• hoppet787878

adhd-symptom spädbarn

Jag vet att man inte kan säga om spädbarn har ADHD vid så tidig ålder, men ni som har barn med det( den överaktiva) hur var dom som nyfödda och spädbarn? Jag misstänker starkt att min 3 månaders har något fel, och har alltid gjort det. Nu har vi utelutit magen och halsen, testat ALLT! Kan man få hjälp med undersökning så här tidigt? Om man inte hinner med sig själv och inte orkar! Vad gör man? Var vänder man sig?

• Svar på tråden adhd-symptom spädbarn
  • Familytime

Vad är det med ditt barn då? Vad har han för symptom?  

• hoppet787878

Överaktiv från födseln, svår att tillfredsställa, gråter mycket, kan inte leka själv längre stunder. Ofta spänd och vill inte vara i famn, mer än om man lyckas få honom att somna på dagtid. Vill vara i rörelse för att vara lugn. Söker hela tiden efter något att fästa blicken på. Dock bra på att fokusera. Glad och pigg när han är på det humöret. Sprättig( springer i babysiten). Lugnare vid nya miljöer, om man åker bort.

• Lilla bebisen

Hejsan

Man brukar ju säga att alla bebisar är olika..

Men om du känner så stark oro så tycker jag iaf att du ska nämna det nästa gång du är på BVC. Hoppas du har en bra kontakt där.

Sen får vi givetvis hoppas att han bara är en bebis som är nyfiken och lite mer aktiv än sina jämngamla kompisar.

Många kramar

• Familytime

Det låter som vilken 3 månaders baby som helst. Hur brukar dina 3 månaders vara? Du måste ju ha någon att jämföra med, menar jag.   

• motalatjej

Låter precis som min son när han var bebis.... Han hade dock kolik, men även när den persen var över var han en rastlös själ. Vet förövrigt ingen 3 månaders som "leker".
    Min son är idag en otroligt snäll o lugn kille, men med mycket humör.

• Maggis Nervis

Det går inte säkerhetsställa en npf diagnos vid så ung ålder!
    Mina barn är som natt och dag, dottern har alltid varit aktiv och social medans sonen har varit extremt närhetskrävande, och vill inte alls vara bland folk!
    Barn är olika!
    Diskutera din oro med bvc! Lycka till!

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Qywez

Det var tom tidigt att göra en ADHD utredning på en treåring, så den vart inte godkänd förräns han vart 7 år.
    Men inte skulle jag oroa mig för ADHD vid den åldern, men om du är orolig så ta kontakt med BVC och sök stöd.
    Har man fått oron i kroppen, så är det svårt att släppa den, det mår du bara dåligt av, så sök hjälp.
    Men kan säga att vissa av mina barn, var lugna som bebisar, kunde ligga själva på golvet mm.

• Kajak

TS det du beskrev precis som min sonen....
    Idag är han 6 mån o är PIGG o har myrorna i benen...

Han är full normalt även din barnet!

• ludenben
    hoppet787878 skrev 2008-02-02 11:10:57 följande:
    Överaktiv från födseln, svår att tillfredsställa, gråter mycket, kan inte leka själv längre stunder. Ofta spänd och vill inte vara i famn, mer än om man lyckas få honom att somna på dagtid. Vill vara i rörelse för att vara lugn. Söker hela tiden efter något att fästa blicken på. Dock bra på att fokusera. Glad och pigg när han är på det humöret. Sprättig( springer i babysiten). Lugnare vid nya miljöer, om man åker bort.
    våddå inte kan leka själv vid längre studender?? vilken 3 månaders kan det då?? i allafall min son har svår adhd, han är 5 år nu. Det han var vid den åldern som ditt barn är att han sov mycket mindre. Han var vaken mellan flera mål när ända sen han var nån månad gammal. Min son fick dignosen i höstas och då var han 5 år. Utredningen kunde börja tidigast vid 4 sa de och han fickbörja vid 4 1/2. Men självklart ska du ta upp din oro med bvc. För det kan ju hända att det är något annat som kan fastställas vid den åldern. Kan de inte det är det bara att vänta å se hur han utvecklas och fortsätta påpeka för bvc vid kontrollerna så de har ögonen på det.
  • Kålrot

Jag tycker det låter lite som om du säger emot dig själv lite, du har nog inte tänkt på det själv bara.
    "Kan inte leka själv längre stunder" & "vara i rörelse för att vara lugn" låter lite dubbelt, "sprättig (springer i babysiten)" då leker han ju!

"Lugnare vid nya miljöer, om man åker bort". Så är många bebisar som är uttråkade. Det är mycket roligare att vara hemifrån, där det händer lite spännande saker.

Ingen kan säga om din bebis har ADHD eller inte än på några år. Men man hör ju föräldrar om har kännt på sig att något inte stämmer ända sedan barnen var bebisar.
    Vår son var i alla fall hur lugn och nöjd som helst när han var liten.

Du kanske ska prata lite med BVC. De vet mer än man tror. Och om man är orolig kan det vara skönt att prata med någon om det.
    Får man en tanke så kan det vara svårt att släppa den, och ju mer man funderar desto mer verker det vara så.
    Lycka till i alla fall!

• Hygea

Låter som min dotter!
    Hon har bara väldigt mkt energi. Min son är likadan.

~ Linnéa -041010 & Isaac -070812 ~ Mina barn, mitt allt...!
  • lillvilda

Du kan ju prata med bvc om du är orolig men jag tycker din son låter som en normal 3 månaders. Vissa barn kan sitta länge själva å titta i sig omkring medan andra inte har de minsta tålamod till det. Min son har aldrig gillat sitta i babysittern det händer alldeles för lite där,den ratade han direkt. Han älskade att gå på stan för då hade han nått att hålla koll på och det gjorde honom nöjd. Han ville aldrig "leka" själv på golvet utan ville att vi skulle bära med honom så han fick se allt vi gjorde. När han blev 5 måaner och lärde sig krypa släppte det lite då han kunde undersöka sin omgivning bättre. Han gillar inte sin vagn utan vill bli buren så han ser mer. Vid 3 månader så gav vi upp och gav honom sittdelen i vagnen för i liggdelen fick han frispel för han inte såg över kanten. Sitter han i vagnen vill han sitta upprätt och med suffletten nerfälld så han ser mer. Helst vill han stå i vagnen så han kan titta åt alla håll så det har han ofta gjort sen han var 5-6 månader, då står han med sin sele på och håller i suffletten. Barn är alla olika, vi har fått en livlig modell men jag tror inte på nått sätt att det skulle vara "fel"(i brist på bättre ord) på honom, han kräver bara lite mer simulering.Aktiv och nyfiken kallar jag honom.

Svar på tråden adhd-symptom spädbarn