• ommseif

Barnbidrag och bostadsbidrag när man tillfälligt flyttar utomlands?

Någon som vet hur det fungerar
    Om man flyttar utomlands 6 månader (tillfälligt) har man fortfarande rätt att få barnbidrag och bostadsbidrag?

När går gränsen? (hur länge man får bo utomlands utan att få indraget barnbidrag?)

Om man inte vet exakt hur länge man blir borta från Sverie.

Har pratat med FK kundtjänst men de vill inte svara allmänt
    Utan måste veta exakt hur länge man ska vara borta från Sverige.

Är det någon som varit i denna situation?

(det gäller inte mej utan några bekanta)

• Svar på tråden Barnbidrag och bostadsbidrag när man tillfälligt flyttar utomlands?
  • Que Sera Sera

Gransen gar vid 6 manader. Gar att lasa pa FK.s hemsida om jag inte minns fel.
    Vet inte hur det ligger till med bostadsbidrag dock men sa ar det iaf med barnbidrag, foraldrapeng med mera. Om den som skall flytta utomlands inte vet hur lange den blir borta men att tiden inte overskrider 6 manader tror jag inte man behover saga till om nagot. Skulle det dock visa sej att man verkar bli borta mer an 6 manader skall man hora av sej till FK.
    Vet man med sej innan att man skall vara borta mer an 6 manader skall man meddela detta till FK och da drar dom in alla bidrag pa studs. Vet ej om man blir aterbetalningsskyldig om man tagit emot bidrag och sedan hor av sej efter tex 5.5 manader for att saga att man blir borta langre eller om dom bara stoppar bidragen fran det datumet.
    FK brukar inte vilja beratta saker rent generellt sa bast ar forsoka luska sjalv genom att ge ett par olika senarion som dom kan utga ifran. Da far man ett humm utan att varken sagt for mycket eller for lite som gor att dom kan borja jobba sej helt i onodan...

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Anna Paulita

Varför ska du ha bostadsbidrag när du bor utomlands??

• Julias Farsa

Ställ du frågan på sindbad.se

De är experter på hur man kan få diverse bidrag från sverige och i princip bo utomlands året runt

• vänat

Bostadsbidraget får du inte ta med dig så mycket vet eftersom min syster kompis flytta utomlands.

Sen hur det är med barnbidraget bero del påå vilket land och del på hur länge du är borta som sagt infromation från syrra kompis som i omgångar vart utomlads

• ommseif

skulle kanske förtydliga lite, det är alltså inte hela familjen som ska utomlands utan mamman och några av barnen. Därav bor resten kvar i deras bostad.
    De ska först åka och se om de trivs och om det går att få tag i lämpliga skolplatser till barnen.

Och gäller INTE mig eller min familj, om ni läser TS ordentligt

• Siri85

bostadsbidraget tror jag inte du får ta med dig utomlands eftersom du ska bo på samma ort för att få bostadsbidrag. barnbidraget får man nog inte heller ta med sig någon längre tid, eftersom ni inte då bor i sverige.

• D78

Hej...

Jag bode i tyskland i ca 1 år och då fick jag barnbidraget här i från sverige men i tyskland fick jag mellan skilnaden efter som deras barn bidrag är högre en våran....

• ommseif

ok, det var knepigt, nu blev det så att de fick inte barnbidrag för att barnen inte ska gå i skolan i sverige under tiden
    men det kanske är olika beroende på vilken land man åker till ?
    konstigt isåfall

läste för ett tag sen också om en man som var svensk medborgare men bodde i kina och hans barn var tom födda där, men nu i efter hand (tror barn var runt 8 och 10 år gamla) fick han barnbidragen retroaktivt, över 120 000 kr

Svar på tråden Barnbidrag och bostadsbidrag när man tillfälligt flyttar utomlands?