Du måste logga in för att svara i en tråd.

• sophierush

Hur skriver ni datum?

Hej!

Har en Sambo som idag den 4 maj 2005 vill skriva 04-05-05 och han verkligen VÄGRAR att inse att det är FEL att skriva så.
    Jag skulle läsa (på hans sätt) Den 5 maj 2004.
    Vem av oss har rätt/fel? Please hjälp oss att lösa den här diskutionen.

• Svar på tråden Hur skriver ni datum?
  • giftgrodan

fel och fel... Det finns (tyvärr) flera olika sätt. I Sverige är det vanligast att skriva år, månad, dag, men i övriga världen är det inte så.

• snusfia

så skulle man skriva här i england
    min dotter är född 6 jan 02 och det skriver dom 060102

• Gablin

Jag skulle nog skriva som din sambo, så gör vi på jobbet iallafall.
    ( eller vi skulle skriva 04-05-2005)
    Hur skriver du då?

• Saishuuheiki Kanojo

Jag skriver oftast 04.05.05. Fast jag bor ju I Finland. För mig är din sambos version normal. Fast läser jag det och vet att han är svensk så läser jag det som du. För att jag är van att svenskar skriver så.

Fattar du nåt?

• DaCiss

Alltså i Sverige så ska ju, om man skriver datum skrivas som personsignumen skrivs, alltså 4 maj 2005 skulle skrivas 050504. Men du kan ju skriva om du vill 4/5-05 också. Det brukar inte kunna tas fel. Sen går de tju att skriva 4 maj 05 också.

I Finland brukar man skriva 040505 för fjärde maj 2005. Där är det alltså tvärtom, även personsignumen skrivs på det viset där.

Men ja, i Sverige så ska årtalet komma först, sen månad sen dag.

• Slumraren

Saxat från www.spraknamnden.se:

fråga
    Hur skriver man datum med siffror?
    svar
    Allra tydligast är det förstås att skriva ut månadens namn med bokstäver: (den) 20 maj 2003.

Vill man datera med bara siffror är det tydligast med: 20/5 2003.

Skrivsättet 20.5.2003 är mycket utbrett i andra europeiska länder men används också i Sverige.

Skrivsättet 2003-05-20 är anbefallt som internationell standard men används nästan bara i Sverige. Det kan användas vid datering av dokument, i brevhuvuden o.l., men i löpande text är det olämpligt. Det kallas baklängesdatum, eftersom det skrivs i omvänd ordning till hur man brukar ange datum.

För att undvika att siffror för dag och år blandas samman, bör man oavsett vilket system som används helst inte förkorta årtalet. Skrivsätt som 10.11.12 eller 12-11-10 är flertydiga och därför olämpliga (i USA används t.ex. ofta ordningen månad-dag-år).

Andra olämpliga sätt är: 20-05-89, 99.5.20, 890520, 200589, 19890520, 20051989, 010203, 01/02/03.

• Tin o Trolls mamma

Jag brukar skriva (dagens datum) 2005-05-04 eller 4/5 2005.

I skol- /arbetsmailen står det 05/04/05 Med månaden först, sedan datum o sist år! Jättesvårt att lista ut när man fått mail vilket datum det är skrivet.

Ekorren.

• frulan

Förresten har din sambo rätt (men jag gillar inte att skriva på det sättet)... klart att det går att skriva på det sättet.

Svar på tråden Hur skriver ni datum?