• Omorfia

Sjuksköterskor - betald VUB?

Hej kollegor!

Ni som fått en betald VUB av er (blivande) arbetsgivare hur mycket har ni fått per månad då och vilka villkor har kommit på köpet?

Också, vilken VUB har ni läst och vilket lönepåslag blev det efter färdig utbildning?

• Svar på tråden Sjuksköterskor - betald VUB?
  • Dame72

Tror inte längre det är så vanligt att få sin vubb betald. Har iof hört att de som går psyk kan få det men skall då skriva på ett avtal att jobba kvar en viss tid. Har dock hört att dessa avtal kan vara olagliga.
    Kanske IVA kan få den betald iom att det är stor brist spec i storstäderna.
    Jag läser amb och får den defenitivt inte betald. Har fått liiite bidrag till böcker men då skall dessa lämnas till arbetsgivaren efteråt.
    Tror jag får ca 1000 kr mer i månaden när jag är färdig (Men det är om nästan 1½ år.
    /Anna

Omorfia skrev 2008-02-01 14:44:18 följande:
    Någon som vet?
  • Omorfia

Nä, det är inte självklart längre att få vubben betald, men vissa inriktningar är det stor brist inom så chansen ökar. ÄR mest nyfiken på vad det innebär för ersättning och om man klarar sig på den..

• systersandra

Endast om det är brist på just de sjuksköterskor inom just den specialiten så kan det finnas chans till betald VUB.
    Jag själv pluggade till op-ssk och fick då lön varje månad (lika mycket som jag hade som allmänsyrra).Jag var då bunden att jobba på det stället i tre år.
    Fortfarnade finns det opssk som utbildar sig som har kontrakt och lön under tiden.
    Detta är från landsting till landsting, vet några som får typ 10 000 i månaden och som bara har två års kontrakt, finns flera varianter.

• sakoline

systersandra: Vad då, så du blir livegen där då? Du får inte byta jobb?

• systersandra
    sakoline skrev 2008-02-02 17:40:19 följande:
    systersandra: Vad då, så du blir livegen där då? Du får inte byta jobb?
    Jag hade en kontraktstid på tre år. jag var alltså tvungen att jobba där under den perioden, det var kravet mot att jag fick lön under det året utbildningen var.
    Har man starka sociala skäl eller av fysiska anledningar inte kan jobba som det yrket kan man bryta kontraktet utan att vara återbetalningsskyldig.
    Bryter man kontraktet av andra anledningar blir man återbetalningsskyldig en viss procent av allt jag fått i lön under utbildningsåret.
    Jag har jobbat av kontraktet för några år sen.
  • asaA

Vårat landsting har denna vårtermin erbjudit betald utbildning + garanterat jobb efteråt på psyk, op, anestesi, IVA samt DSK vub. Lönen under utbildningen är 15000 kr/mån. Kontraktstiden är på 3 år..........lång tid om man inte trivs!

• sakoline

Men återbetalning är ju rätt OK villkor ändå. Hade man pluggat ändå hade studielånen kanske varit 60 000:-

• Omorfia

Många svar, tack! Jo det är nog en bra idé att "studiebesöka" avdelningen som man sedan ska "tvingas" jobba på om de betalar utbildningen.

Svar på tråden Sjuksköterskor - betald VUB?