• Augusti Blomman

Hur väl skyddar ni era små från solen?

Jag har läst i flera trådar nu om folk som åker på solsemester med bäbisar som är några månader gamla. Jag undrar vad ni gör på dagarna med den lille, är ni på stranden men i skuggan, eller undviker ni stranden mitt på dagen, eller ja vad gör ni när det är 25-30 grader ?
    Hur väl skyddar ni era små från solen, är det okej att ha body med kort ärm i skuggan, eller ska man täcka så mycket hud som möjligt även i skuggan?

Anledningen till att jag undrar är att vi nyss flyttat ner till Florida och jag är osäker på hur mycket värme min lille klarar av, han är 5 månader. Nu har inte jag några planer på att ligga och steka mig på stranden, men jag tänker mer på promenader. Just nu så är det mellan 25 och 30 grader på dagarna. Vi har en bra grej på vagnen som man kan dra ner som skyddar mot solen men vi undviker att vara ute när det är som varmast mitt på dagen.
    Några tankar om detta? Hur och vad gör ni i hettan?

• Svar på tråden Hur väl skyddar ni era små från solen?
  • iolanthe

När vi var till Frankrike i somras så satt dottern i vagnen bara när vi var ute. Hon var 10 månader då och jättenöjd bara med att sitta o kolla runt sig. Vi hade suffletten uppe och ett solparasoll fäst på vagnen så hon var i skuggan mest hela tiden. Men lite färg fick hon, men inte så farligt och absolut inte bränd.

Sen var vi till Hawaii när hon var 14 månader och då var det lite svårare. Men vi försökte hålla oss i skuggan när vi var på stranden och stannade inga långa stunder. Smorde in med weledas solskyddsolja, sufletten uppfälld när hon var i vagnen och så gick vi på den sidan av gatan där skuggan fanns.

Och alltid, alltid, alltid en tunn solhatt på huvudet och t-shirt eller body på. Vi har solskyddskläder ocksål, men hon svettas så i dom så vi har inte kunnat använda dom.

• Augusti Blomman

iolanthe

Ja det låter vettigt. Jag känner att jag vill ju skydda han så mycket så möjligt, i allafall nu i början innan han är van vid värmen, men samtidigt så vill man ju inte isolera sig inomhus heller.

• Dixie

vi har försökt hålla dem i skuggan och haft tunna långärmade kläder på, sen har jag smort in händer med bamses solskyddskräm (även om de inte fyllt 1 år....)
    när vi badar har de haft långärmade solskyddskläder + solhatt!

• Hanna36

det finns solksyddsdräkter med hög faktor man kan köpa!
    Barn under 1 år ska inte smörjas med solskyddskräm, utan helst sitta i skuggan.. är man tex på stranden så får man tänka på att solen även tar i skuggan!

• AnnamedAochJ

Vi bor vid Medelhavet och vi stannade inne mitt på dagen, men då är det ju för varmt även för oss Annars hade vi sonen i skugga i vagnen men smörjde med solskydd med fysikaliskt skydd på händer och fötter. Fysikaliskt skydd ska vara ok för barn under 1 år men över 6 månader. Huvudsaken är ju att bebis inte bränner sig och solen "tar" ju även i skuggan på morgon o eftermiddag.

Alex, Alex världens bästa Alex
  • Augusti Blomman

jo vi har också stannat inne mitt på dagen, men det gäller att komma upp tidigt om man ska komma ut innan det blir för varmt. Det blir lätt att mangår och drar hemma på mornarna och vips så är det för varmt att gå ut.

Kom just hem från ett shoppingcentrum som var utomhus, men då fanns det tak över och då blir det ju inte lika varmt, plus att man kan ju alltid gå in i någon affär då det är AC överallt.

Tror att jag ska ta och köpa solkräm anpassat för min lille plutt.

• Becky V

Jag har varit med min dotter i Florida när hon var 2,5 månader och en månad i Thailand nu när hon är 4 månader. Jag upplevde inte värmen i sig som något problem alls. Hon verkade snarare njuta av den varma fuktiga luften. Däremot var jag noga med att hålla henne i skuggan. När jag var ute och gick fällde jag upp sufletten samt la en solskyddsfillt över vagnen men försökte hela tiden låta luften komma in så att det fläktade lite. I Thailand (där det var varmare än i Florida) tillbringade vi dagarna i skuggan på stranden. Ibland mitt på dagen la jag även över solskyddsfilten om jag upplevde att skuggan inte var tillräcklig. Efter fem på eftermiddagen lät jag henne vistas måttligt i solen för att exempelvis bada i havet. Vi var aldrig inne på dagarna i Thailand och använde ingen solkräm men hon brände sig absolut inte. Vi hade inte ens luftkonditionering men hon var pigg och glad mest hela tiden och verkade som sagt inte alls besväras av värmen.

• lillvilda

vi åkte till teneriffa med sonen när han var 6 månader. vi hade en solhatt och solskyddsdräkt på honom och undvek att vara på stranden mitt på dagen. sen hade vi en sulky med suflett och sånt parasoll på. Han brände sig aldrig. Det var egentligen inga problem tyckte jag. Han lekte vid plen ibland på dagarna, ibland på stranden och nån dag i lekparken men med rätt kläder så gick det ändå.

Nu var vi ju "bara" på teneriffa men värmen var inget som besvärade honom, bara han drack så gick det bra. Det märktes att han behövde lite extra vätska för han blev lite hård i magen annars. Han var som ett solsken hela resan så jag tror han bara trivdes i värmen.

• ShuppShupp

Det e så mkt för och emot det här med att smörja in barn under 1 år.

Vi kommer att åka till thailand om 3v oc jag passade på att fråga vår barnmorska sist vi var där. Hon sa att vi absolut skulle smörja honom!!
    Det är här i sverige som dom rekomenderar att man inte ska smörja barn under 1år utan istället ha dom i skuggan. Men är man i ett land som Thailand till exempel så kommer inte skuggan att skydda tillräcklig.
    Hon sa att det är jätteviktigt att vi smörjer honom. Och att vi ska använda solskydd med fysikaliskt filter, tex bamse.

Så vi kommer ha solskyddkläder + solkräm + någon siesta runt de varmste timmarna mitt på dagen.

Vår son är 7 måndader.

Jag funderar nu mest på vad man ska ta med för kläder egentligen!
    Linnen? Kortärmat? Långärmat?Shorts? Långbyxor?

Känns som om både låmgärmat å långbyxor blir för varmt men frågan e om de behövs som skydd för solen och myggen??

• curro

ShuppShupp:jag hade nog packat med mig nágot tunt lángármat för att vara pá det sákra, om inte bara fÓr solen sá fór myggen. Jag bor vid Medelhavet och vármen ár, precis som Augusti Blomman skriver, för stark mitt pá dagen. Alla som kommer hit som turister gár och lágger sig vid stranden vid 10-11 pá förmiddagen och ligger hela dagen fram till 17-18 pá kvállen. Fel! Vi som bor hár gár till stranden mellan 9-11.30 eller efter kl. 17 pá eftermiddagen. Mina barn blir solbránda ándá, inte mycket fór smÓrjer ocksá. En sak jag hoppades pá nár barnen skulle födas var att de hade árvt sin spanske pappas hudtyp,men acka sá fel jag hade. Sonen har fátt nágot mellanting mellan oss báda men dottern blir röd. Jag háller mig helt enkelt ur solen, dárfÖr ár min sommar hár sá trákig.Jag fár nog dra till Sverige en mánad över sommaren ándá...

• Tigerwoman

Under de sista åren har jag lärt mig att det finns en viss tendens att överdriva det här med solen här i Skandinavien. Visst är solen jättefarlig och naturligtvis ska man skydda barnen, men man behöver faktiskt inte lirka in en 3-månaders bebis i heltäckande solskyddsdräkt OCH sittta i skuggan eller inomhus under den varma tiden på dagen. Det går bra att vara utomhus, det räcker med att man är i skuggan och har hatt och t-shirt på (allt annat blir alldeles för varmt). Vi var 3 månader i Thailand när vår son var 5-7 månader och han var precis lika vit då vi kom hem som när vi åkte dit och han sov i bara blöja på stranden (i riktig skugga, inte sån där palmblads-skugga) varje dag. Ju mindre barnet är desto enklare är det ju, för då stannar de där man placerar dem, dvs i skuggan. Först när barnet blir så gammalt att det förflyttar sig själv behöver man solskyddsdräkt om klimatet är tropiskt. Badar man med barnet i havet så det är solexponerat en stund så kan man ha långärmat. Att smörja in barn går bra, förutsatt att man använder solskydd med fysikaliskt filter, det gör alla i t ex Australien, Florida och såna ställen, allt annat är otänkbart där. För barn som inte själva kan förlytta sig räcker det med skugga, hatt, t-shirt och insmörjning i de fall man inte kan skydda på annat sätt, t ex om benen sticker ut ur vagnen eller ur en baby-björn.

Svar på tråden Hur väl skyddar ni era små från solen?