• Ziitoo

Köttfärslimpa

Hur gör ni? Aldrig gjort det innan.

• Svar på tråden Köttfärslimpa
  • Pippirulls

Jag brukar göra efter ICA´s recept...

*500 gr köttfärs
    *1 påse fransk löksoppa (används istället för kryddor)
    *2 dl creme fraiche

Allt blandas ihop. Lägg "smeten" i en smord form och gör "smeten" till en limpa.

In i ugnen 175 grader i 40 minuter..

Hur gott som helst

• Micki

Jag brukar göra såhär:

Blanda ca 400-500 färs 

1 ägg
    1,5-2dl vatten
    1 ägg
    4 msk ströbröd

krydda med svart/vit peppar (jag brukar också mala kryddpeppar i)

lägg färsen i en smord ungssäker form,forma den till en längd
    om du vill kan du göra en skåra i mitten till en fyllning (jag brukar lägga i champinjoner).
    Pensla med fett.

Ös med fettet någon gång ude stekningen.

175grader i ca 1 timma.

• Mickis74
    Pippirulls skrev 2008-02-02 09:05:50 följande:
    Jag brukar göra efter ICA´s recept...*500 gr köttfärs*1 påse fransk löksoppa (används istället för kryddor)*2 dl creme fraicheAllt blandas ihop. Lägg "smeten" i en smord form och gör "smeten" till en limpa.In i ugnen 175 grader i 40 minuter..Hur gott som helst
    Brukar också göra så....blir supergott och är superenkelt.
  • Virriga Vera

Blandar köttfärsen och fyller efter vad som finns hemma och vilket humör jag är på. Det kan vara t.ex lök, rivet äpple, katrinplommon eller skogssvamp uppfräst med lite lök. Formar till en limpa, lägger bacon i rutmönster på den. Lägger limpan på i en form och in i ugnen.

• Pippirulls
    Mickis74 skrev 2008-02-02 09:20:42 följande:
    Brukar också göra så....blir supergott och är superenkelt.
    Jo det är enklast så tycker jag så slipper man allt annat som ska vara med i "smeten"...Lättlagat och hur gott som helst!!
  • sstl

Gör rätt mycke köttfärslimpa, tar oftast 900gr blandfärs. Lök, vitlök, bacon, ost, svamp.
    Ibland blandar jag i majs eller annat gott som kan finnas hemma.
    Har alltid soja, salt, peppar och grillkrydda i. Kan ju hotta upp det ibland genom att ta andra gryddor eller hacka ner chilli.
    Lägger äver bacon, tomat och ost på toppen.
    Nam nam smask

Älskar mina pojkar
  • Ziitoo

Åh era recept låter goda :) Måste fråga en sak till: Hur gör ni såsen till sen? jag funtar på att ha gräddsås.

• Virriga Vera
    Ziitoo skrev 2008-02-02 12:25:01 följande:
    Åh era recept låter goda :) Måste fråga en sak till: Hur gör ni såsen till sen? jag funtar på att ha gräddsås.
    Köttfärslimpa är toppen till potatismos med massor av kökta grönsaker och utan sås. Annars så blir såsen jättegod om du anväder den sky som blir i formen, det blir gott med gräddsås.
  • Fyrklovern
    Pippirulls skrev 2008-02-02 09:05:50 följande:
    Jag brukar göra efter ICA´s recept...*500 gr köttfärs*1 påse fransk löksoppa (används istället för kryddor)*2 dl creme fraicheAllt blandas ihop. Lägg "smeten" i en smord form och gör "smeten" till en limpa.In i ugnen 175 grader i 40 minuter..Hur gott som helst

Gör oxå alltid så, och så blandar jag i katrinplommon, blir så smarrigt!

Ziitoo skrev 2008-02-02 12:25:01 följande:
    Jag brukar ha potarismos och då behövs ju ingen sås, för det blir inte någon direkt sky när man gör det...
    Frågar man inget, får man ingenting veta!
  • Ziitoo

Virriga Vera skrev 2008-02-02 12:26:58 följande:

Köttfärslimpa är toppen till potatismos med massor av kökta grönsaker och utan sås. Annars så blir såsen jättegod om du anväder den sky som blir i formen, det blir gott med gräddsås.
    Guu vad sugen jag blir på köttfärslimpa nu alltså. Ska inte göra den idag utan imorgon och jag längtar.
    Okej. Sky, sky, sky. Får komma ihåg det. Hehe.
Svar på tråden Köttfärslimpa