• Tant Groda

Katten kissar på mattan!

Vi har en liten honkatt på snart ett år som tokvägrar att kissa i sin låda.
    Istället tar hon en matta och duschen. Duschen har vi sagt ok till, då vi bara sköljer av. Oftas drar hon bort brunslocket innan. Mattan är INTE ok och vi vet inte hur vi ska få henne att sluta.
    provat citron men hon kissar, lägga kattmat på och under mattan, hjälpte något men hon kissar lite.
    Hon är steriliserad sen 3 veckor tillbaka och vi trodde det skulle bli bättre men nä.

vad ska vi göra???
    vi älskar vår lilla knasboll och vill gärna ha kvar henne.
    Vi har en hankatt oxå och han höll på likadant tills vi kastrerade honom

mattan är en "ryamatta"

• Svar på tråden Katten kissar på mattan!
  • fabri

Jag hade nog tagit bort mattan. Det känns som det enklaste alternativet

• Desse

Tyvärr är det ofta så att om katterna har börjat att kissa inne så är det svårt att få dem att sluta. Jag har haft katter i omgångar och två av dem höll på sådär. Det går till en viss gräns men sen orkar man inte längre och då finns tyvärr bara ett alternativ kvar. Vetrinärerna säljer någon sorts spray som kan fungera. Kommer inte ihåg vad det heter men tyvärr hjälpte det inte på mina katter. Jag förstår vad du går igenom, men tänk ändå på att om ni kommer att vara mera arga en glada på katten så är det andra alternativet trots alla mest humant för henne. Men ta det lungt ett tag och se om det hjälper med kastreringen.

LYCKA TILL!!!!!!!!!!!

• sydneygirl

Hon har alltså hållt på så även innan kastreringen?
    Och hon bajsar i lådan iaf?

Prova som sagt ta bort mattan och se hur hon reagerar. Kan vara så att ni inte får bort lukten ordentligt och då triggar det henne att kissa på den.

Har du separata lådor för katterna? Kan vara bra att prova det ett tag och se om det hjälper.

• Tant Groda

avliva katten är inget alternativ, kan vi inte ha henne kvar så tar min mamma katten (det är där hon är född).
    Vi har funderat på att lämna henen, men då vår andra katt mår så mycket bättre av att ha "lillasyster", är vi rädda för att han ska må dåligt

suck ja ta bort mattan är kanske bäst. men ska man inte få ah mattor när har katt. visserligen kissar hon inte på den andra mattan som påminner om en trasmatta.

• Tant Groda

nä katterna har samma låda och bajsar gör hon i lådan och det har aldrig varit några problem. 2 lådor hmmm vart ska den andra få plats
    kissande har hom hållt på de senaste månaderna, och enligt vetr. sa kunde det bero på könsmognad.

hmmm blir nog så att mattan åker bort ett tag iaf.

• Pucko Buffy

Åhh det är så jobbigt när det blir så. Men det är bara att lyfta in henne i lådan så fort ni ser att hon tänker sätta sig på mattan. Jag hade nog satt in henne i lådan även när hon inte tänker sätta sig. Ni kan även prova att suga upp lite av det hon kissat utanför med sanden och sedan lägga in den i lådan. Då känner hon sin egen urindoft och kanske fattar att det är ok att kissa där igen. knepigt och jobbigt ja men nog det enda ni kan göra, oftast behöver de bara komma över den där fixidén som uppstått. Ni kan även bort mattan ett tag och lägg dit en handuk, badlakan eller någon filt ni inte är rädda om. Det för att kolla att det inte är revirmarkering hon gör. Eller så kan vara en liten protest mot något som hon tycker har förändrats i hennes vardag (kastreringen kan vara bidragande)då får man försöka bryta mönstret... kanske men något av de sätt jag tippsat om.

Hoppas det löser sig

• Tant Groda

det lät knepigt men värt ett försök!
    har blivit lite bättre sen kastreringen på 3 veckor har hon bara satt sig där 3 gånger.
    hon sätter sig aldrig där när hon vet att vi kan se eller kan höra henne.

hmm suga upp urinen med kattsand och lägga i lådan, sen ta bort matta ett tag (samt skicka på kemtvätt), så blir det nog!

tack alla

• raya

Vi hade en katt som pinkade både här o där. Jag strödde ut finmalt svartpeppar där hon brukade gå och det gillade hon inte.
    Nu kanske det var lite grymt,för det är ju inte så skönt att få i näsan,men det funkade och vi behövde inte avliva henne.

• Tant Groda

hrm nä låter inte alls grym tycker jag!

hmm det låter som jag har fått många bra tips på hur jag ska gå tillväga!

suga upp kisset med kattsand för att lägga i lådan, sen ta bort matten när vi sen lägger tillbaka mattan så strör jag svartpeppar på den....det borde ju gå!

• MammaMandiz

Vi hade en katt som alltid hade skött sig, men när hon blev äldre började hon kissa på ALLT. Kläder, soffa, säng ja allt. Och dessutom började hon bajsa ett tag senare. Det var otroligt jobbigt men det gick inte att göra något åt.
    Hon fick livmodersinflammation och operation skulle kosta 15000 kronor så vi fick avliva henne i vilket fall då hon inte var försäkrad. Det kändes ändå ganska skönt att slippa avliva henne på grund av bajset och kisset och i stället pga sjukdom.

Fast i ditt fall låter det ju som att det enklaste skulle vara att plcoka bort mattan eller köpa "fy spray"

(¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Katten kissar på mattan!