsren ändå även om den inte äter på klockslaget. Och som en annan skrev. jag har heller inte gett mina valpar mer än 3 gånger om dagen. Och det verkar som att din vovve kanske skulle haft det med?

• annroll

ang mat fyra ggr om dagen så följer ja bara uppfödarens råd o rön. han e bara 13 v än men ska ha fyra mål ettt tag till.
    har en labbehane. =)

• camillaja

Låt din lilla valp sova så mycket han vill. Du ska absolut inte väcka honom! När han vaknar tar du ut honom och ger honom sen mat. Sen ska han förståss ut igen, men det har du säkert koll på. *ler* Om han sover över sina måltider har inget att göra med hur snabbt han blir rumsren. Låt valpen sova, man ska aldrig väcka en valp. En hund kan inte kontrolera sin blåsa förren den är närmare ett år. Men vi kan uppleva den som rumsren tidigare men det beror på att blåsan blivit större och att vi lärt oss deras rutiner. Min första hund blev "rumsren" när han var 5 månader ungefär men min andra hund blev "rumsren" när han var ca 4.5 månader för då hade jag det ganska färskt hur det var med den förra. Jag var konsekvent ut med hunden när den vaknat, när den ätit, när den lekt och sen var jag ut en kortis var annan timme när den var vaken längre stunder. Sen massor med beröm hjälper så klart, men aldrig bannor! Lycka till! Din lilla valp var bara 13 veckor så du har massor av tid på dig innan den ens ska vara i närheten av att vara rumsren. Stressa inte! Njut av valptiden, snart kommer unghundstiden och trottsåldern. Du kommer att behöva valptidens underbara minnen för att orka dig igenom den.. *ler* Än en gång, LYCKA TILL!

• Pikaur

Väcker man gärna en bäbis som sover? Nä, låt valpen sova...

• linjes

Valpen ska få sova när den vill,våran vaknar så fort vi rör oss mot köket eller öppnar kylskåpet så ingen risk att han missar en måltid

• SuziQ

Själv gav jag mat när hin vakna. Dom ska sova när dom sover...

Svar på tråden Ang valp..