• modesty74

Kan man få färgade linser om man har synfel?

Jag pratade just med Synsam ang. att jag vill skaffa färgade linser för att korrigera min närsynthet och astigmatism (brytningsfel). Jag fick till svar att man kan ha ofärgade linser, men färgade linser enbart om man inte har något synfel. Mysko, tycker jag. Finns det någon som har synfel och korrigerar detta med färgade linser eller är dessa bara till för dem som vill förändra sitt utseende för skojs skull. Jag tänkte att om jag ändå behöver linser så vore det kul att ändra färg på ögonen samtidigt.

• Svar på tråden Kan man få färgade linser om man har synfel?
  • Diddlmuffin

Jag har haft färgade linser med styrka i och det var inga problem....

• Beppan812

Min sambo som är närsynt har haft gröna linser ett tag. ´Det va några år sedan men det borde ju fortfarande finnas . Vill minnas att han köpte dem på Synsam.

• modesty74

Diddlmuffin

Vad har du för sorts synfel?
    Kompletterar du med glasögon ibland också?
    Jag har aldrig haft någotdera fast jag vetat om mitt brytningsfel, men har plötsligt blivit närsynt som bara den.

• Linda1976

Ja det kan du, men det finns inte färgade linser för astigmatism... Det är dock inte säkert att du behöver korrigera astigmatismen med linser! Färgade linser brukar finnas från -8 till +6 har jag för mig

Linda (optikerassisent)

• modesty74

Linda 1976

Aha, då förstår jag. Då borde jag alltså kunna korrigera närsyntheten med färgade linser och dessutom ha glasögon för att korrigera brytningsfelet.

• Linda1976

Ja, om du vill köpa ett par glasögon med enbart korrigering för astigmatismen. Om du inte har så mycket brytningsfel kan det hända att du ser ok med linserna ändå. Innan det tex kom endagslinser för brytningsfel så körde jag med de vanliga Dailies och det funkade bra, gick upp 0,25 i styrka så såg jag nästan 1,0.

Svar på tråden Kan man få färgade linser om man har synfel?