• Perry the Platypus

MÅSTE verkligen ungarnas namn "passa ihop"?

Har läst så många namntrådar där folk frågar "passar det här och det här namnet ihop?" eller "ge mig förslag på namn som passar ihop med det här namnet!".

Vad spelar det för roll undrar jag; man väljer väl det namn man gillar bäst varje gång man får ett barn?? Det är ju inte så att ungarna sitter ihop resten av livet? Och hur kan två namn inte "matcha"?

kent 7/2 - C U there, Solfia!!!
  • Svar på tråden MÅSTE verkligen ungarnas namn "passa ihop"?
  • Twiist3d

Förstår inte jag heller :/ Får jag en tös så ska hon hetea Milla eller Elvira och sen när/om jag får en pojk så skahan heta Aleksi. Och det "passar" ju inte så bra ihop. Tycker itne jag iallfall. Men eftersom jag gillar namnen så bryr jag mig inte :)

• Mizuki

Nej, förstår inte heller. Av namnförslagen vi har till lilla 2an i magen så "passar" 1 till storasysters namn. De andra är från andra länder och hela andra stilar.
    Men de är ju två individer? Vad finns det för mening med att ge dem namn som passar ihop?

Om man ska matcha barnens namn med något så är det väl till deras framtida parners. Då blir ju namnen mer av en enhet, men på syskon.. Nej.

• hannelelle

nej, det har jag också tänkt på! och hur många av oss har namn som "matchar" våra egna syskon?

• vanilla

Mitt namn matchar min systers ganska bra, faktiskt, även om jag inte tror det var avsiktligt.

Jag tror kanske man tänker på hur många ggr man ska säga namnkombinationen när man pratar om sina barn. "Aleksi och Elvira..." tusentals ggr, kanske blir jobbigt?

• Bonanza

Alltså, jag tycker att de måste passa ihop stilmässigt. Inte så att båda måste ha E i, eller så, utan att det inte ska vara ett stilbrott.

Det blir knäppt med en Nils och en Kevin. En Melissa och en Signe. En Enzo och en Sven. Det fungerar inte, enligt mig!

Mina ungar heter Noa och Emmy. Det tycker jag passar eftersom båda är ungefär lika långa, inte utstickande på något sätt och så.

• Perry the Platypus

Håller med dg till viss del vad gäller stilbrott. Fast det beror nog lite på vilka namn du gav som exempel; har svårt för namn som Melissa och Kevin. Enzo och Sven var snarare lite coolt att sätta ihop! Och tänk dig en Amadeus och en Torsten - vilken läcker kombo!

Bonanza skrev 2008-01-31 11:16:53 följande:
    Alltså, jag tycker att de måste passa ihop stilmässigt. Inte så att båda måste ha E i, eller så, utan att det inte ska vara ett stilbrott.Det blir knäppt med en Nils och en Kevin. En Melissa och en Signe. En Enzo och en Sven. Det fungerar inte, enligt mig!Mina ungar heter Noa och Emmy. Det tycker jag passar eftersom båda är ungefär lika långa, inte utstickande på något sätt och så.
    kent 7/2 - C U there, Solfia!!!
  • Twiist3d

Vanilla:
    fast det kanske blir att man vänjer sig att säga namnen många ggr på en dag, så det blir inte så jobbigt i slutändan ändå? ;p Eller så får man hoppas att man får barn som ALDRIG gör några hyss :)

• Beebiz

Det är ju en smaksak om man tycker att namnen matchar eller inte! Förstår inte heller att så många vill ha kommentarer om detta på FL...

• vanilla
    Twiist3d skrev 2008-01-31 12:25:33 följande:
    Vanilla:fast det kanske blir att man vänjer sig att säga namnen många ggr på en dag, så det blir inte så jobbigt i slutändan ändå? ;p Eller så får man hoppas att man får barn som ALDRIG gör några hyss :)
  • Kall öl

Finns massor med såna här trådar, men säger återigen: om de vill att de ska passa ihop så får de väl ha det så. Men själv tycker jag det är litet löjligt.

• Bellbox

Stört-löjligt tycker jag
    Varför är man så "osäker" på vad som passar ihop; det finns väl alltid nån som INTE kommer tycka att namnen på ens barn passar ihop OAVSETT hur många man rådfrågat, men "so what?"

BF 4 mars
  • Majuni

Hahaha, jag är en sådan där "löjlig"... tycker att det är skitfult om barnen inte har namn som passar, med det menar jag inte att det måste börja på samma bokstav eller ha lika många bokstäver.. Och så tycker jag det ska matcha med efternamnet också..
    Heter man Ahl i efternamn så kanske inte Ann är så klokt som förnamn eller Lag, då ska man kanske skippa Sam..

• Bellbox
    Majuni skrev 2008-02-01 11:54:51 följande:
    Hahaha, jag är en sådan där "löjlig"... tycker att det är skitfult om barnen inte har namn som passar, med det menar jag inte att det måste börja på samma bokstav eller ha lika många bokstäver.. Och så tycker jag det ska matcha med efternamnet också..Heter man Ahl i efternamn så kanske inte Ann är så klokt som förnamn eller Lag, då ska man kanske skippa Sam..
    Ja men DET är väl självklart att man inte vill döpa ungen till ANN AHL?! Håller med dig såklart (dum är man ju annars)
    Jag tänker mer på att det tjatas om att just FÖRNAMNEN på barnen ska passa; precis som att Ida & Emil passar bättre än Anton & Cornelia (eller vaddå?)
    Jag är nog blind för vilka namn som passar/inte passar i så fall

Ok, Jag har en del personliga åsikter såsom att jag inte själv skulle välja att döpa mina tvillingar till Elias & Elian,
    eller min hela familj efter samma initial så att det blir typ : Anna, Anders, Antonia, Anton och Anne Andersson
    Men et är ju bara min smaksak
    BF 4 mars
Svar på tråden MÅSTE verkligen ungarnas namn "passa ihop"?