Du måste logga in för att svara i en tråd.

• The flower 1

Arbeta tio timmar utan rast?

Ja, får man arbeta tio timmar i sträck utan någon som helst rast? Vad kan det bli för konsekvenser utav det isf?
    Vill tillägga att jag är personlig assistent.

• Svar på tråden Arbeta tio timmar utan rast?
  • marika o Oliver

Ta upp det med facket...nej det är inte tillåtet.

• trollmammsis

jag jobbar natt, det är 10,5 timmar utan rast.  Dock är vi 3 st som jobbar samtidigt men ibland hinner vi inte sitta... när min mamma var pers ass hade hon 12 timmars pass fast lunch

• sakoline

Finns vissa arbetsformer t.ex. pers.ass som är så.

Då har man säkert matuppehåll /matpaus - dvs. klart ni får äta men ni är i tjänst hela tiden.

• Moniqe1979

5 timmar får man arbeta sen måste man enligt lag få rast
    utdrag ur arbetstidslagen:

15 § Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.
    Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
    Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

16 § Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.

17 § Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.
    Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren skall i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
    Pauser räknas in i arbetstiden.

• Omorfia

Vid nattjobb brukar man i regel inte ha raster utan måltidsuppehåll. Annars är arbetstidslagen helt klar på att man har rätt till rast efter 5 h arbete.

Precis som det är skrivet här ovan så är rast = tid som kan spenderas utanför arbetsplatsen.

Svar på tråden Arbeta tio timmar utan rast?