• MsBeauty

Bärsjal till prematurbarn

Hej,

Jag har blivit lite sugen på bärsjal sen jag började läsa om det här inne. Hann inte läsa och kolla upp så mycket innan sonen föddes, v. 24+2. Nu ska jag i alla fall börja handla lite grejer och tänkte köpa en bärsjal också. Men funkar det att ha bärsjal till ett prematurbarn (när han är så stor att jag får bära runt honom som jag vill då) ??

Vilket märke ska jag köpa?
    Kommer ta hem sonen i april/maj så det blir väl först då jag kommer använda den.
    Något annat som jag behöver tänka på när det gäller bärsjal?

Vill veta allt, för vill använda den så mycket som möjligt, istället för vagn kanske.

• Svar på tråden Bärsjal till prematurbarn
  • Hallonpaj

På känguruvården på Uppsala så har de väl någon sorts kombinerad skjorta och bärsjal i ett som man sätter babyn innanför. Man kan väl med fördel bära prematurer hud mot hud så länge inte läget är kritiskt, efter vad jag har förstått? Det ska väl till och med vara bättre än kuvös enligt en del studier?

Man får bära i vagga, tror jag. Eller eventuellt upprätt fast med benen ihop mot barnets mage innti krysset. Om du kollar på Hug-a-bub så ser du vilka knytningar som rekommenderas för prematurer.
    www.hugabub.com/flex/frequently_asked_questions_about_hugabub/79/1
    www.hugabub.com/flex/position_hugabub/88/1

Hug-a-bub och Sino kan vara exempel på lämpliga sjalar. Jag ska tillägga att jag själv inte har erfarenhet av prematura barn. Jag har bara erfarenhet av att bära fullgångna nyfödda bebisar. Hur gammal är ditt barn nu? Det var verkligen extremt mycket tidigt, det måste vara omtumlande.

Lycka till!

• MsBeauty

Tack så mycket för ditt svar. Vad bra att man kan använda bärsjal till prematur!

Jag får hålla honom ("känguru") sedan nån vecka, och sen blir det ju mer och mer. Han är bara 3 veckor så än är det lång tid kvar tills jag får hem honom och kan använda sjalen.

Ska kolla in de sjalar som du rekomenderat. Kan man bara köpa de över Internet eller?

• cloudberry79

Jag började bära Vidar i sjal när han kommit upp i vecka 34. Då blev han fri från CPAPen, men hade ännu satmätare och EKG/resp-elektroder. Vi kopplade helt enkelt ur honom ur maskinerna och satte ned honom. Han gillade INTE vagga. Eftersom kängurusittningen är huvud upp och fötter ned så provade vi bära honom upprätt, med benen inuti krysset som Hallonpaj skrev här ovan. Det funkade jättebra och jag bär honom så än idag (nu är han 6 veckor korrigerat).

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • cloudberry79

Det kanske inte framgick helt tydligt, men jag använde alltså sjalen på sjukhuset redan

• MsBeauty

aha, åh vad bra. Får man ta med egen sjal dit eller lånar man? Vilket märke använde du? tror också att min son kommer föredra att bli buren upprätt framför vagga, han stormtrivs med att sitta känguru nu i alla fall.

• Poffan

Ta å hoppa in på www.sjalbarn.se där är de massa trevligt folk som bär i sjal och har massa bra tips

• soffiplopp

vilket märke man ska välja e inte jättelätt...kolla på sjalbarn.se så kanske du får tips och tycke för nån speciell! lycka till med den lilla kängurun!

• cloudberry79

Har en trikåsjal (Tricot Slen) som jag själv gick och köpte. Vet att en del prematuravdelningar har sjalar att låna ut, fråga!

• MsBeauty

Tack så mycket. Jag ska fråga på Neo när vi flyttas dit, nu är vi Intensivvårdsavdelning.

• Plottis

Här får man också låna bärsjal på Neo, så hoppas det är samma där du bor. Sen kan du juköpa en när ni åker hem om några månader.

Triss i tjejer juli-02, feb-04, juli-06 och bf 27/5-08
Svar på tråden Bärsjal till prematurbarn