• Lilla V

Nutramigen - vilket rävgift!!

Varför kan man 2008 inte göra en mjölkfri ersättning som smakar bra?

Jag är helt chockad. Att det kan tillverkas så vidrig mat för ett barn. Alvedon uppslammat i vatten - det är precis vad det smakar.

Jag ammar men lillan har ont i magen så jag ska prova mjölkfri kost. Sen ger jag lite ersättning ibland så jag köpte en ny sort utan mjölk - nutramigen. Jag provsmakde lite och det var ju värre än den värsta kattmat.
    Finns det ingen laktosfri ersättning? För denna saknade ju mjölk helt. Man måst eju kunna tillverka en god laktosfri ersättning?

Det var ju liksom inte lite äckligt! Jag kan inte ens tänka mig att vänja henne vid det rävgiftet!

• Svar på tråden Nutramigen - vilket rävgift!!
  • Lily38

haha..så kände jag med!! men min son åt som inget, han var bara några veckor då. men det behövdes inte sen så jag bytte tillbaka till vanl ersättning. men visst undrar man varför det är så äckligt bara för det är mjölkfritt?!

• ehmie

min son har druckit det sen han var 3 mån, tipset jag fick var att blanda med 2 teskedar socker sen ta bort det, jag körde direkt utan socker och det funkade direkt!!
    nu när han kan äta mjölk så vägrar han annan välling!!

men funkar det inte, så prova med lie socker i, om du nu vill det!!

• Lilla V

Men herregud hur kan de dricka det? Har små barn inga smaklökar!?? Jag vågar inte ens testa! Vanligt socker? Ok det e inte farligt då?

• Lily38

Min bvc-sköterska sa att så små barn känner inte smaken på samma sätt o de vet ju inte så mkt annat om så de äter det konstigt nog. min son gjorde inte en min utan åt på.

• ehmie

det var läkaren som sa att det var ok att blanda med socker, man behöver bara göra det ett par gåner tydligen sen så ska dom inte märka att man tar bort det.
    men självklart ska du prova utan först, dom kan ju tycka om det även utan socker, och det är ju det bästa

• cloudberry79

Jag ger också Nutra, tycker själv det smakar gammal rutten toffla, men Vidar verkar gilla den Laktosfritt är inte mjölkfritt, och laktosintolerans är ovanligt hos spädbarn, så tyvärr är det helt mjölkproteinfritt som gäller. Det är faktiskt så äckligt att jag drar mig VARJE gång för att smaka på ersättningen.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Lilla V

Men vafasen, jag har ju just varit på BVC där de säger att det är otroligt vanligt att barn just inte tål mjölksockret i början...!?

cloudberry79 skrev 2008-02-01 12:38:11 följande:
    Jag ger också Nutra, tycker själv det smakar gammal rutten toffla, men Vidar verkar gilla den Laktosfritt är inte mjölkfritt, och laktosintolerans är ovanligt hos spädbarn, så tyvärr är det helt mjölkproteinfritt som gäller. Det är faktiskt så äckligt att jag drar mig VARJE gång för att smaka på ersättningen.
  • Emeles

Ja, gott luktar det då inte, men jag har aldrig vågat smaka!

Lilleman har dock ätit med god aptit sedan han var tre veckor gammal. Nu är han åtta månader och ibland kan jag blanda en halv dl nutra till honom i nappflaska, som måltidsdryck. Han blir TOKIG av lycka! På riktigt är det det godaste som finns för honom!

• cloudberry79

Alltså, normalt gillar jag BVC, snälla tanter och så, men det är ju inte alltid de är medicinskt kunniga.. Här finns lite bra info om laktosintolerans kontra mjölkproteinöverkänslighet hos spädbarn:

www.nll.se/twosection.aspx

www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_koster/komjolksallergi/komjolksallergi_-_en_fordjupning    (tryck på avbryt/cancel)

web.telia.com/~u11503423/hmlaktose.htm

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Lily38

jag hörde att det var mjölkproteinet som en del barn reagerar på. men som sagt prova ge utan socker, bara för att vi tycker det är äckligt så verkar inte bebisarna göra det. om det inte går prova ta 50/50 med vanlig ersättning först o trappa sen ur.

Lilla V skrev 2008-02-01 12:39:56 följande:
    Men vafasen, jag har ju just varit på BVC där de säger att det är otroligt vanligt att barn just inte tål mjölksockret i början...!?
Svar på tråden Nutramigen - vilket rävgift!!