• Pyff

Hur sent kan man sätta potatis?

Jag bryr mig inte om jag inte får skörda till midsommar eller så utan undrar hur sent det funkar att sätta potatis..............?

• Svar på tråden Hur sent kan man sätta potatis?
  • Åke Vilse

Maken har precis börjat att sätta - han har 35ha som ska sättas (1.400 ton färdig potatis i höst).
    Du kan sätta ända fram till slutet av maj utan problem.
    Den blir bara klar lite senare i höst. September ungefär, om du kör med vanlig sort och ej färskpotatisvarianten för den blir färdig fortare.

• Pyff

Det var färskpotatis jag undrade över.....................var inte så tydlig där Hur lång tid tar det för färskpotatis att bli färdig?

• Karra1

Med tanke på att vi inte sätter potatis förrän i juni här så har vi ju inte färskpotatis till midsommar, men det brukar ta ett par månader att få någorlunda stora potatisar. Vi brukar börja ta upp i mitten av augusti ungefär - men jag förgror inte potatisen heller.

• AnnaZ

Åke Vilse: Haha! Jag tänkte sätta 20 potatisar!!! Resten hoppas jag kunna handla av sådana som din make!

• MammaFia

Jag har läst att det inte får vara kallare än 7-9 grader i jorden när man sätter potatisen.
    Jag har tänkt att sätta ungefär lika många potatisar som du, så inte blir det mycket, men lite kul iaf. I morgon ska jag ut med den digitala stektermometern å kolla tempen. Undrar just vad grannarna ska tro

Svar på tråden Hur sent kan man sätta potatis?