• Peztis

Fisksoppa - ert bästa recept, tack!

Vi har bestät oss för att försöka äta lite mer fisk... Men vi kan ju inte äta fiskfriletter hela tiden!

Jag är inte petig men sambon är! Så jag efterlyser nu ert bästa recept på fisksoppor, helt enkla recept (inte typ "koka av räkskalen" och liknande...).

Jag har hemma i frysen ett paket med ngn torsktyp, några laxfiléer, räkor, grädde. Har även köpt fiskfond. Sedan har jag ju "vanliga" varor som potatis o morötter... Vitt vin finns i skafferiet också

Något gott borde man väl kunna göra av detta? Men frågan är ju vad! Vågar liksom inte bara höfta som jag gör annars för fisk har jag så dålig erfarenhet av (dvs knappt någon).

Ska inte göra det idag men kanke till helgen? Ta lite sats, så att säga.

Tar alltså tacksamt emot ALLA tips!

• Svar på tråden Fisksoppa - ert bästa recept, tack!
  • sydneygirl

Min godaste fisksoppa.

400 gr sej (men lax kanske går bra också, har aldrig provat). Frusen är bra att ha direkt i soppan)
    räkor
    1 stor gul lök, hackas
    12-15 cm purjolök, delas på mitten och skivas tunt
    2 vitlöksklyftor, hackas fint
    2-3 dl vatten
    1-2 fiskbuljontärningar (blandas i vattnet ovan)
    2 msk tomatpuré
    1 dl lätt creme fraiche
    3 dl grädde
    2-3 dl vitt vin
    färsk eller torkad basilika
    färsk eller torkad timjan
    salt
    peppar
    saffran

Gör såhär:

Fräs gul lök, purjolök och vitkök. Häll på fiskbuljongen och krydda med salt, peppar, basilika och timjan. Låt puttra ett par minuter.

Blanda i tomatpuré, vin, grädde och creme fraiche. Smaka av och tillsätt lite mer vatten om det behövs.

Låt koka upp och tillsätt sedan fisken och saffran.

Servera med räkor och gott bröd till.

MUMS!!!!

• Motojja

Ni har ju dom bästa av ingridienser.
    Slopa grädden och räkorna och gör en grönsaksoppa med fiskfonden som bas och tärna ner fisken(rätt stora tärningar)avsluta med lite färsk dill överklippt.
    Själv älskar jag soppor på färsk fisk,samma som ovan och tex: makril skuren rakt över i lagom bitar eller sill (ej file) utan hel skuren på samma sätt,när de gäller sillen eller "sillasoppa" så är de gott med lite mjölk i soppan vid servering.
    Problemet är ju alla benen i fisken vilket jag inte har problem med,och oj vad gott och nyttigt de blir!

• Peztis

Tack för era recept!

Kanske det finns fler som vill dela med sig?

• astalacasta

Fyra portioner:

Ett paket fiskfileer
    en burk hela tomater (man kan ta krossade också, men jag tycker hela tomater på burk som man mosar till själv smakar mer)
    ca 5-6 dl vatten
    Två fiskbuljongtärningar (el motsvarande med fond)
    5-6 potatisar
    2 morötter
    Drygt en halv purjolök
    Torkad fänkål, en rejäl nypa
    Salt och peppar

Fräs löken, potatisen och morötterna i lite olja en stund utan att de tar färg, slå på tomaterna och vattnet, i med buljong och fänkål. Låt koka ca en kvart (tills potatisen är mjuk). I med fisken, låt koka några minuter till. Salta och peppra efter behov.

Servera med en vitlöksmajonäs med pyttelite cayennepeppar i.

• Smultronet12

Fisksoppa med rotfrukter, gräslök och dill.
    4port

400g djupfrysta fisktärningar (finns påsar blandat med lax & torsk)
    2 msk dill
    2 msk gräslök
    5dl fisk och skaldjurssoppa (Kelda)
    5dl vatten
    1 fiskbuljongtärning
    550g djupfrysta rotfrukter
    1 citron
    salt och peppar

1. Tina fisken. Skär dill och gräslök.

2. Koka upp soppan med vatten och fiskbuljong, lägg i rotfrukterna och låt det koka sakta i 5 minuter. Lägg i fisk, dill och gräslök. Koka upp, låt det koka i 2 minuter, smaksätt eventuellt med lite citronsaft, salt och peppar.

3. Servera fisksoppan med grovt bröd.

• pajas01

jag gör en väldigt simpel men god om man tycker om saffran..

ett paket saffran grädde lök och fisk typ sej eller kolja..jätte gott =)

• Tina83

400 g fisk, typ torsk
    1/2 liter vatten
    1 buljongtärning
    Kelda fisk och skaldjurssoppa
    dill och gräslök, fryst
    morötter och potatis

koka upp kelda soppan tillsammans med vatten och buljongen. hacka potatis och morätter och släng i. låt koka några minuter. sen i med upprinade fisken, hackad i bitar, sen i med 3 matskedar av både gräslök och dill.

skitenkelt o gott! går på 15 minuter

• Peztis

Tack för alla tips och idéer!

Jag har tittat runt i alla mina kokböcker, kollat på nätet osv och igår tog jag mod till mig!
    Jag höftade ihop en soppa som blev riktigt god! Så stolt jag är! Har skrivit ned allt jag har haft i och hur mycket så jag kan göra den igen. OK, sambon hade lite åsikter om att han hittade bitar av selleri i men det får man väl trolla bort nästa gång!
    Till och med sonen åt och det hade jag definitivt inte räknat med!

Tack för all hjälp!

• Tina83
    Peztis skrev 2008-02-03 13:45:27 följande:
    Tack för alla tips och idéer!Jag har tittat runt i alla mina kokböcker, kollat på nätet osv och igår tog jag mod till mig!Jag höftade ihop en soppa som blev riktigt god! Så stolt jag är! Har skrivit ned allt jag har haft i och hur mycket så jag kan göra den igen. OK, sambon hade lite åsikter om att han hittade bitar av selleri i men det får man väl trolla bort nästa gång!Till och med sonen åt och det hade jag definitivt inte räknat med!Tack för all hjälp!
    ska du inte ge oss receptet..?!
  • Tina83
    Tack för alla tips och idéer!Jag har tittat runt i alla mina kokböcker, kollat på nätet osv och igår tog jag mod till mig!Jag höftade ihop en soppa som blev riktigt god! Så stolt jag är! Har skrivit ned allt jag har haft i och hur mycket så jag kan göra den igen. OK, sambon hade lite åsikter om att han hittade bitar av selleri i men det får man väl trolla bort nästa gång!Till och med sonen åt och det hade jag definitivt inte räknat med!Tack för all hjälp!
  • Tina83
  • Peztis

OK...

Fisksoppa à la Peztis:

400 g torskfile, skuren i bitar
    250 g räkor, skalas
    3 st potatisar, tärnas
    2 st morötter, tärnas
    10 cm purjo, skivas
    1 st lök, skär i småbitar
    1 stjälk selleri, skär i bitar
    2 msk tomatpuré
    4 msk fiskfond
    1 dl matlagningsgrädde
    1,5 dl vatten
    1 st vitlöksklyfta, pressas
    1 tsk salt
    1 tsk örtsalt
    1/5 tks paprikapulver
    2 msk potatismjöl utrört i lite vatten
    1/dl persilja, hackad

Bryn löken, häll i tomatpurén och rör om. Slå på vattnet. När det kokar, häll i grönsakerna, fonden, grädde och kryddor. Koka ihop ca 20 min. Red med potatismjölet och vattnet. Lägg i fisken och koka några minuter. Häll i räkorna och persiljan precis innan servering.
    Servera med vitt vin och gott bröd!

Svar på tråden Fisksoppa - ert bästa recept, tack!