• Phillippa

Gustav Vasa-lektioner??

Hallå

Jag pluggar till lärare och här är jag igen och söker med ljus och lykta efter roliga lektioner att hålla i en femteklass. Jag skall på min VFU-plats (praktik) ha sex lektioner om Gustav Vasa men jag får inte lov att arrangera grupparbete och då har jag fått lite idétorka. Den första letionen tänkte jag inleda med en så kallad "mind map" och skriva upp fakta som eleverna kan om Gustav Vasa och sedan kanske fylla på eller berätta lite mer själv. Därefter tänkte jag läsa om Gustav Vasa ur en "Sago/historiebok för att skapa lite nyfikenhet och intresse men sedan då?? Vad ska jag gör de övriga fem lektionerna?

Är det någon som har några bra tips och vad tror ni om min första lektion?

P.s Jag har redan kollat på lektion.se och burkar.nu som jag ändå vill rekomendera till andra blivande och färdiga lärare.

• Svar på tråden Gustav Vasa-lektioner??
  • Linda och Fredrik

som förskolepedagog så skulle jag rekomendera dig att spela en form av roll spel (teater) om något speciellt i hans liv då blir hela klassen angagerad samt att det inte kan räknas som grupp arb... Fråga dom vad dom skulle vilja veta och utgå från det står i läroplan att man ska använda baranen som en resurs..... Lycka till!

• sötasofie

Arkitekturen som utvecklades under Vasa tiden skulle väl kunna uppta åtminstonne en lektion. Rita upp en typisk Vasa-borg sedd från ovan och låt ungarna spåna på varför den är konstruerad just så. Så småningom hittar de ju svaret.

Två lektioner, helst på slutet, skulle du ju kunna ha frågesport. Den första av dessa två delar du upp klassen i fyra delar, låter dessa skriva fem Vasarelaterade frågor var, och sedan tävla mot varndra den sista lektionen.

Kan dessa vara något?

• sötasofie

Åh, jag glömde... alla FÖRFÄRLIGA Ornäslegender kunde du ju också berätta!

• Phillippa

Det låter intressant! Vad är Ornäslegender förresten? Borde kanske veta det men tyvärr

• sötasofie