Vad kan man ha istället för mandelmassa i semlor?
Om man är allergisk mot mandel och nötter och äpplen (har hört att man kan ha äppelmos annars)?
Om man är allergisk mot mandel och nötter och äpplen (har hört att man kan ha äppelmos annars)?
vaniljsås kanske
barnen brukar få de i sina då dom inte gillar mandelmassa
vaniljkräm
mosad banan.
Man kan väl ha precis vad man vill?
En klick tjock vaniljkräm med lite god sprit i? Och sen grädde ovanpå smaksatt med vaniljsocker och kanske några hallon eller blåbär om man vill "mutera" semlan lite.
Nutella
Du kan fylla dom med lite vispad grädde o smaksätta med en god likör om det är till vuxna.
äppeljuice, koncentrerad tar endel så då bör det gå med andra koncentrat oxå.
sorry såg inte att du var allergisk mot nötter
vaniljkrän har jag tål inte mandelmassa, aannars går det gröpa ur dom och sen blanda dom smulorna me lite grädde o vaniljsocker ..
blåbärssylt...MUms!
på konditorit jag arbetade så va det flera som beställde med vaniljkräm i sina istället ;)
ja har jordgubbssylt sen grädde på o sen locket
hehe. mycket gott..
nutella ibland men de är så sött,
Hallonmousse, mumsigt värre. Ett av konditorerna här brukar göra semlor med det och det är såååååå gott. Man behöver inte göra någon annan fyllning, det är bara att skära av ett lock och fylla med moussen. Men vaniljkräm som extra fyllning är nog inte fel alls.
Ok hallonsylt låter knasigt, men det funkar!
i finland säljs dom med mandelmassa eller jordgubbssylt.
köttfärssås.
Min mamma är också allerisk mot nötter och mandel och hon brukar ta selmelbullbrödet och smula sönder det och blanda det med florsocker och lite vispad grädde. Låter ju inte jätte mummsigt men det smakar faktiskt som mandelmassa!?
Kolasås. SÅ gott. :]