• Enomia

Dagens ord

Jag är mycket road av att få lära mig nya ord och dess betydelse. Kanske är ni det också? Tänkte därför skapa den här tråden så att vi alla kan bidra med intressanta ord som ändå är användbara i vardagen. Jag får väl börja:

Kverulant= gnällig.

Jag tänker nu inte på slang eller dialektala, utan "riktiga" ord, sådana man hittar i ordboken men sällan letar efter.

• Svar på tråden Dagens ord
  • Nocturne

En liten rättelse där: kverulant är en PERSON som gnäller, inte ett adjektiv.

• Enomia

Det har du rätt i, tack för rättelsen. Men kom gärna med fler ord som kan vara bra att ha!

• Enomia

Är det ingen som har något användbart ord?

• Enomia

Trinity78: Är det detsamma som jämställdhet eller vad betyder det?

• Trinity78
    Enomia skrev 2008-02-05 09:17:45 följande:
    Trinity78: Är det detsamma som jämställdhet eller vad betyder det?
    Ja, det kan man säga.

Ekvivalism är en ideologi vars anhängare strävar för jämställdhet mellan könen. Den skiljer sig från feminismen och maskulinismen på så sätt att den inte fokuserar på kvinno- respektive manskampen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvivalism

Gravity always wins
  • Enomia

Bra ord! Nu har jag lärt mig nåt nytt!

• Trinity78

Misantropi är ett bra ord också.

Misantropi innebär att man känner ett hat eller starkt ogillande mot det mänskliga släktet, eller har en disposition som innebär ett ogillande eller en brist på tillit till andra människor. Ordet kan härledas från det grekiska prefixet 'mis-' (som betyder "dålig, fel") och anthropos (som betyder "man, människa"), och alltså refererar till en defekt mänsklig art. Hatet är inte mot individuella människor, utan snarare mot de drag som delas av hela mänskligheten oavsett vilken tid man lever i.

Misantropi betyder inte nödvändigtvis att man är inhuman, antisocial eller sociopatisk mot mänskligheten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Misantropi

Gravity always wins
  • Enomia

Miserable - kommer kanske därifrån. Ordet misantropi hade jag haft väldigt stort behov av när jag var inne i min mest depressiva episod.

Megalomanisk, är ett ord jag gillar. Man tror sig vara gudomlig, eller övermänsklig. Inte helt ovanligt för manodepressiva personer.

Svar på tråden Dagens ord