• augbebis07

Våga ge Nezeril näsdroppar?

Hej! Min son har blivit riktigt förkyld med hosta. När jag pratade med de på bvc så sa de att jag helst bara skulle ge koksalt och inte nezeril näsdroppar för de kunde man bara ge i tio dagar. På dagen är det väl ok med koksalt men på natten ligger han och snörvlar hela tiden och är precis täppt. Koksaltet hjälper inte så länge. Vågar ni ge dessa näsdroppar? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Våga ge Nezeril näsdroppar?
  • CharmingGirl

Jag gav min son Nezeril pimpetter första gången när han var 1 månad gammal, han var genomförkyld och koksaltet funkade inte speciellt bra.

Nu är han 3 ½ månad och genomförkyld igen. Läkarn jag besökte igår sa det att det är egentligen inte antalet dagar men ska räkna, utan hur mkt dom får!
    Ger man dom 3 ggr om dagen skulle de inte användas mer än 10 dagar, sen ett uppehåll på ca 1 v, sen kan man börja igen om det är en envis förkylning. Men om man gör som jag gör nu, och gjorde, ger bara till natten så kan man hålla på lite längre. Men ska väl för den sakens skulle inte ge barnet droppar så fort det låter liite snuvigt...

• Elli76a

från en mån kan man ge dom - endast 1 droppe i vardera näsborre - så sa de till mig på sjukhuset..

• Elli76a
    Svar på #3
    högst 4ggr/dygn
  • CharmingGirl

På förpackningen står det: barn 1-7 månader, två droppar i vardera närborre vid behov, 15 min före måltid, högst 4 gånger om dagen och använda så i högst 10 dagar i följd.

• tessan27

Visst kan man ge näsdroppar till en bebis. Vi fick ge dottern näsdroppar första gången när hon var några dagar gammal och låg på neo... då var det sköterskorna som gav henne så farligt kan det väl inte vara. Men som sagt 1 droppe i vardera näsborre. Det finns 3 droppar i varje pippet så droppa ur 2 för att inte droppa i för mycket.

• pajas01

tog dem nezerlin som läkaren sa åt mig at ta för at pojken va såå snörvlig..

och jag kan säga att jag tog hela pinpetten.. heeelt omöjligt att droppa i två droppar i en liten näsa på en pojk som svänger med huvudet samtidigt som han gallskriker..
    '

• augbebis07

Han är 5 1/2 mån. Tack för alla tipsen. Ska fortsätta ge honom till natten så han kan sova bättre, koksalt fungerar på dagen.

• Hs Bobbo

Det är väl som med vuxna, vi ska inte heller använda Nezeril längre än tio dagar i sträck, och det beror på att slemhinnorna i näsan tar skada. I värsta fall kan det bli så att man ständigt går omkring med täppt i näsan, svullna slemhinnor. Men visst kan man använda Nezeril på spädisar, i undantagsfall. jag använde det när vi skulle flyga t ex. Skulle absolut använda det innan sänggående om bebis annars har krångel att andas. Prova att höja upp huvudändan på sängen/vaggan också - det var det som hjälpte Alvin bäst när han hade rossel och slem i halsen. Det samlas så mkt när de ligger plant.

scrapparanne.blogspot.com/ ***Vår Alvin kom till oss den 26 oktober!***
  • Nyponros

Vi har gett vår son Nezeril sedan han var 3,5 månad gammal. Läkaren rekommenderade Nezeril(var där för falk krupp)för annars kunde han få öroninflammation. Vi har aldrig behövt ge honom det i 10 dagar utan kanske bara 1-3 dagar. Använder koksalt och Näsfrida.

Svar på tråden Våga ge Nezeril näsdroppar?