• Anonym

Kan en anställd på sjukhuset kolla min journal bara av "nyfikenhet"?

Min killes syster jobbar inom vården som sjuksköterska. Det finns privata saker i mina journaler som jag absolut inte vill att min man ska veta, bland annat från en avdelning där hans syster nu jobbar.

Hur fungerar sekretessen där egentligen? Kan hans syster kolla min journal utan att någon kommer märka det? Eller krävs det inlogg där det registreras vilka journaler alla anställda kollar på? Finns det en risk att en anställd som egentligen inte har med fallet att göra får tag på mina uppgifter?

• Svar på tråden Kan en anställd på sjukhuset kolla min journal bara av "nyfikenhet"?
  • Näckrosen

Hon får inte kolla din journal om du inte är hennes patient och hon behöver uppgifterna för att ta hand om dig.
    Visst skulle hon kunna kolla om hon vill, men då riskerar hon ju jobbet.
    Hur det är med inloggning vet jag inte. Men jag har för mig att jag hört att alla registreras så man kan gå in och se vem som läst i vilken journal.

• Anonym
    cicci2 skrev 2008-02-01 21:23:14 följande:
    Hon får inte kolla din journal om du inte är hennes patient och hon behöver uppgifterna för att ta hand om dig.Visst skulle hon kunna kolla om hon vill, men då riskerar hon ju jobbet.Hur det är med inloggning vet jag inte. Men jag har för mig att jag hört att alla registreras så man kan gå in och se vem som läst i vilken journal.
    Ok. Ja jag vet att hon inte FÅR, men folk bryter mot reglerna hela tiden när de tror att ingen kollar Om det registreras vem som läser journalen däremot så är det nog en FÖR stor risk att ta för att någon skulle vilja chansa. Hoppas jag
  • trollmammsis

Oftast har ju sjukhuset samma journaldatasystem, och där kan man gå under olika divisioner. gyn och psyk tex är däremot spärrade, dom kan ingen utomstående gå in på!!  Men som sagt hon FÅR inte!!

Om du har legat på hennes avd så är det nog ingen som reagerar om som ser att hon avrit inne på din journal. Men samma sak där, är du inte hennes patient så FÅR hon inte gå in och läsa där heller, även om du ligger på hennes avd

• Anonym
    trollmammsis skrev 2008-02-01 21:41:20 följande:
    Oftast har ju sjukhuset samma journaldatasystem, och där kan man gå under olika divisioner. gyn och psyk tex är däremot spärrade, dom kan ingen utomstående gå in på!!  Men som sagt hon FÅR inte!!Om du har legat på hennes avd så är det nog ingen som reagerar om som ser att hon avrit inne på din journal. Men samma sak där, är du inte hennes patient så FÅR hon inte gå in och läsa där heller, även om du ligger på hennes avd
    Är det skillnad på om man legat inlagd menar du mot att bara varit på vanligt besök? menar att hon hade kommit undan med det lättare då?
  • mianf

När man går in en journal registreras detta. Det tas stickprov för att kolla att vårdpersonal inte går in i jouranaler de inte har befogenhet till, vet dock inte hur ofta detta görs. Sen är det helt klart svårare om du varit kopplad till hennes avd. för då måste de ta undersökningen längre för att se att du inte varit hennes pat.

Tror du detta är ngt hon skulle kunan göra utav ren nyfikenhet?

• Anonym
    mianf skrev 2008-02-01 21:55:18 följande:
    När man går in en journal registreras detta. Det tas stickprov för att kolla att vårdpersonal inte går in i jouranaler de inte har befogenhet till, vet dock inte hur ofta detta görs. Sen är det helt klart svårare om du varit kopplad till hennes avd. för då måste de ta undersökningen längre för att se att du inte varit hennes pat.Tror du detta är ngt hon skulle kunan göra utav ren nyfikenhet?
    Ja faktiskt så skulle det inte förvåna mig. Hon har brutit mot sekretessen förr. Inte genom att titta i journalen men genom att berätta för sin vän att deras gemensamma bekant hade varit på sjukhuset och hon berättade även i vilket ärende vännen hade varit patient för. Det var inte ens hennes patient, så jag antar att hon överhört de andra pratat eller att de anställda diskuterat patienten och struntat i sekretessen eller nått. Vet inte riktigt. Men orolig blir man ju.
  • trollmammsis
    Anonym skrev 2008-02-01 21:50:38 följande:
    Är det skillnad på om man legat inlagd menar du mot att bara varit på vanligt besök? menar att hon hade kommit undan med det lättare då?
    förstår inte riktigt..  det jag menar är att om någon kikar  efter folk som varit inne på en viss journal så kanske man inte reagerar om någon från samma avd varit inne. förstår du?  det sticker väl ut mer om någon från en annan avd och kanske en annan division är där   men jag vet inte hur dessa kontroller fuknar. Där jag jobbade förut så kunde man söka på hela sjukhuset (utom gyn och psyk) om man hade pers nr. SÅ är dte nog på övriga sjukhus med
  • Anonym
    trollmammsis skrev 2008-02-01 22:00:02 följande:
    förstår inte riktigt..  det jag menar är att om någon kikar  efter folk som varit inne på en viss journal så kanske man inte reagerar om någon från samma avd varit inne. förstår du?  det sticker väl ut mer om någon från en annan avd och kanske en annan division är där   men jag vet inte hur dessa kontroller fuknar. Där jag jobbade förut så kunde man söka på hela sjukhuset (utom gyn och psyk) om man hade pers nr. SÅ är dte nog på övriga sjukhus med
    Ok då förstår jag hur du menar Tur att gyn och psyk iallafall inte är sökbara, det är förmodligen där de mest känsliga uppgifterna ligger för många.
  • trollmammsis
    Anonym skrev 2008-02-01 22:03:32 följande:
    Ok då förstår jag hur du menar Tur att gyn och psyk iallafall inte är sökbara, det är förmodligen där de mest känsliga uppgifterna ligger för många.
    ja det är dom känsligaste områdena!!  hoppas hon inte varit inne på dig iaf
  • systersandra

På mitt jobb så har går vi alltid in i journalsystemet med vår personliga loggin.
    Sedan kollas ett viss antal slumpmässiga personer varje månad för att se om de haft anledning att gå in på de journalerna de gått in på.Dvs har jag kollat på min syster som legat inne på en avdelning jag inte jobbar på och jag inte haft med hennes vård att göra då har jag begått ett stort fel och blir straffad för detta.
    Vissa journaler kommer man tex inte in på(om man inte jobbar på just den avdelningen pat är på) Jag som jobbar på op kan inte komma in på psyk,kurator osv.

• Anonym (ny)

Hej
    Om du skulle misstänka att hon varit inne i din journal tror jag man kan kontakta sjukhusets IT-avdelning/säkerhet och bara be dem kolla upp så ingen obehörig varit och kollat i din journal, du behöver inte namnge vem du misstänker utan bara att du vill försäkra dig om att ingen som inte haft med din vård kollat.

• Anonym

De som jobbar i journalarkivet verkar kunna läsa i pappersjournalerna iallafall utan att det registreras. Jag vet såna som gjort det, läst om sina kompisar osv. Blev jättearg när jag hörde det. Med digitala journaler är det nog svårare, då kan det som tur är spåras vilka som läst journalen.

• Anonym

Hur registreras det egentligen? Min journal är alltid på vift mellan två olika avdelningar o ligger inte i nått arkiv. Nån som vet hur det funkar då?

• Anonym (ny)

Jaha, trodde det var elektroniskt journalsystem. Pappersjournal är ju svårare ha kontroll över vem som läser. Men jag tror och hoppas att sekretesslagen följs och ingen ska läsa den som inte har med det att göra.

• k girl

Det där blev väldigt uppmärksammat för några år sedan när någon - var det Anna Lindh? - fördes till sjukhus och flera obehöriga sköterskor hade tittat i journalen. Det medförde att det på många platser blev väldigt mycket striktare. Jag tror inte att du behöver vara så orolig. Min mamma har det likadant som systersandra, med personlig inlogg och stickprov. Vet att hon har varit sugen på att gå in i min journal (då jag var skitledsen och frustrerad över någonting) men vågade inte.

• Anonym (Anna)

Man kan alltid begära ut logglistor på vem som läst journalen, och när.
    Det kan vara en skrämmande läsning. Jag gjorde det en gång och upptäckte att 
    på en och samma dag hade det under nio timmar gjorts över 40 inloggningar av 14 olika personer från fyra olika avdelningar, varav jag bara varit på en.
    Upptäcker du att utomstående läst din journal, även din svägerska, skall du absolut anmäla det

• Palmeniers

Alla loggningar i journal registreras. 

Svar på tråden Kan en anställd på sjukhuset kolla min journal bara av "nyfikenhet"?