• Phillippa

Gustav Vasa-lektioner??

Hallå

Jag pluggar till lärare och här är jag igen och söker med ljus och lykta efter roliga lektioner att hålla i en femteklass. Jag skall på min VFU-plats (praktik) ha sex lektioner om Gustav Vasa men jag får inte lov att arrangera grupparbete och då har jag fått lite idétorka. Den första letionen tänkte jag inleda med en så kallad "mind map" och skriva upp fakta som eleverna kan om Gustav Vasa och sedan kanske fylla på eller berätta lite mer själv. Därefter tänkte jag läsa om Gustav Vasa ur en "Sago/historiebok för att skapa lite nyfikenhet och intresse men sedan då?? Vad ska jag gör de övriga fem lektionerna?

Är det någon som har några bra tips och vad tror ni om min första lektion?

P.s Jag har redan kollat på lektion.se och burkar.nu som jag ändå vill rekomendera till andra blivande och färdiga lärare.

• Svar på tråden Gustav Vasa-lektioner??
  • Linda och Fredrik

som förskolepedagog så skulle jag rekomendera dig att spela en form av roll spel (teater) om något speciellt i hans liv då blir hela klassen angagerad samt att det inte kan räknas som grupp arb... Fråga dom vad dom skulle vilja veta och utgå från det står i läroplan att man ska använda baranen som en resurs..... Lycka till!

• sötasofie

Arkitekturen som utvecklades under Vasa tiden skulle väl kunna uppta åtminstonne en lektion. Rita upp en typisk Vasa-borg sedd från ovan och låt ungarna spåna på varför den är konstruerad just så. Så småningom hittar de ju svaret.

Två lektioner, helst på slutet, skulle du ju kunna ha frågesport. Den första av dessa två delar du upp klassen i fyra delar, låter dessa skriva fem Vasarelaterade frågor var, och sedan tävla mot varndra den sista lektionen.

Kan dessa vara något?

• sötasofie

Åh, jag glömde... alla FÖRFÄRLIGA Ornäslegender kunde du ju också berätta!

• Phillippa

Det låter intressant! Vad är Ornäslegender förresten? Borde kanske veta det men tyvärr

• sötasofie

Åh, legenderna om Gustav Vasas vistelse på Ornässtugan när han skidade tillbaka från Mora.

Innefattar sådana ruskigheter som att moran på gården gömde herr Vasa i ett av gästrummen i Stugan, men när danskens män kom var han ju avskuren från trappan och fick fly genom att hoppa ut genom dasshålet

Skall se om jag kan hitta lite grejer på nätet åt dig, annars kan du ringa till Ornässtugan och be om lite material

• Monky

Det finns jättebra videor på AV-centralen som du kan hitta. Är inget fan av video annars. men i detta fall tror jag att de skulle funka bra.

• sötasofie

Ingen orsak! Jag älskar svensk historia, och en gång i tiden jobbade jag på dagis och brukade underhålla mina ungar med historia på samlingstimmarna. Sedan gick de hem och undervisade sina föräldrar

• sötasofie

Vill du ha mer "vasaiana" får du säga till, för jag är en veritabel uppslagsbok av onödigt vetande som kanske kan komma till nytta någon gång

• mammutten81

Hej!
    Tänkte bara säga att det kanske är bra att läsa för barnen först!
    Innan du kör Mind-map, för oftast vet man ju bara om att han varit kung!
    Minns när jag gicki femman.
    Då skrev vår lärare ut ut en pjäs om typ 1600-18 000 talet.
    Den handlade inte direkt om Gustav Vasa, men det var en tjej som reste i tiden tillbaka till då och hamnade hos en kunga familj, som fick bli vasa.

Men du kan ju hitta på själv.
    Men den får ju inte vara så lång om dom ska lära sig den PLUS göra det roliga, dvs dekor m.m

Annars kan du ju göra så att du läser en bok om gustav vasa, sedan efter kanske 2:a lektionen så säger du att var och en, eller två och två skriver en liten dockpjäs.
    Sedan pratar du med syslöjden om fröken där kan låta alla sy små dressar att trä över armen.
    Och så gör man huvuden till kasperdockorna i frigolit, med olikfärgade silkespapper på och garn till huvud.
    Och de som hinner är med och gör "ramen" kansk een borg i pappa där dom spelar up pjäserna sen.

• Phillippa

He, he det var en bra idé med handdockor mammamutten81! men jag är rädd att de tycker att det är för barnsligt, de går i femman. Vad tror du?

• Icapika

När jag gick i skolan fick vi läsa om Gustav Vasa under mellanstadietiden, har alldeles för mig att det var i femman, men minnet kan svikta och då fick vi spela en pjäs om Gustav Vasa. Det var en tradition, alla femteklassare gjorde det. Det handlade just om det här med jakten på Gustav Vasa och hur den blev Vasaloppet, det är väl en ganska välkänd del av Gustavs Vasas liv.
    Kanske kan vara kul med lite onödiga fakta också. Finns säkert en hel saker som det inte pratas så mycket om. Sen har han ju betytt ganska mycket för Sverige med allt vad han införde osv.

Svar på tråden Gustav Vasa-lektioner??