• annaoedvin

gott glutenfritt bröd..

Sambon fick samtal från läkaren i dag. De första proverna visar att han ev har glutenallergi. Hans mamma har det och det kan tydligen var ärftligt. Nu tänkte jag överraska honom med något gott glutenfritt bröd. Någon som har ett recept och vill dela med sig? Han gillar vitt bröd, typ thekakor, barkis etc.

• Svar på tråden gott glutenfritt bröd..
  • Sway307

Har för mig det finns ett recept på bröd på baksidan av mjölet? om du köper det mjölet i den röda tetran?

• Murvel30

Finns jätte goda thekakor att köpa i affären. Från Hans & Greta. Min man och son tycker dom är jättegoda.

Finns en tråd här där du kan få tips och råd.

• annaoedvin
    Murvel30 skrev 2008-02-01 22:26:25 följande:
    Finns jätte goda thekakor att köpa i affären. Från Hans & Greta. Min man och son tycker dom är jättegoda. Finns en tråd här där du kan få tips och råd.
    Tack så mycket! Ska "tjuvkika" där lite..
  • abnocto

Glutenfria havre? och lingonbullar, ca 16 st

Lätta och snabba att göra och fantastiskt goda.

5 dl mjölk, 37 grader
    2 msk Fiberhusk
    2 msk Fibrex
    3 dl havregryn (ren från Semper)
    600g (ca 10dl) Finax Mjölmix
    1 dl lingonsylt
    2 msk olja
    3 tsk salt
    50 g jäst

Blanda ut fiberhusk och jäst i den 37 gradiga mjölken, låt svälla ca 10 min.
    Blanda i övriga ingredienser (spar ca 1 dl mjölmix till utbakning) och kör någon minut i maskin.
    Låt jäsa övertäckt i bunken ca 30 minuter
    Sätt på ugnen 250 grader.
    Ta upp degen på mjölat bakbord, dela degen i 16 bitar, forma till bullar och platta till. Lägg på bakpappersklädd plåt och låt jäsa övertäckta ca 30 minuter.
    Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Låt svalna på galler

Denna kaka är enkel att göra o supergod:
    Josefs supergoda vaniljkaka

2 ägg
    2 dl socker
    1 dl kokande vatten
    3 dl Glutenfri Mix eller Fin Mix
    2 tsk bakpulver

125 g smör eller margarin
    1 dl mjölk
    4 msk vaniljsocker

Gör så här:

Vispa ägg och socker poröst och tillsätt sedan det kokande vattnet. Blanda mix och bakpulver och rör ner det i smeten. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Häll i smeten och grädda i 175°C i ca 35 minuter.

Dela på kakan när den svalnat, med översta delen tunnast, och gör i ordning fyllningen. Låt margarinet och mjölken koka häftigt i 2 minuter och tillsätt sedan vaniljsockret. Häll fyllningen, som är tunnflytande, i kakan. Lägg tillbaka locket och pudra toppen med florsocker.

Går även bra att använda som tårtbotten: bred över vispad grädde och dekorera med färska bär eller nonstop.

Svar på tråden gott glutenfritt bröd..