• Nalle Puh73

Hur snabbt tar febernedsättande ner febern? Hjälp!

Har en super risig kille här hemma med hemsk hosta och hög feber. Gav panodil vid 17,00 men tycker inte febern gick ner speciellt av den och nu hade han 39,8 i örat så med andra ord en bra bit över 40 med rumptempen. Gav alvedon som han spydde upp direkt vid 22,20 så jag hämtade en Iprensupp och gav en liten stund efter istället.
    När ska jag börja märka av att febern går ner av Iprensuppen?
    Han har knappt ätit och drukigt alls idag och inte kissat sen mitt idan/em nångång så jag vill ju ha koll på att febern går ner och han börjar om att dricka.
    Hade egentligen tänkt ge nästa dos Bricanyl i natt men när det verkar vända och kräkas upp direkt det man ger törs jag inte det heller, man vill ju att den lilla vätska ha får i sig stannar istället för kommer upp.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Litet pyre i magen BF 11/06-08♥
  • Svar på tråden Hur snabbt tar febernedsättande ner febern? Hjälp!
  • crash and burn

om han inte fått i sig vätska tycker jag att du ska åka in med honom på akuten....

När man har feber MÅSTE man få i sig mycket vätska för att inte bli uttorkad!

• timberhochmandie

Du ska se en tempsänkning om du tempar igen en timme efter att du gav febernedsättande, annars ska du kontakta sjukvården.

Kämpa på med vätskan. Är han magsjuk? Prova annars med saft eller "vad som helst" som han kan tänka sig att dricka.

• Mamma till Tilda

Den borde börja gå ner inom 1/2 timma.
    Helst ska ju barnen kissa med inte mera än 6 timmar emellan fick jag veta då min dotter va sjuk sist.

• Sibbis

någon effekt bör de få redan efter 30 m in, full effekt efter 2 timmar. Han måste ABSOLUT få i sig vätska, om detta inte går o han är trött o slö ska ni kontakta sjukvården...

• Mamma till Tilda

Dricker han inte borde du "tvinga" i honom det. Ta en spruta och ge gonom det så att han får i sig något. Jag hade ringt till sjukvårdsrådgivningen och bett om råd eller åkt in direkt.

• ami

Man KAN ge både alvedon OCH Ipren om barnet har hög feber som inte går ner. För att det inte ska riskera feberkramper. De verkar på olika sätt. Ge absolut inte mer Alvedon än vad som rekommenderas; det ger inte bättre effekt och kan ge leverskador.

• missteddy

ett tips varva alvedon och iprenliknade läkemedel då håller du kanske febern nere men om har inte dricker själv ta en spruta eller tsk och få i honom lite vatten allafall

• Nalle Puh73

Han är dunder förkyld och hostar så han kräks. Var till Vc idag på morgonen och fick bricanyl för att underlätt hostandet  men efter det har febern  bara stigit och stigit. Ska försöka ge lite vatten då och då  och jag hoppas det får stanna. Han har druckigt välling i morse och i kväll men knappt nåt under dagen så det får inte bli mindre än så här.
    Har gett saft som han brukar älska men inte ens det verkar smaka gott idag. Ska tempa om på en stund och hoppas den börjat gå neråt. Har öppnat vädringsluckan i sovrummet och försöker kylla ner luften lite för att hjälpa febern ner. Hoppas det hjäler bara. Lär väl inte bli mycket sova annars inatt.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Litet pyre i magen BF 11/06-08♥
  • crash and burn

Tecken på uttorkning är:

* att barnet blir slött och apatiskt
    * att barnet kissar lite eller inte alls.

• timberhochmandie

Det kan ju vara fråga om lunginflammation med den sjukdomsbilden. Fortsätter det så här tycker jag att du ska åka in med honom imorgon. (Om du inte känner att det blir än värre så det är läge att åka redan i natt.)

Svar på tråden Hur snabbt tar febernedsättande ner febern? Hjälp!