• tejej

Egypten och graviditet?

Jag och min sambo har beställt resa till Egypten och jag är i mars i v 16-17. Nu nämnde en kompis att det är riskabelt att resa utomlands överhuvudtaget när man är gravid. Jag tror nog att man kan resa, men är Egypten ok att resa till?

• Svar på tråden Egypten och graviditet?
  • Joma

Hej!

Det är ingen fara att flyga när man är så tidigt i graviditeten som du är. När det gäller val av land så har Egytpten lite annorlunda bakterieflora än vad vi är vana vid.

Det du ska tänka på, speciellt nu när du är gravid och reser till Egypten är:

Tvätta händerna noga innan och efter varje gång du äter något, likaså noga när du varit på toaletten.

Orsaken till den sk turistdiarren som egypten är känd för är att deras sedlar och pengar är extremt smutsiga! Så varje gång du tagit i sedlar och ska äta så MÅSTE du tvätta dig ordentligt.
    Det finns en handsprit i form av gel att köpa på apoteket, använd denna och smörj in händerna nogrannt efter varje tvätt.

Du kan även för säkerhets skull avstå från färska grönsaker och mejeriprodukter.

Annars är Egypten ett fantastiskt land att besöka! :)
    Vart i Egypten ska ni?

Ha en underbar semester!

• Karin L

Jag har varit i Egypten 7 gånger och älskar det. Har aldrig varit där som gravid (barnet blev dock till där : ), men jag var i grekland i sommras när jag var gravid och det gick utmärkt. Tänk bara på att dricka mycket vatten. Köp med resorb från apoteket, det är vätskeersättning. Jag brukar ta det varje kväll när jag är där bara för att vara på den säkra sidan. Sen måste ni givetvis passa på att snorkla, det finns ett dykcenter som heter Colona där flera svenskar jobbar. De har kontor på alla turistorter, titta på www.colona.com

Lycka till!

• Allram

Jag var i Egypten (Hurghada) då jag var i v. 24 och allt var lugnt. Hade dock shoppat som en TOK på Apoteket innan vi åkte och var hysterisk med Alkogel och våtservetter under hela tiden därnere.
    Nu vet jag inte var ni ska och hur ni ska bo men mitt tips är att försöka hitta ett schysst hotell med bra standard för att få en högre trygghet gällande mat.
    Vi bodde på 5 stjärnigt och min sambo fick vara försökskanin de första två dagarna med maten. Lite bubbliga magar fick vi allt båda två men ingen magsjuka eller matförgiftning som många annars tjatar om som varit där.

Hoppas ni får det toppen. Njut av sol och värme och oroa dig inte- det är ingen fara för barnet i magen med resa och flyg.

• Bellbox

Tyvärr har samtliga de jag känner som varit i Egypten (vänner, kollegor, nära & ytliga bekanta o.s.v) blivit magsjuka under någon del av vistelsen i just Egypten

Jag VET att det lika gärna kan hända hemma eller i Spanien, men just att så många blivit dåliga i Egypten p.g.a den annorlunda bakteriefloran jämfört med våran gör att jag INTE skulle åka till Egypten som gravid (eller icke-gravid heller för den delen)

Bara min personliga åsikt

BF 4 mars
  • tejej

Vad skönt att ni är så positiva! Vi ska till Sharm el sheik. Snorkling blir det nog, men vi har även en 9mån tjej med oss så det blir inte långt ut till havs! Men koraller finns det ju så snart man är i plurret.. Härligt! Har varit där innan.

• Joma

Åh underbart!!
    Älskar Sharm el Sheik!!

Vilket hotell ska ni bo på? Vilken researrangör åker ni med?

Blir sååå avis.. Jag är i v 30 nu så det blir desvärre ingen semester för mig innan lilltjejen tittat ut!

Köp med alcogel från apoteket och resorb vätskeersättning är åxå jättebra att ta varje kväll för säkerhets skull!

• brünnhilde

Kapar tråden lite...

Vet någon om man rekommenderas att vaccinera mot något när man ska till Egypten?

• Trippa

Hej!

Jag var i Egypten när jag var i v.14-16. Hade inga problem med magen men var extremt försiktig med vad jag åt. Jag avstod från alla mejeriprodukter samt frukt och salladsbuffer. (trots 5 stjärningt hotel och nilen kryssning.) Så läs på om vad du ska undvika, var nogrann med att tvätta händerna osv så ska det nog gå bra.

Hade en kollega som sa att det var det dummaste jag kunde göra var att åka till Egypten. Men min uppfattning var att alla som åt konstiga gräddiga efterätter + samt mycket från frukt och grönsaksbufferna blev sjuka, och de som var försiktiga klarade sig bra. Tänk bara på att även om hotelet är fint, så ska du undvika saker som har stått framme länge.

Ha det jättebra, och njut!

• Trippa

Hej Thalia,

Jag fick detta svar när jag skrev och frågade "Vaccinations centrum":

"Våra rekommendationer för en kort resa till Egypten: vaccin mot hepatit A samt mot kolera/turistdiarré. Är avresan i november eller nu i sommar? du behöver 2 veckor före resan för att ta dessa vacciner. Graviditet inget hinder."

Hoppas att det ger viss vägledning!

• brünnhilde
    Svar på #9
    Tusen tack för svar! Vi funderar på en restresa i mars, så det är gott om tid. Jag antar att dessa vaccinationer inte är några problem om man är gravid?
  • brünnhilde

Oj, det hade du ju redan svarat på... (graviditet)

• natha87

Hej! Jag tror inte att det är någon som helst fara. Jag var själv i Kina när jag var i vecka 18-19 och det var inga som helst problem. Men eftersom man får vaccin och sånt är det viktigt att berätta att man är gravid. Som jag fick ett annat vaccin än min sambo. Tänk på att äta mat som är tilllagat och inget som är rått. Ha en trevlig resa, och hoppas ni får en upplevelse men kameler och allt som tillhör =)

• tejej

Vi åker med fritidsresor och bor på ett lägenhetshotell. Lägenheter Sol y Mar Sharming Inn. Jag kommer att vaccinera mig med havrix (twinrix som är mot båda hepatitsorterna tar man inte när man är gravid!) Och sedan tar jag magsjukedrycken.. vad den nu hette. Ska bli jätteskönt! Tack för era svar!

Svar på tråden Egypten och graviditet?