• Theresekarlsson

Vad kan jag göra om moussen blev för lös??

Ska göra en tårta till min man imorgon när vi ska fira hans 25 årsdag! gjorde en hallonmousse, följde receptet exakt men den blev så lös...finns det några trix man kan ta till?? jag smälte några gelatinblad till med det hjälpte inte....finns det något annat man kan göra??

Tack !!

Mamma till Matilda 050109 & Theo 061003
  • Svar på tråden Vad kan jag göra om moussen blev för lös??
  • eileme84

hmmm hjälpte det verkligen inte med gelatin? det ska det göra, har den fått stå några timmar o stelna då?

-ÄLskar min Son Theo-
  • Theresekarlsson

Det stod 2 timmar, men  jag har för mig att det tar fler timmar....eller hur?? den får stå över natten...

• Linda1976

Typ Jell-O som bara är gelatin ska ju stelna 4-5 h så det dröjer nog lite till....

Annars får du servera den i glas och kalla det halloncreme med rostad sockerkaka! En lyxig nödlösning Bottnarna delar du i fina bitar och rostar lätt i ugnen, överströdda med kokos!!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • MaBinta

Finns ju gelatin som pulver också, kan du prova det kanske?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Prins Adam ! ♥¸.?°´¯) ♥
  • TANKGIRL

vispa upp några äggvitor och vänd försiktigt i om den inte är ok i morgon.

• eileme84

ja oftast ska den stå över natten i kylen så imån lär den vara hård

-ÄLskar min Son Theo-
  • Theresekarlsson

Tack för alla tips....hade i mer gelatin, men det fungerade inte....fattar inte vad som blev fel!!

Det ick bli en snabb blandning av banan & vanilj creme på istället tillsammans med chokladmoussen.....

Han blev i alla fall chockad över sin "tutt-tårta"

• Sexymala

Ibland misslyckas det, men då gäller det att inte snåla på gelatinet! Ibland har jag haft i typ 10 blad (fast i pulver) och först DÅ har det lyckats.. så ha i lite mer gelatin. och låt den stå några timmar till, man märker snabbt om gelatinet "tar" den blir mer mousse aktig..

• Sexymala

Kanske inte splar roll nu iofs
    Men till nästa gång

• Theresekarlsson
    Sexymala skrev 2008-02-05 07:37:46 följande:
    Kanske inte splar roll nu iofs Men till nästa gång
    Ja, man lär sig av sina misstag
Svar på tråden Vad kan jag göra om moussen blev för lös??