• Tina83

Ska måla om, men har häftmassa på tapeten!

jag ska måla om i sovrummet. detta var baenens rum förut, så det finns en massa häftmassa överallt..
    det finns även fläckar efter de förra som bodde här, så dem fläckarna är väl 10 år gamla..

hur får jag bort dessa? antar att det inte bara är att måla på!

• Svar på tråden Ska måla om, men har häftmassa på tapeten!
  • Lilldetta

Prova med att lägga på någon typ av förseglare. Kvistlack el. liknande

• Tina83

ok.

asså, jag har inte ens tagit bort kluddet på vissa ställen, m,en det blir ju fläckar efter dom. man man måla med målartvätt eller måste man spackla? eller tränger fläckarna igenom ?

• Sibbis

jag skulle tvätta med målartvätt o sen se till att ha en bra grundfärg att måla med. SEN måla på med "slutfärgen". Jag har gjort så själv i några rum o det har inte varit några problem :D lycka till!!

• Tina83
    Sibbis skrev 2008-01-31 16:24:43 följande:
    jag skulle tvätta med målartvätt o sen se till att ha en bra grundfärg att måla med. SEN måla på med "slutfärgen". Jag har gjort så själv i några rum o det har inte varit några problem :D lycka till!!
    vad är grundfärg..?

kan man inte ta två lager med samma färg? jag vill ju helst bara måla ett lager, två lager tar ju jättelång tid! första lagret ska väl torka många timmar innan man kan måla andra lagret?
  • Sibbis

Grundfärg är en färg med lite bättre häftförmåga och täckförmåga än "vanlig" färg. Detta beror ju lite på hur tapeten under ser ut, själv har jag för vana att ALLTID använda grundfärg först, för att färgen ska sitta bättre. Annars tror jag det finns en viss risk att färgen börjar "flaga" där du har fettfläckar efter häftmassan.

Nu är jag visserligen bara en glad lekman, men efter två lägenhetsrenoveringar och en husrenovering samt åtskilliga diskussioner i färgbutikerna hoppas jag att jag har snappat upp något.

Hur länge färgen måste torka beror på vad du väljer för färg. Själv har jag alltid låtit färgen torka över natt, vet att det funkar.

Lycka till! det finns ju inget roligare än att måla på ett lager färg o få fint o fräscht :D

Svar på tråden Ska måla om, men har häftmassa på tapeten!