• Ellasario

Vad kan en 3dmodellerare ha för arbete?

Min sambo är självutbildad 3D-modellerare i Maya och hade från början tänkt arbeta inom spelindistrin men börjar nu tänka om. Ett tag funderade vi på om han skulle gå en skola i sthlm men då vi bor i Norrköping och är väldigt nöjda med det så känns det som att vi hellre ska försöka hitta ett jobb här.
    Nu till frågan,
    vad kan man jobba med?
    Vart kan man hitta jobben?
    Och vilka företag finns det som man skulle kunna söka till?

Tacksam för alla ideer och tankar :)

• Svar på tråden Vad kan en 3dmodellerare ha för arbete?
  • Ellasario

puff puff...

ngen som vet?

• AnneSophie

Reklambyråer kanske?

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • skorpionen80

Finns även jobb inom industin, men där krävs oftast kunskaper i CAD. Annars kan man ju jobba med grafik inom olika områden (beroende på vilken inriktning man har inom 3D). Själv är jag utbildad 3D-grafiker och jobbar med mobiltelefoner. Gör mest mockups i Illustrator & photoshop.

Annars finns det ju faktiskt lite filmbolag här i Sverige också, tex Whiteshark som gör film helt i 3D.

Specialeffekter kan man också jobba med, hur mycket sådant det finns i Sverige har jag dock ingen aning om.

Om han är duktig animatör så finns det ju 2D-jobb också. Rörelsemönstret är relativt enkelt att överföra från 3D till 2D.

• Ellasario

Oj, det finns ju en hel del :)

Vet att han vill jobba i maya eftersom det är just spelindustrin han vill jobba inom i framtiden och de använder oftast maya.

Tänkte mest om det fanns någon möjlighet för honom att börja jobba med 3D här i Norrköping, han vill inte frilansa utan längtar verkligen av att sitta på kontor och ha jobbarkompisar ^^

Har ingen riktig koll på hur han är inriktad men han är en av de mest engagerade människor jag vet, kan sitta i dagar och kolla tutorials eller finslipa sina projekt.

Vart utbildade du dig någonstans?
    Han vill läsa på Nackademien men att hitta bostad i stockholm är svårt, plus att vi känner väl inte att det är en sån kul stad att bilda familj i kanske...

• Ellasario

oj, missade reklambyråer :)

sant sant...värt att kollas upp ^^

• skorpionen80

Maya är för film också =) Många specialeffekter (bla i Matrix) har gjorts i Maya.

Jag har gått på Sofe i Karlshamn, en av de bästa 3D-skolor i Sverige om man kollar på hur eftersökta elever därifrån är på marknaden.

Har han en bra portfolio? När man söker jobb i ett sådant yrke är portfolion det de går mest efter.

• Ellasario

Hans tidigare grejer är fast i en trasig hårddisk som vi inte har råd att lämna in för att försöka få ut det... Men han jobbar på att få ihop en del nytt material. Han har väl en 3-4 renderade och klara tror ja......

Funderar på att eventuellt flytta till södertälje eller någon annan stans utanför sthlm, verkar finnas en hel del jobb där...

• skorpionen80

Har han bara suttit hemma och "lekt" lite i Maya eller har han fått lära sig hur man optimerar modeller för spel, animation, texturering osv? Jag skulle tipsa honom till att gå en utbildning just för att man missar mycket när man sitter hemma själv.

• smedn85

Gav nyligen upp drömmen som 3d artist inom spelindustri eftersom det helt enkelt är för orealistiskt om man har barn. Jobb får du genom kontakter, praktik eller ett helvetes bra portfolio som verkligen sticker ut, men jag kan ju säga direkt att det finns inte gott om dom och det är stenhård konkurrens. Praktik får man genom yrkesutbildningar givetvis. Hur som helst, 3d artister tjänar inte mycket och måste jobba fruktansvärt mkt övertid för att hinna få allting klart.

Så jag la ner det och håller mig till ett mer stabilt och tryggt jobb. Får fortfarande utlopp för min kreativa sida så jag är nöjd.

• Ellasario

han har gjort nåt halvseriöst spel ihop med en kompis som är jätteduktig programmerare men annars vet jag inte riktigt

vi har i alla fall pratat mycket om det och kommer antagligen att satsa på nackademien, de har folk ifrån swiss som jobbar som lärare och jag har för mig att de är sponsorer eller nåt också...

hur som helst blir det säkert bra till slut, det brukar det bli :)

• aussie

Att man inte tjänar mycket på 3d modellering är ju i o för sig relativt; jag har en väninna som lyfter ca 100 000 i månaden på det.
    Hon har utbildning, 3 år, och bra kontakter.

• Ellasario

n.a.j.s......

tror definitivt inte att pengar blir något problem
    speciellt inte då vi är mobila och inte har något emot attflytta oss efter pengarna, vet att duktiga rd modellerare är _eftertraktade_

Planerna på flytt till sthlm är i alla fall i full gång, så fort vi hittar en bostad bär det av

Svar på tråden Vad kan en 3dmodellerare ha för arbete?