• jennan34

Till alla barn som överlevde 60-70-80 talet...

Till alla barn som överlevde 60, 70 & 80 talet. Först så överlevde vi att födas av mammor som rökte och drack under graviditeten. De tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese-dressing samt åt tonfisk direkt ur burken, men blev aldrig testade för diabetes. Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en spjälsäng målad i en rosa eller babyblå färg med hög blyhalt. Vi hade ingen barn- säkerhet på medicinburkar, dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm! För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade. Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol, bilkudde, säkerhetsbälte eller airbag. Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och inte ur glas eller flaska. Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och ingen dog av detta. Vi åt muffins, mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för mycket socker på cornflakes och i långfilen, inte blev vi överviktiga för det! För att vi var alltid ute och lekte. Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dagen och kom hem när gatlyktorna var tända. Ingen kunde nå oss på hela dagen och vi var okej! I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna. Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss att lösa problemet. Vi hade inga Playstation, Nindendo, X-box, ingen video eller dvd, inga 150 kanaler på tv:n inget surroundljud, cd-spelare inga mobiltelefoner, datorer, inget internet eller msn. Vi hade vänner och dem fann vi utomhus! Vi föll från träd och tak, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder! Och inte blev någon stämd eller anmäld för det. Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord Och inte fortsatte maskarna att leva i magen! Vi fick luftgevär vid 10 års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av pinnar. Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och ibland steg vi bara in och pratade med dem. Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, de som inte blev det fick lära sig att handskas med besvikelsen.Otroligt, eller hur? Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte. De var faktiskt lagens högra arm! Denna generation har faktisk fostrat dom största risktagarna, problemlösarna och investerarna någonsin. De senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya idéer. Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta allt detta! Om du är en av dem så; Grattis! Du kanske vill dela med dig av detta till andra som har haft turen att få växa upp som barn den tiden innan advokater och myndigheter reglerade ditt liv för ”ditt eget bästa”?

Tänk så mycket vi oroar oss idag

• Svar på tråden Till alla barn som överlevde 60-70-80 talet...
  • TheMilky

Exakt, är uppvuxen på 80-talet, så jag var väl sist ut. Men nog fan överlevde jag. Och det ska mina ungar också göra, trots att de kommer slå sig sönder och samman ibland.

• Mistyday

hehe född 76 och jag lever fortfarande =)

• myrten

hmmm - det handlar kanske inte alltid om att överleva eller inte utan om att försöka erbjuda bästa möjliga uppväxt för sitt barn.....
    själv är jag otroligt tacksam för utvecklat säkerhetsmedvetande och massor av andra saker som du menar reglerar våra liv - man kan också kalla det framsteg OCH man kan välja som förälder vilken kunskap man vill ta till sig. Det är betydligt mer diversifierat nu än för 30 år sedan.....

• MiaPiaFia

På 70-talet så var det heller inte "så noga" med barnstol för små bebisar, utan de kunde gott ligga i baksäket under tiden man körde.. Det var inte många barn som dog av det heller, men skulle du göra så idag med den kunskap vi har nu???

Vissa saker är säkert överdrivet (alla ska och inte ska), men med lite sunt förnuft så tror jag att man klarar sig långt.

• Midnattsblå

Jag älskar detta inlägg
    Själv har jag lagt dagens hysteri åt sidan så gott det går och försöker leva normalt

Juti

• FixarFrasse

Hehe, MiaPiaFia, får mig att tänka på min gamla barnstol som låg på föräldrarnas vind...
    Man hade ett par krokar som man hängde upp den med på ryggstödet i baksätet, kanske 3 cm långa i bockad tråd... Det var ju viktigt att man skulle kunna komma högt upp så man såg bra. Fan, hade man tvärnitat hade man dundrat genom vindrutan i 100 bloss med en halvtaskig trådstol fastspänd om häcken. Finns kanske en och annan anledning att man blev som man blev...

• MiaPiaFia
    FixarFrasse skrev 2008-02-01 16:37:40 följande:
    Hehe, MiaPiaFia, får mig att tänka på min gamla barnstol som låg på föräldrarnas vind...Man hade ett par krokar som man hängde upp den med på ryggstödet i baksätet, kanske 3 cm långa i bockad tråd... Det var ju viktigt att man skulle kunna komma högt upp så man såg bra. Fan, hade man tvärnitat hade man dundrat genom vindrutan i 100 bloss med en halvtaskig trådstol fastspänd om häcken. Finns kanske en och annan anledning att man blev som man blev...
    Haha, så sant så..
  • jennan34

Det här var inte menat att starta en diskussion om vad som var bra då och nu. Jag tyckte bara att det var ett intressant inlägg,klart det finns massor fördelar med barnstolar o säkerhet idag.Men det är klart tänkvärt.
    Med tanke på allt utomhuslekar förr i tiden,när det inte fanns tvspel,datorer,150 kanaler på tv osv..
    Barn nu för tiden går knappt utanför dörren,dagens barnvakter är tv osv..Ni förstår säkert va jag menar
    Själv är jag född 71 och ska ha mitt första barn,märker redan med min pojkväns barn att jag blir superstressad när han hänger o klättrar i allt o inget.Tror han ska slå ihjäl sig haha..Så visst jag kommer säkert bli värsta hönsmamman..
    Men som sagt tänkvärda ord..

• FruSundahl

Född 87 och det är ju 80-talet fast dock i slutet. Och då gjorde dom glukostest här. Så jo mamsen blev testad för diabetes

Agge kom ut nu!!
  • AnnaH

På min tid (1982 - 1983) togs också glukostester och mamma hade graviditetsdiabetes. Jag är en av få tidiga 80-talister som faktiskt har UL-bild på mig själv. När det gäller bilsäkerhet så är ju trafiken helt annars idag, och även om det var roligt att stå mellan förarsätena i bilen så hade det förstås varit förödande vid en eventuell olycka. Raka vägen ut genom rutan.

Jag är helt för säkerhet, men visst är många föräldrar väl pjoskiga & överbeskyddande idag. Och köphetsen sen!!! Jag hade en back med leksaker & i övrigt fungerade stubben i skogen bra som butikskassa & stenarna var fullt dugliga som leksakspengar. Fick man tag i en trasig radio kunde man sysselsätta sig en hel dag med att skruva den i småbitar. Jag blir mörkrädd när jag besöker 2-åringar med mer prylar än jag själv har samlat på mig på 25 år. Man kanske skulle satsa på ett jobb på kronofogden då de lär ha en del att göra framöver om de nya generationerna vänjer sig vid att ha allt och bara det bästa från dag 1. Vi ser ju bara mobiltelefongenerationen nu...  

v.27
Svar på tråden Till alla barn som överlevde 60-70-80 talet...