• Katta86

När man byter efternamn i samband med vigsel

Hur lång tid tar det innan det är registrerat att man bytt efternamn?

Det står på vägverket att de skickar hem nya papper men hur lång tid brukar det ta?

Och vad är det mer man måste ändra?

(¯`°?.¸ ღ Anton o7o8o2 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden När man byter efternamn i samband med vigsel
  • Ayya

Körkort, alla ID-kort, vissa saker man prenumerar på får man ändra själv. Hm, kommer inte på mer...

• AnneSophie

Det mesta sker ju per automatik. Jag tror jag fick mitt första brev med mitt nya efternamn efter bara någon vecka.
    Det är väl pass och körkort som man aktivt måste ändra (och brev om körkortet kommer ju hemskickat).

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Katta86

Men hur lång tid tar det då?

• Pirog

Efter att du skickat in papprena tar det ca 2 veckor. Vägverket är lite segare, men det kommer papper på nytt körkort inom en månad ungefär. Vissa företag fick jag ringa till,andra ändrade automatiskt(hur de nu får den infon).

• Katta86
    Pirog skrev 2008-02-01 13:23:17 följande:
    Efter att du skickat in papprena tar det ca 2 veckor. Vägverket är lite segare, men det kommer papper på nytt körkort inom en månad ungefär. Vissa företag fick jag ringa till,andra ändrade automatiskt(hur de nu får den infon).
    Då är dom uppkopplade mot folkbokföringen. Banken är det tex..

Finns det någonstans man kan kolla om det blivit reggat än?
  • Vädtkustmamma

Registreringen går fort. Minns inte riktigt tidsspannet men kommer ihåg att det inte tog lång tid iaf. Du får hem ett nytt personbevis från Skatteverket med ditt nya efternamn (samt ditt gamla).

Vägverket är skitslöa så det är lika bra att du beställer nya papper själv!

Du måste själv ändra prenumerationer. Även om byte av bank och kreditkort ska gå med automatik är det lika bra att prata med bank osv så går det fortare. Problem dock om du får nytt bankkort men inte har fått din nya legitimation eftersom namnet inte överensstämmer!

• Vädtkustmamma

Ring folkbokföringen hos Skatteverket.

• Spindelskratt

Körkortet får du brev hem om att du ska ändra, tror det kostar 150kr eller nått.

Till de större myndigheterna ändras det ju automatiskt typ, försäkringskassan, bank.

Övrigt som medlemsskap i föreningar typ tidningar måste du ändra själv. Samma med patientbricka, pass, bibliotekskort, arbetsförmedlingen, mobiltelefon, ica -kort m.m.

Själv tog jag plånboken o gick igenom hela den o ändrade, tar ett tag innan allt blev rätt.
    Gå även igenom dina räkningar, försäkringar m.m.

• Pirog

till banken var jag tvungen att ha det där intyget man får från skattemyndigheten med mig. har handelsbanken.

• Katta86

Tack för alla svar! Då bode vi få hem papper i nästa vecka eftersom vi gifte oss i lördags!

Svar på tråden När man byter efternamn i samband med vigsel