• mysaw

Ni med moderkaka i framvägg. Känner ni mycket fosterrörelser, kring v 21?

Hej

Har på UL konstaterat att moderkakan sitter i framvägg på livmodern och jag har läst att det blir som en riktig stötdämpare och gör att man inte känner fosterrörelser så lätt.

Ni som har det, känner ni mycket rörelser? Jag tycker det är jobbigt när det känns så lugnt i magen, förra grav var det betydligt mer liv, men moderkakan satt annorlunda då.

Har snart gått 20 fullgångna veckor.

• Svar på tråden Ni med moderkaka i framvägg. Känner ni mycket fosterrörelser, kring v 21?
  • Carisma95

Kände inget alls med andra barnet förrän V.20 (Var då på UL och det visade också att moderkakan satt i framvägg).
    Är nu i V.23 (snart 24) och vet ju vad det är jag känner nu. Men det är inte alls lika tydligt som med första barnet (då jag kände redan i V.15)

A stumble may prevent a fall....
  • viseversa

jag hadde moderkakan i framvägg och kände första tydliga rörelsen i v22! så det är ingen fara.men jag var också orolig tills jag kände rörelser varje dag!

• Mickis74

Kände rörelser tidigt, men ännu inga jättekraftiga.....är precis inne i v24. Har sett utanpå magen EN gång hittills.

• madame rouge

Har oxå precis fått reda på att jag har moderkakan i framvägg är i v.20 och känner inga tydliga sparkar men kan ibland "ana" något som rör sig därinne.Längtar så efter att få känna en rejäl spark.Adios!

• oOrosamarängerOo

Har moderkakan i framvägg, är i v32 och rörelserna känns fortfarande dovare än jämfört med mina två tidigare graviditeter. Känner nu att rörelserna är lika kraftiga, stötdämpande.

♥ ♥ ♥ liten tjej i magen ♥ ♥ ♥
  • Lilla Fjun

Är i vecka 21 nu. Först för några dagar sedan kände jag de första rörelserna som jag är säker på kom från bebisen och när jag väl vet hur det ska kännas insåg jag att jag kännt i ett par veckors tid men inte förstått vad det var. Men endast enstaka lätta sparkar och bara när jag vilar.

• Bellbox

Jag har också moderkakan i framvägg (är i v.36 nu) & jag kände faktiskt runt v.15 MEN bara om jag koncentrerade mig & l¨g i sängen stilla om kvällen... Det dröjde till efter v.20 innan jag kände tydliga rörelser, men då ALDRIG åt höger (där min moderkaka sitter)
    Nu sen många många veckor känner jag tydligt rörelser åt alla möjliga håll så nu är det nog ingen skillnad längre

BF 4 mars
  • BF2008

jag känner inte heller så mcyekt...nån gång då och då men inget tydligt....en lite puff bara så man hinner knappt reagera....men man kommer nog hinna känna så det räcker om man väntar ett tag till....är i vecka 21 nu så det är många veckor kvar..men jag håller med ibland när det gått nåra dar blir man orolig!!

• Bellbox

Ett tips är att dricka ett kallt glas vatten snabbt om man tycker att det gått för lång tid sen man kände senast; då brukar bebisen vakna till
    Men det funkar ju bäst efter att man nått det skedet att man VET vad som är bebisens rörelser i magen och vad som inte är det & man brukar känna varje dag i alla fall...

BF 4 mars
  • memini

Är i v 23 och kände första rörelserna i v 17, har oxå i framvägg...

• arkeologitjejen

Har också moderkakan i framvägg, men jag kände fosterrörelser rätt tidigt. Är nu i vecka 33 och får ordentliga sparkar, men inga små fötter som sticker ut eller liknande, men många större rörelser samt att den lilla krabaten pressar på urinblåsan så jag springer på toa hela tiden.

• snix

har moderkakan i framvägg har känt sen v 15 andra barnet och nu i v 25 är bebisen alrdig still...

• spliffi

jag har också moderkakan i framvägg.. Har känt fosterrörelser länge.
    Men de där bror nog lite på hur den sitter också =)

• Therese med 2 huliganer

Har moderkakan på höger framsida och vid v.20 så var det allt sparkar som kom men väldigt glest.Sedan från v.23 har det varit ständig aktivitet. Nu i v. 27 så är det allt annat än dämpande sparkar som kommer, oavsett var i magen den kommer, endel riktigt smärtsamma. Börjar bli lite nervös för hur hårda de kommer bli egentligen :-S
    Men de skall nog gå bra

• jesslin

Kännt sedan v 16 men verkligen inte ofta. har moderkakan i framvägg denna gång. Är i v 20.

Sofia fröken busan nummer ett, lillbebbo v 20
  • sorba

Är i v 32 och jag känner visst sparkar utåt magen men mest känns det som om bebisen sparkar inåt, mot tarmarna.

Tyckte att det var skitjobbigt i början när man inte kände så mycket. Nu känner jag i alla fall att det rör sig hela tiden.

• Karl Fazer

Har moderkakan i framvägg och känner väldigt lite sparkar (är i vecka 27 nu). Blev skickad på extra CTG och ultraljud för att kolla så allt var okej (vilket det var).

• Joje

Hade moderkakan i framvägg när jag var gravid med sonen. Kände honom på riktigt i v 22 (kände väl något litet sprattel i v 16/17 men var inte säker på om det var han), sen var det full fart på honom fram till förlossningen. Ibland kändes det som att han var på väg ut genom magen

• Ligan
    Svar på #18
    ja går in i vecka 24 imorgon. Jag känner bara dova försiktiga rörelser, dock någon varje dag. Jag har moderkakan i framvägg. mest när jag vilar, viill at han ska börja sparka mer så man blir lugn
  • mamma201128

Jag har själv min moderkaka i livmoderns framvägg och är i v 22 nu och känner inget ännu :( Har baar kännt bubbel o kurr ibland man blir orolig men måste försöka koppla av kram

Svar på tråden Ni med moderkaka i framvägg. Känner ni mycket fosterrörelser, kring v 21?