• solrosen83

vad är "normalt" blodtryck egentligen?

Ja precis som rubriken säger, så vad ligger ett normalt blodtryck på ungefär..

jag tror att mitt inte är så värst normalt... men men...

• Svar på tråden vad är "normalt" blodtryck egentligen?
  • maxmille

Ett normalt bltr ska inte ligga över 140/90 enl svt.se- fråga doktorn.
    Jag var hos BM idag och jag hade 120/70, helt normalt=)
    Hoppas du mår bra annars!

• solrosen83

nej men nu vet jag att jag har lite lågt blodtryck då... mitt blodtryck ligger på mellan 110/50 - 120/60 så lite lågt är det... men nu vet ja det jag vet att min mamma alltid har lågt blodtryck också.. Visst är mitt säkert normalt också men lite lågt ändå...

• anja1661

mitt låg på 110/75 vid inskrivningen...denna gång i vecka 26 var jag nervös över ett stick i fingret och det låg då på 135/75...

• levalivet

"Normalt" är 120/80, men det är bara bra att ha lågt blodtryck så länge man inte besväras av svimningar!

• kärleksbarn 05

det är helt normala värden...ja har 100/65 de räknas oxå som normalt fast ja besväras lite av yrsel å så så får ta de lugnt när ja reser mig...övertrycket ska helst inte gå under 100 å heller inte för högt åt andra hållet som typ över 150-160 undertyrcket ska inte gå över 100..(hoppas ni förstår va ja menar ananrs kan ja försöka förklara bättre å mer ingående).går undertrycket upp över 100 kan de va tecken på havandeskapsförgiftning...högt blodtryck gör man oftast något åt medans lågt får vara om man inte har för stora besvär av det...alltid bättre med lågt än högt...högt bltr kan orsaka blödningar i hjärnan tex å att kärl brister...aourta aneurysm..stroke å andra farliga åkommor så oroa dig inte för ditt bltr de är helt normalt...

• Lingon

På inskrivningen hade jag 90/60 eller var det 60/90 (?) och det var lite lågt sa barnmorskan. Hon sa också attjag inte skulle resa mig upp för häftigt för att jag då kunde bli yr, men det är ingenting jag märkt någonting av...

• zorika

jag ligger på 90/45... Det var inget som hon påpekade. sa visseligen innan att jag har lägt blodtryck.

• Börnen

Normalt blodtrycket = ca 120/70 men hos unga tjejer och speciellt vid graviditet så är det inte ovanligt att blir lägre.

Högt blodtryck: man kollar främst på undertrycket och -/85-95 räknas som högt blodtryck. Man kollar främst undertrycket då det är detta som är det stabila även i olika situationer, medan övertrycket varierar mycket kraftigare. Högt blodtryck ökar risken för hjärnblödning etc och är inte bra.

Lågt blodtryck: finns ingen klar gräns, men när det börjar komma nedåt 100/60 så räknas det som lågt. Det är ingen fara med lågt blodtryck, däremot kan det vara rejält obehagligt och leda till yrsel och svimning. Tänk på att resa er långsamt och röra på fötterna om ni står länge (t.ex. i kö på affären).

Kram och godnatt!

• Cinderellla

Vid inskrivningen för 4v sen så låg jag på 90/50 o hon tyckte det var lite lågt så jag skulle äta järntabletter.

• Mandi74

Det är ju olika för olika människor..dels beroende på hur bra kondis man har..om man röker..
    är överviktig mm..det blodtryck jag hade hade tex varit jätte högt för dig men för mig var det normalt.. :)

• kicks

Mitt ligger på 110/60 och min barnmorska säger att det är bra.

• anneli78

Jag hade 140/85 sist jag var hos BM, men hon kunde ju knappt det där, så jag vet inte hur mycket det stämmer

Svar på tråden vad är "normalt" blodtryck egentligen?