• Alvi

Fler som har barn med trånga tårkanaler som varar?!

Min son är sju månader och har haft geggigt öga sedan födseln i stort sett.
    Vi ska vänta med att göra nåt åt det tills han är ETT ÅR, för "det kan ordnas upp av sig självt"...!!

Ska det verkligen få gå till så!? Han är geggig och får torkat var i ögat HELA TIDEN!! Att torka tio gånger per dag har både han och jag tröttnat på för länge sen!

Vad har era barns läkare sagt?!

(Vi har kört två olika sorters penicillinkurer utan resultat)

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • Svar på tråden Fler som har barn med trånga tårkanaler som varar?!
  • Teskedsmamman

Nu har min son inte så mycket så det varar.... men det kan emellanåt hjälpa att massera knoppen inne i ögonvrån...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Alvi
    Teskedsmamman skrev 2008-01-31 22:50:27 följande:
    Nu har min son inte så mycket så det varar.... men det kan emellanåt hjälpa att massera knoppen inne i ögonvrån...
    Jaa, det vet jag, men ska man hålla på och plåga honom med det i ett halvår till!
  • Saltlakrits

Vår dotter hade det när hon var liten (mindre).

Det var samma där. De vill inte söva och pilla i ögonen i onödan (antar jag) då de flesta barn är fria från det när de är 1 år.

Vår dotter blev inte bra. Så när hon var ett år så skickades en remiss för "operation". Det tog ett par månader innan vi fick en tid hemskickad.
    Inte nog med det. Då var det ca 4 månader tills op.
    När dagen kom blev dottern sjuk i luftrörskatarr och fick inte sövas så tiden sköts upp.

Fick en ny 2 månader senare. Den fick också skjutas upp pga sjukdomSkrikandes

När tredje tiden kom var hon fri från besvären så vi avbeställde den tiden också
    Hon blev helt bra när hon var ca 2 år.

Det var jobbigt att se henne med så variga och rinnande ögon Vintertid var hon alldeles sårig på ena kinden då den alltid var blöt av tårar.
    Att torka hela tiden var tvunget men irriterade det också.

Jag hoppas att allt löser sig för er
    Lycka till!

Mamma till tre underbara barn!
  • Razzla

Nu är de inte mitt barn utan jag själv som lider av trånga kanaler och mig har man gjort något med första gången redan när jag var 3 månader. Är idag 32 år och har till och från problem med att det täpper igen. 1 gång i mitt vuxna liv har jag fått "rensa" kanalerna då jag fått helt stopp. 
    Vet inte om man kan använda vanliga ögondroppar på barn men på mig själv så funkar det att spola ögonen då och då som vanligast. Gör de ca 2-3 ggr/vecka eller när jag märker att tårvätskan "blinkningarna" kommer ut på kinden istället för att dom går ner i kanalen 

• Alvi
    Saltlakrits: Usch, vilket deppigt svar...! Men tack! Då vet jag att jag kanske bara har att väääänta...

Razzla: Hmm, det får jag ta upp med en läkare isåfall... Tack.
  • Mandyyy

Vår son är också "kladdig" i ena ögat & har varit sedan han föddes. Vissa dagar är det mkt bättre & vissa är dagar rinner ögat mkt.
    På bvc säger de bara att det är normalt & försvinner så småningom.
    Baddar ögat med bomull med ljummet vatten.
    Och har även testat "supranettes" ögon sarvetter på apoteket.
    Hoppas att det snart ger med sig.

• Saltlakrits
    Alvi skrev 2008-01-31 23:24:22 följande:
    Saltlakrits: Usch, vilket deppigt svar...! Men tack! Då vet jag att jag kanske bara har att väääänta...
    Tyvärr
    Man får ligga i som bara den, för att få hjälp... Som alltid när det gäller barnenSkrikandes
    Mamma till tre underbara barn!
  • JohannaL

hade samma problem,, masserade hur många gånger om dagen som helst fick en massa olika droppar och grejer vi droppade i omgångar i kurer, hjälpte lite men inte allt för mycket någon vecka innan hennes 1 års dag så sa det bara plopp och det var bra inget var inget konstigt alls längre,,,

så jag e glad att vi väntade i de flesta fall ska det släppa av sig själv,,, personligen väntade jag heldre tills hon var över ett år en att göra ett ingrepp med nersövning i onödan.

tror inte heller det går att tjata sig till vi hade kontakt med läkaren som var "huvudet" på ögonavdelningen och även gjorde opperationerna, och de var väldigt nogranna med att de absolut inte gick in innan 1år dagen.

lycka til,, vet att det e piss att klämma o massera o ha sig, håller tummarna om att det sägger plopp för er också en dag
    =)

• JohannaL

pencelinkurerna du nämner e de vi körde gång på gång på gång..förmodligen.

• JohannaL

och det e inte meningen att de ska ploppa ögat utan de ska bara hålla undan infektionerna som lätt uppstår då det e stopp i tårkanalen,,, så förvänta er inga underverk av dem,,, men de ser till at hålla ögot friskt..

Svar på tråden Fler som har barn med trånga tårkanaler som varar?!