• brünnhilde

Gravid och vill ut och resa i mars (sol och bad). några tips/råd?

Jag och min man pratar om att göra en "sista resa på tu man hand" innan bebisen kommer. Vi vill koppla av, ladda inför föräldrarskapet, få lite värme och bada. Vi hade tänkt åka någon gång i mars, och stanna typ en vecka.

Sydeuropa är ju lite för kallt på den tidspunkten, och vi har inte tid att åka runt halva jorden, utan hoppas på en billig restresa någonstans.

Är det någon som har något tips på vart man kan åka? Vad bör man tänka på? Hur funkar det med vaccinationer? Finns det resmål där man kan undvika dessa?

Jag kommer för övrigt att vara i vecka 22-25.

• Svar på tråden Gravid och vill ut och resa i mars (sol och bad). några tips/råd?
  • åsa1979

Efter vecka 26 så gäller inga försäkringar under resan om ni väljer att flyga, det kan vara bra att ha i åtanke....

Så åk innan dess

• brünnhilde

Tack för råd. Det är redan ihågkommet, därav planen att åka mellan v 22-25.

Men vart åker man?

• brünnhilde
    Hannah76 skrev 2008-01-31 12:06:26 följande:
    Kanarieöarna kanske?
    Men är där inte lite kallt i mars? typ strax under 20 grader? Kanske inte så skönt att bada då...

Någon som vet om egypten skulle vara lämpligt?
  • the annapannan

jag känner/ vet folk som vart i egypten när dom va gravia, solhatt och dricka mycket, annars tycker jag inte att man ska nojja sig över mer.
    maten på hotellen jag har vart på i egypten har vart helt ok, väl tillagat.

• brünnhilde
    Svar på #6
    Tack för svar! Vet du hur det funkar med ev vaccinationer?
  • Momme72

En del vaccinationer går bra att ta när man är gravid. prata med din BM. Egypten är härligt i mars och inga särskilda vaccinationer krävs. Själv åker jag till Thailand på lördag och ska vara borta 2 v jag är i vecka 23! Drick mycket, utorkning kan vara det som är farligast för dig och bebisen!

• the annapannan

vi tog inga vaccinationer, jag har för TBC och gulsot sen innan, men inte gubben. stelkramp har man väl sen skoltiden, så det tror jag inte. och vi har vart där två gånger, och sen har vi vart i tunisien m nästan varje år och magsjuk har man väl blivit någongång, men då är vi borta mycket längre än en vecka.
    men du kan ju kolla när du bokar vad dom säger.

• sandras81

Fast dom varnar juh för att gravida inte ska åka till Egypten..
    Pga att alla nästan blir så magsjuka...

Svar på tråden Gravid och vill ut och resa i mars (sol och bad). några tips/råd?