• Pojkmamma

Lämplig ålder för Roskildefestivalen

Jag har en son som är 16 år och världens skötsammaste. Han vill absolut åka till Roskildefestivalen i sommar. Han vill tälta. Jag har föreslagit att övriga familjen följer med och bor i Köpenhamn. Jag bokar ett rum till honom och hans kompis och vi andra bor i ett annat rum. Jag tyckte det kändes som en bra kompromiss eftersom det är första gången han vill göra något sådant, Jag känner att det är väl tidigt att ge sig iväg på sådant här ensam.

Jag har själv inte varit i Roskilde utan har bara en bild av hur jag tror att det är där med fylla, droger och sex. Säkert jättespännande för tonåringar.

Har ni några erfarenheter?

• Svar på tråden Lämplig ålder för Roskildefestivalen
  • Nellies matte

Tycker du ska låta honom tälta. Har aldrig varit på Roskilde men på Hultsfred, att tälta är ju halva nöjjet. Däremot var det en himla fin tanke av dig att hyra rum! Kanske han kan få åka på festivalen och tälta, du bor på rum i stan och att ni ses en gång om dagen så att du har koll på vad han gör? Visa honom att du litar på honom.
    Du verkar vara en toppenmamma!

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • Pojkmamma

Tack för de uppmuntrande orden. Jag har försökt med att lova att hålla mig borta. Men han vill inte ens ha mig i närheten. Han kallar mig överbeskyddande och säger till mig att släppa kontrollbehovet lite.

Jag tror inte att han skulle supa sig full och k**lla runt men jag är orolig för att han skall komma emellan något bråk eller så.

Har var det på Hultsfred. Som jag har föreställt mig eller?

• Catriiin

Var på Roskilde 2001, var då 18 år. Fylla, droger och sex förekommer självklart, dock är det ju upp till var och en om man vill deltaga i sånt eller inte. Går han med på att bo på hotellrum eller vill han tälta? Annars tycker jag Nellies mattes förslag lät jättebra.

• Mizuki

Just Roskilde är ingen bra idé tycker inte jag.. Där skulle han vara en liten baby jämfört med resten av besökarna.
    Skicka honom till någon svensk festival, Hultsfred har många förstagångare och Arvika är alltid trevligt även om han nog skulle vara lite ung där med.

• Pojkmamma
    Svar på #3
    Nej han vill ju tälta som "dom stora" gör. Själv skulle jag vara överlycklig över en mjuk säng i ett varmt rum efter en hel dag på festivalområdet, Dessutom i Köpenhamn. Tror ni det har med åldern att göra?
  • n00bmamman

Jag började åka med mina vänner på festval, bland annat Roskilde, när jag var 17. Av alla festivaler han kunde välja att börja med så är roskilde den absolut bästa! Det är i princip inget bråk alls, och det beror mycket på att medelåldern ligger runt 28, folket är där för musiken och den goda stämningens skull. Och festen, givetvis. Alla tar hand om varandra på ett sätt som jag aldrig upplevat på några andra festivaler, så jag tycker du tryggt kan skicka iväg honom. Be honom ringa hem varje dag och rapportera om du är orolig.
    När det kommer till droger finns det givetvis, men poliser finns det minnst lika gott om, och det är lika olagligt på festival i danmark som i sverige.

• jeni

Roskilde vet jag faktiskt inte, men jag har många års erfarenhet av Hultsfred.
    Jag skulle precis fylla femton när jag var där första gången. Då följde mina föräldrar med och vi bodde gemensamt i Vimmerby. Det innebar att dom hämtade och lämnade vid festivalen, och att dom hade koll på mig. Året efter bodde vi på husvagnscampingen utanför festivalområdet, vilket innebar att jag kom och gick som jag ville. Hade inga tider att passa, men däremot alltid en varm husvagn att sova i och mat om jag ville ha. Sedan var jag tydligen tillräckligt ansvarsfull för att åka själv.
    Jag tyckte det var en bra deal. Jag fick åka dit, dom fick se vad det var egentligen, och dom kunde kolla mig. Jag var ju trots allt inte så gammal.
    Nu är ju Roskilde större, och det förekommer (förekom iallafall) mer droger där än på Hultsfred, men jag tycker du har kompromissat jättebra. Ni blir ju alla en erfarenhet rikare, han får åka dit, du har lite koll. Kanon!

• Pojkmamma
    Svar på #4
    Jag har ju föreslagit Hultsfred men det är Roskilde som gäller för honom. Vi har ju Metaltown här i Göteborg. Det är intressant men i så fall det också.

Hans kompis har tjatat om detta i flera år och blivit lovad att få åka när hon börjat gymnasiet.
  • n00bmamman

Som Mizuki säger, medelåldern är hög, men det är, i mitt tycke mycket bättre än att festa omrking med en massa andra 16-åringar som aldrig varit på festival förut. Veteraner är trygga att ha!

• carola1977

Jag skulle inte skicka en tonåring till Roskilde faktiskt. Det kan gå rätt vilt till där. Kompisar till mig som varit där har använt både det ena och det andra även om de kanske inte tänkt det innan.
    Jag var i Hultsfred som 17-18-åring och det var bara fylla tyckte jag. Inte så kul och stor risk att det händer något.

Svar på tråden Lämplig ålder för Roskildefestivalen