• Anonym

Vad göra med 12åring pojke som slår sin familj?

Vad tycker du att man skall göra som förälder om ens 12 åring (snart 13) ger sig på dig och slår dig som mamma eller syskon. Detta i raseri pga av något den inte får eller inte blir som han vill?

(alltså vad skall man göra i just den stunden? inte söka hjälp osv)

Vad gör man? En förälder får ju inte slå sitt barn. Barnen idag är mkt väl medvetna om att man kan anmäla mamma eller pappa till polisen om det vore så.

• Svar på tråden Vad göra med 12åring pojke som slår sin familj?
  • lokacitron

Fundera på att skaffa skyddsutrustning eller ja vet inte vad man skulle göra om man inte vill ha hjälp.

• Anonym

men varför ska ni inte söka hjälp för att få bukt med problemet på längre sikt?

• Linelle

Ge dom dyngpisk! Hur fan kan man som förälder stå och bara hoppas på att det ska gå över typ! Nä fy fan, markera håårt att det inte är okej! Äcklar mig då ungar beteer sig som om dom vore från vettet!

• Anonym

något ä ju fel jag skulle aldrig ens våga höja handen mot min mamma...

• SIN74

Det här måste ni göra något åt. Pm det är ok att slå föräldrar och syskon vad gör de då inte med andra?????

• Teskedsmamman

Att hålla fast får man alltid göra... jag skulle klart och tydligt markera att även BARN kan bli anmälda för misshandel! Och sedan inte tveka att anmäla om han fortsätter, dessutom så skulle det bli kraftiga konsekvenser av att använda våld! Utegångsförbud, indragning av det mesta och i slutändan skulle jag ta kontakt med t ex BUP om jag inte kom tillrätta med problemet.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Anonym

Men SJÄLVKLART skall man söka hjälp.. men det var ju int det som var min fråga utan vad skall man göra I JUST DEN situationen när det händer??

• SIN74

Ok bra, missuppfattade saken, ber om ursäkt. I en situation när någon slår blir min naturliga reaktion att ta tag i armarna vrida runt så att du hamnar bakom med barnets armar i kors framför barnets kropp. Med detta stadiga tag klarar du att hålla ett tag. Först blir det vilda protester men sedan mjuknar kroppen. Håll kvar medan du lugnt talar till barnet. Efter lugnandet förklarar du sakligt vad som blev fel och vad du förväntar dig. Många gånger är det ett vridet sätt att visa att de vill ha närhet.

• Linelle

Håll fast ungen! Sätt dig på honom! Ta polisgrepp, vad fan som helst!

• Anonym
    Linelle skrev 2008-02-01 21:33:22 följande:
    Håll fast ungen! Sätt dig på honom! Ta polisgrepp, vad fan som helst!
    Ja men på något sätt är det ju precis som om de vet att ingenting faktiskt händer

Det finns lixom inga gränser kvar när barnet väl börjat slå
Svar på tråden Vad göra med 12åring pojke som slår sin familj?