• Anonym

Kan jag komma in på högskola utan fullständigt gymnasiebetyg?

Jag väljer att vara anonym då jag skäms över att inte ha fullständigt gymnasiebetyg och är rädd att jag ska få påhopp i stil med "Kunde du inte tänkt på det innan du hoppade av"...

Jag vill så gärna börja studera, men jag orkar inte med ett års komvuxstudier först... Vill inte ta mer studielån än nödvädigt heller... Kan jag komma in på högskolan ändå, exempelvis med hjälp av högskoleprov eller är det komvux som gäller?

• Svar på tråden Kan jag komma in på högskola utan fullständigt gymnasiebetyg?
  • Callisto79

Man kan väl komma in ändå om man har jobbat ett visst antal år?

Jag har inte heller gått gymnasiet och jag skäms inte ett dugg Fick min dotter när jag var 17år och jag ångrar inte det en sekund, och ärligt talat struntar jag i vad andra tycker! Lycka till m studierna!

• GoseFisen

Min mor var in på komvuxs infotek igår och frågade och det hon fick tillsvars var ja.. :-/ Men du kan ju ringa en högskola och fråga.. eller oxå på arbetsförmedlingen kanske.. dom brukar ha nån "expert" på det området.. Lycka till!..

• Winnie

Dels kan du komma in med hjälp av högskoleprovet, men även på betygen beroende på vilka ämnen det är som du inte har. Man måste ju ha kärnämnena matte, svenska och engelska. Sedan varierar det ju också mellan utbildningarna vilka förkunskapskrav de har. Vissa kräver historia t.ex. Det bästa är att du undersöker vad som krävs för att komma in på just den/de utbildning/utbildningar som DU är intresserad av. Lycka till!

• Nova81

Jag tror att du måste ha fullständiga gymnasiebetyg men jag är inte säker.

• GoseFisen

alltså ja.. man måste ha gymnasie utbildning

• GoseFisen

äsh.. nu är jag helt virrigt.. gymnasiebetyg.. *ler*

• mammutten81

Hej.

Jag var som du förut, orkade inte med komvux.
    Men jag gick klart gymnasiet, men fick inga slutbetyg för det.

Men det går inte på något endaste litet sätt att få läsa på universitetet om du inte har slutbetyg eller samlatbetygsdokument ifrån komvux!

Men nu läser jag på komvux innan jobbet, och kan säga att det är en annan sak än på gymnasiet.
    Mycket bättre!
    Alla är i samma situation, lärarna ( de flesta) ser en som vuxen, och man gör mer egna arbeten och tar större ansvar.
    Du väljer ju också själv vilka kurser du vill läsa.
    Allt från rättsvetenskap, svenska, engelska, och kansk estrunta i t.ex fysik om du inte gillar det.
    Möjligheterna är oändliga!
    Du behöver ju int eplugga på heltid om du inte vill

• mammutten81

Jag VET att det inte gå även om du jobbat.
    Utan detta gäller:

Du måste ha slutbetyg eller samlatbetygsdokument från gymnasiet elle rkomvux.

Högskoleprovet ger dig mer "poäng" och kan göra det lättare att koma in på ett visst program i kombination med ditt betyg.

Aretslivserfarenhet ökar också dina poäng lite, men ger INTE automatikst behörighet.

• mammutten81

Och du!

Skit i folks påhopp!
    Kram!

• Önskan

Men tänk på att komvux är mycket roligare än gymnasiet (tyckte jag iallafall), ofta pga att man fått lite distans till skolan med och kanske har lite andra erfarenheter att ta med sig. Bor du i Stockholm kan du ringa och prata med Vuxenutbildningscentrum (du hittar kontakt på www.stockholm.se under För invånare/Skola och utbildning/Vuxenutbildning).

Här är behörighetskraven för SU:
    www.utbildning.su.se/katalog/katalog.asp&DokumentRubrik=Beh%F6righet&DokumentUnderRubrik=Grundl%E4ggande+beh%F6righet

Tycker inte du har nåt att skämmas över! Vet massor som har läst in på komvux!

• wellah

neeeeeee man måste tyvärr uppfylla vissa krav för att kunna söka.... sen räcker oftast inte betygen till heller utan du behöver högskoleprov också..... jag har läst efter gymn på komvuxnivå och gjort högskoleprov osv. Tyvärr finns det inga genvägar.... En bra sak är att man får halvera CSN-lån man tagit på komvuxnivå när man läst ett visst antal år på högskoleprogram.....

• JadziaDax

De flesta KomVux har kvällskurser och distanskurser så vissa ämnen kan du läsa in utan att behöva ta några lån. Kolla också upp om möjlighet finns till att tenta av ämnen och på så sätt läsa på egen hand utan att ta lån. Prata med ditt lokala Komvux

• mareld

Du måste ha grundläggande behörighet för att kunna komma in på högskolan.

Sen beror det ju även på vad du vill läsa. Vissa kurser och program kräver även särskild behörighet.

Har hämtat denna info från Uppsala Universitet:

Det intressanta för dig är kanske 25:4 regeln på slutet, om du har arbetslivserfarenhet krävs förutom detta bara svenska och engelska kunskaper. I alla fall inte så många ämnen att läsa upp.

Grundläggande behörighet:

Svensk förutbildning
    Om du har svensk förutbildning har du grundläggande behörighet om du har:
    ? slutbetyg från ett nationellt program eller specialutformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänd på kurser som omfattar minst 90 procent av de gymnasiepoäng som krävs för ett fullständigt program

eller
    ? slutbetyg från Komvux

eller
    ? samlat betygsdokument från Komvux som omfattar minst 90 procent av de gymnasiepoäng som krävs för ett slutbetyg

eller
    ? avgångsbetyg från en fullständig minst tvåårig linje i gymnasieskolan, avgångsbetyg från Komvux eller motsvarande
    och
    ? kunskaper i svenska motsvarande Svenska B eller slutförd lärokurs om minst två årskurser på någon linje i gymnasieskolan eller Komvux etapp 2
    och
    ? kunskaper i engelska motsvarande Engelska A eller slutförd lärokurs om minst två årskurser på någon linje i gymnasieskolan eller Komvux etapp 2

eller
    ? folkhögskoleutbildning med intyg om behörighet för högskolestudier.

25:4-regeln
    Enligt 25:4-regeln har du grundläggande behörighet om du:
    ? fyller 25 år senast under det kalenderår som utbildningen börjar och har varit yrkesverksam på minst halvtid i minst 4 år före det kalenderhalvår då utbildningen börjar.
    och
    ? har kunskaper i engelska motsvarande Engelska A med lägst betyget Godkänd eller slutförd lärokurs om minst två årskurser på någon linje i gymnasieskolan eller Komvux etapp 2
    och
    ? har kunskaper i svenska motsvarande Svenska B med lägst betyget Godkänd eller slutförd lärokurs om minst två årskurser på någon linje i gymnasieskolan eller Komvux etapp 2. Om du har annat modersmål än svenska, norska, danska, isländska eller färöiska se ?Utländsk förutbildning?.

Som arbetslivserfarenhet räknas arbete, på minst halvtid, från och med det år du fyller 16 år. Du får endast tillgodoräkna arbete under sommarloven under gymnasietiden.

Du ska styrka din arbetslivserfarenhet med tjänstgöringsintyg, anställningsbevis godtas ej. Vid deltidstjänstgöring måste sysselsättningsgraden framgå. Intygen ska vara daterade tidigast den dag då anställningen upphörde. Vid pågående anställning ska intygen vara daterade tidigast i januari 2005 för att få tillgodoräknas t o m den 30 juni 2005 och tidigast i juli 2005 för att få tillgodoräknas t o m den 31 december 2005. Arbete i eget företag dokumenteras genom intyg från företagarförening eller revisor. Tjänstgöringsgraden måste framgå. Vård av eget barn under 10 år dokumenteras genom personbevis för dig och barnet.

Om det behövs så är ett år på komvux inget jämfört med 30-40 år i arbetslivet.

Lycka till

• mliten

Grundläggande behörighet har även du som: fyller 25 år senast under det kalenderår utbildningen börjar och har minst 4 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid och har kunskaper i engelska som motsvarar kurs A med lägst betyget Godkänd alternativt 2 åk/etapp 2. och har kunskaper i svenska som motsvarar kurs B med lägst betyget Godkänd alternativt 2 åk/etapp 2. Som 25:4 saknar du meritvärde och kan därför inte konkurrera i betygsurvalet. Du bör därför göra högskoleprovet för att öka dina chanser att komma in på de utbildningar du söker. OBS! Goda kunskaper i engelska och svenska är mycket viktiga för att du skall lyckas med dina högskolestudier. Om du inte har godkänt i dessa ämnen från gymnasieskolan bör du diskutera dina möjligheter och ditt studieval med till exempel en studievägledare.

• Kriya

Hej Ts,
    Om jag vore Du skulle jag omgående besöka någon på intagningsenheten på den högskola Du vill söka till. Ta med de betyg och arbetslivserfarenheter Du har (du får även räkna vård av barn), så är sannolikheten stor att ni hittar en framkomlig väg för Dina studier. ..och om det visar sig vara något gymnasiebetyg du saknar så är det väl investerad tid att läsa in det. Låt inte det hindra dig! Lycka till! Kram Kriya

Svar på tråden Kan jag komma in på högskola utan fullständigt gymnasiebetyg?