Hur sent kan man sätta potatis?
Jag bryr mig inte om jag inte får skörda till midsommar eller så utan undrar hur sent det funkar att sätta potatis..............?
Jag bryr mig inte om jag inte får skörda till midsommar eller så utan undrar hur sent det funkar att sätta potatis..............?
Maken har precis börjat att sätta - han har 35ha som ska sättas (1.400 ton färdig potatis i höst).
Du kan sätta ända fram till slutet av maj utan problem.
Den blir bara klar lite senare i höst. September ungefär, om du kör med vanlig sort och ej färskpotatisvarianten för den blir färdig fortare.
Det var färskpotatis jag undrade över.....................var inte så tydlig där Hur lång tid tar det för färskpotatis att bli färdig?
Med tanke på att vi inte sätter potatis förrän i juni här så har vi ju inte färskpotatis till midsommar, men det brukar ta ett par månader att få någorlunda stora potatisar. Vi brukar börja ta upp i mitten av augusti ungefär - men jag förgror inte potatisen heller.
Åke Vilse: Haha! Jag tänkte sätta 20 potatisar!!!
Resten hoppas jag kunna handla av sådana som din make!
Jag har läst att det inte får vara kallare än 7-9 grader i jorden när man sätter potatisen.
Jag har tänkt att sätta ungefär lika många potatisar som du, så inte blir det mycket, men lite kul iaf. I morgon ska jag ut med den digitala stektermometern å kolla tempen. Undrar just vad grannarna ska tro