• Lanloun

Ni som flyttat utomlands med spädbarn!!!!

Hej!

Ni som varit utomlands under en längre tid eller flyttat utomlands när bebisen varit yngre än 3 månader, hur gjorde ni med vaccination ???

De får ju vaccination när de är 3, 5 och 12 månader ...
    Men om man är utomlands under den tiden, hur gör man då ?

Vi ska åka till ett land utanför Europa och stanna i 6 månader och vi behöver verkligen vaccinationerna mot difteri, polio osv....

Hur gjorde ni ????

• Svar på tråden Ni som flyttat utomlands med spädbarn!!!!
  • Augusti Blomman

vår son fick sin första spruta i sverige vid 2,5 månader för att hinna få den innan vi flyttade. Och nu har han fått 3 stycken till i USA.

• jsmfb

Eftersom ni planerar att åka iväg med ett så litet barn har du säkert kollat upp att det finns bra sjukvård dit ni skall, du kanske kan följa vaccinationsplanen i det landet? Här på Irland får barnen vaccinationer vid 2, 4, 6 och 12 månader t.ex.

• 3 barn i familjen

Jag har bara bett om bcg tuberkulossprutan i Sverige, och sedan har vi foljt det bulgariska vaccinationsprogrammet som finns har. Fraga vad de tycker pa bvc, kanske man kan fa med sprutor, men da maste de forvaras i kylvaska pa resan, eller kanske ni kan resa hem for vaccination. Vart ska ni resa?

• Lanloun

Hej! Tack för era svar.

Vi ska åka till Libanon, misstänker att de inte har ngt vaccinationsprogram där eftersom sjukdomarna som vi här i Sverige vaccinerar mot förekommer där.

Så jag vill ju inte åka dit innan den lille har fullt skydd.

Det snabbaste sättet är att först ta tbc sprutan på BB och sen ta de "vanliga" sprutorna i månad 2,3 och 4. Det är det tidigaste sättet man kan vaccinera vad jag läst här på internet.

Men jag får väl höra med BVC ....

Svar på tråden Ni som flyttat utomlands med spädbarn!!!!