• Bebbe NR2

Hur länge kan ett dött foster vara kvar innan kroppen stöter bort det?

Har funderat på det här med MA. Som regel får man det ju innan v12. Men undrar lite om det skulle vara så att bebisen inte lever där inne kan det ta flera veckor innan det blir ett visat MA. Jag menar kan det ta lång tid innan kroppen stöter bort bebisen?

Har oxå läst här att har man varit på Vul och fått sätt hjärtslag så böhöver man inte vara så orolig för att det ska bli MA sen är det så?
    Jag fick se mitt barns hjärtslag i v 8+3 går bara å väntar tills man kommit över v 12. Fanken vill inte vara så orolig som jag är. Dessutom vill man inte berätta innan v12 men jag kan inte dölja min mage längre...fler som jag?

• Svar på tråden Hur länge kan ett dött foster vara kvar innan kroppen stöter bort det?
  • Pandy

kan ta upp till 3 veckor innan man märker ett MA..

• anne82

mitt foster kom ut 4 veckor efter att hjärtat slutat slå.
    hörde hjärtljuden hos mvc v.12.fostret dog samma vecka.
    blödningen började v.16.

• Pandy

tycker du ska lugna ner dej.. I de allra flesta fallen märker man ett MA ganska så fort.. Det är inte så vanligt att gå flera veckor utan att känna något.. Men det händer ju. Du väntar barn, inte missfall.

• Bebbe NR2

Oki räknar man då att det normalt sker senast runt v9 då eller? (om man då ska räkna upp till 3v innan det visar sig).. eftersom det står att efter v12 minskar Ma risken med 90%

• Bebbe NR2

Vill bara ha lite info!!!!

• Fridisen

Enligt min gynekolog får kroppen impulser att stöta ut döda foster i v 9 och i v12. Därför kan man säga att om du sett hjärtslag efter v9 så är sannolikheten för missfall låg.

• Pandy

min kompis foster slutade leva i v.10-11.. sen fick hon en blödning i v.13..

• Samzara

Har två kompisar som tyvärr fått MA rätt nyss. Den ena var i v 15 (14+3) fostret dog runt vecka 12 och den andra fick MA i v 13 (12+5) fostret dött sedan vecka 8-9.
    Har blivit litet nojig efter det men som sagt, vi väntar barn, inte missfall ! Om jag tittar till övriga vänner och bekanta har det i de allra flesta fall gått bra ! Det är bara att hålla tummarna....lycka till !!!!

• 26april

Min väninna märkte inte att hon fått missfall eftersom kroppen inte stötte ut de så hon fick opereras....men man vet aldrig men hade kanske gjort det ändå efter några veckors tid.

• Gry Net

Jag var i vecka 15 och sökte för att jag fått missfärgade flytningar (inte blodiga). Allt såg bra ut tills de tittade med vul, då fanns inget synligt foster kvar alls längre.
    Kroppen hade inte slutat "vara gravid" och hade inte påbörjat någon utstötning av fostersäck och annat, så det kan dröja länge innan man vet.
    Tredje till fjärde graviditetsmånaden sa de till mig, även om det är ovanligt.

Men du, det ÄR ju så att om man sett hjärtslag så minskar ju risken för alla typer av missfall avsevärt.
    Du behöver säkert inte oroa dig, men jag vet att man gör det.
    Jag oroar mig ju ännu för att något ska hända även den här graviditeten.

Jag håller tummarna för dig och hoppas att du inte oroar dig hela tiden.

• Jennick

Vi var på en privat klinik och gjorde VUL i v 7 och sen igen v 9 för att vi skulle få se att den hade växt. Sen tyckte läkaren att vi skulle skriva in oss hos en "vanlig" barnmorska för att han bedömde att det var väldigt liten risk att det skulle gå illa. Men allt kan väl hända antar jag, bara att det är ganska ovanligt att den "lägger av" i ett senare skede, förstod jag det som.

• tessanzita

jag hade ett missfall för ca 4 år sedan, det var så att bäbisen var i vecka 10 medans jag var i vecka 18....fick reda på att fostret var dött må det vanliga ultra som man gör i vecka 18.fick en tid dagen efter för ett abort.
    hade allså gått med ett foster i 8 veckor och inte en minsta blödning eller ont i magen...läkarna visste inte varför min kropp inte reagera.
    har läst i en tidning om en äldre dam som hade ett foster i magen som var 20 år gammalt.....kroppen hade inte stött ut det....verkar otroligt men kanske det stämmer...en del får sådana lustiga kroppar som inte fattar att det är fel...
    tycker att du ska be om extra ultra om du är orolig..
    hoppas allt går bra iallafall

• Ladyvoice

Fick ett Ma för 4år sen i v 12 men fostret var dött sen v 7!! Så 5veckor gick innan det stöttes ut, fick då skrapas.:(

• Önskan

Bebbe nr 2;
    Jag tycker inte du ska vara så orolig. Jag hade ma förra året, det visade sig i v 11 att det hade lagt av i v 6-7. Tydligen är det den kritiska tiden och de flesta jag pratat med har förlorat embryot just då.

Denna gång gjorde jag vul i v 8+4 pga blödning och att jag var rädd. Och vi såg det lilla hjärtat ticka på. Min gynekolog sa till mig att när man sett hjärtverksamheten i den veckan så tydligt är det mycket ovanligt att det händer något. Hon sa i princip att jag var så gott som "hemma" och inte behövde vänta tills vecka 12 med att pusta ut. Visst händer det saker i alla andra veckor med, men den stora massan klarar sig bra. N

u fortsatte jag trots allt att vara nojig ett tag till, men det kändes lite bättre.
    Nu är jag i v 30 och allt ser bra ut.
    Jag hoppas du kan känna dig lite lugnare.
    Kram! /Önskan

• jesjan

Jag har varit med om ett MA. Jag skrapades i vecka 13, fostret eller embryot rättare sagt hade slutat att utvecklas i v 4-5. Snacka om snopet...

Svar på tråden Hur länge kan ett dött foster vara kvar innan kroppen stöter bort det?