• Sarasnaran

Någon som tittar på VM i konståkning?

Tjenixen alla (blivande..?) mammizar o pappizar!

Tänkte bara kolla runt lite va hur många det är som kikar på konståkningen som går på tv just nu.

Själv så e jag ett hängivet konståkningsfreak!

Kramen på Er!

• Svar på tråden Någon som tittar på VM i konståkning?
  • Hannie

Hejsan!

Antal svar i denna tråd visar lite hur ointresserade svenskar är av konståkning, jämfört med många andra länder i europa.
    Måste ha att göra med att Sverige inte haft några toppåkare i "modern" tid
    och därför är också tv-tiden/intresset för konståkning begränsad.
    Det är jättetråkigt!

Jag har själv varit väldigt intresserad av att se konståkning. Jag var som ivrigaste under 90-talet. Det absolut vackraste jag sett är när Ekaterina Gordieva och Sergei Grinkov gjorde sina paråkningsnummer, tror det var i OS i Lillehammer 1994. De var även ett par utanför isen och tyvärr dog Sergei ett tag senare i hjärtinfarkt under en träning. Snyggare par får man leta efter.
    Gillar även isdans. Marina och Gwendal från Frankrike var underbara att se när de fortfarande amatörtävlade.

Vilken "gren" inom konståkningen gillar du bäst?

Ikväll är herrarnas final. Ska försöka se sista gruppen.

Kul med en till som gillar konståkning! :)

// hannis

• Zmoothie

Brukar också titta, när jag har tid (och kommer ihåg det). Tycker det är så vackert! Speciellt pardansen.

• Kakmonstret

En till som tittar på kionståkningen. Lyckades tajma in Kristoffer Berntssons åk, det var rätt ok. Just nu är det sista gruppen i herrarnas, ska bli intressant att se Plushenko.
    Min favvogren är herrarna.

• Sarasnaran

Hannie du har alldeles rätt!
    Intresset är inte så stort.. Men å andra sidan så har sporten växt i Sverige de senaste åren.
    Kristoffer kom inte så långt i år.. 21:e placering.
    Åsa Persson från Osby gjorde klokt i hoppa över VM istället satsa på Turino.
    Plushenko va fenomenal!! Fallet till trots! Fyra stycken 6,0 trots att han föll i upphoppet på en ögel. Helt ofattbart men alldeles underbart!

Imorgon e de dags för fria programmet i isdans samt korta programmet för damer!

Väl mött!

• Tussens mamma

här sitter en gammal konståkare som njutit framför eurosport mellan halv sju och halv elva... freak...

längtar tills man kommer i form igen. nu känns alla hopp bara som skämt... kan ju knappt sitta på huk längre.

• Hannie

Joo, Plushenko var verkligen outstanding igårkväll!
    Han har något i sin åkning som gör att man blir alldeles fastnaglad med blicken från det musiken sätter igång tills han åkt färdigt.

Blir jättekul att se isdansen ikväll. Måste verkligen uppdatera mig när det gäller vilka som är i toppen där nu. Har inte sett isdans sen Anassina och Peizerat slutade som amatörer.

En konståkningsform som Sverige är bra på förresten är Team-åkningen, eller vad den nu kallas.
    Jag såg VM på tv förra året, men det tar nog ett tag innan man vänjer sig att det är så många som åker samtidigt.
    Tror jag föredrar den klassiska formen... Det blir mer känsla.

• Hannie

Tussens mamma!

Att överhuvudtaget hoppa flera varv i luften och landa utan att ramla med skridskor på fötterna borde vara näst intill omöjligt! :)
    Nu krävs det av herrarna fyra varv i luften i kombination med en trippel för att ens ha en chans på medalj i stora mästerskap.
    På 90-talet då jag var som ivrigast när det gäller sporten var det några få som gjorde kvadruplar.
    Undrar vad nästa grej är?

Jaa, hihi. Det blir nog inga sittpiruetter av när man börjar ha gått en bit in i graviditeten. :) Kanske är det Sveriges medaljhopp du har i magen.

• Sarasnaran

Jepps här har ni en gammal konståkare till!

Team Surprise från Landvetter är mästare all time...
    Dom e grymt duktiga!

• Tussens mamma

måste skryta lite... har själv åkt team-åkning i landvetter...

vill dock inte att min tuss i magen sysslar med den sporten. alldeles för mycket utseendefixering och sånt skit, iallafall på tjejsidan.

kramar

• Tilda

Här är en till gammal konståkare som tycker det är jättekul att Eurosport sänder hela tävlingarna. Första gången jag har möjlighet att se inte bara de bästa.

• MiaL

jag kollar troget VAREJ gång det är konståkning på tv!
    det är ju såå vackert!

• Sarasnaran

Har du åkt i Team Surprise Tussens mamma?

Ballt!

Själv så blev det lite mindre kända Team Passion i Höör för mig! *skrattar*
    Men det va kul!

• Dinturiel

Jag älskar konståkning, men jobbar tyvärr så jag missar alltihop. Tycker om isdansen mest. Fast mitt favoritpar har slutat åka.... har jag för mig ialla fall. Ett franskt par... deras dans till ledmotivet till Mannen med järnmasken är det absolut bästa jag har sett. Och så kom de bara tvåa.... har aldrig hört en publik som buat så mycket...

• Sarasnaran

Galan visas idag 17.30 eller 18.00 (tror jag) på SVT 24 och imorgon på Eurosport klockan 14.00.

Ta det isigt!

*skrattar*

• Hannie

Då gäller det att slå igång videon idag kl 14. :) Har varit bortrest i helgen och inte kunnat se svt:s sändningar.

Dinturiel: Det är Marina Anassina och Gwendal Peizerat från Frankrike som gjorde Mannen med järnmasken-numret. Håller med om att det var fantastiskt. Även Romeo och Julia-numret var underbart!
    Såg att Gwendal var tränare åt ett annat isdanspar i VM, men jag vet inte om han och Marina slutat åka helt. Ofta blir det så att de som regerat ett tag på amatörtävlingar blir proffs för att ta del av de stora tävlingarna och pengarna. Synd för oss som bor i ett land som visar så lite från Proffsåkningstävlingar!

Häftigt med teamåkare här på FL! Anledningen till att jag inte direkt föll för teamåkningen på tv när det var VM kan ha varit att Sverige faktiskt snuvade Finlands lag på guldet. ;) Fast jag bott i Sverige hela mitt liv ligger det i mina gener att heja på Finland när det är VM på gång.
    Nämen, allvarligt spelar nationerna mindre roll i denna sport. Det är ju det visuella som är viktigt.

Svar på tråden Någon som tittar på VM i konståkning?