• solblomma5

Manisk skräck för att spy av smärta

Min sambo vill jättegärna ha barn, men jag tvekar. Kan låta löjligt, men jag har en näst intill manisk skräck inför att kräkas och är så orolig för att ha så ont under en förlossning att man spyr en massa. Har sån skräck för att spy att jag hellre har influensa i tre månader än att få magsjuka (inte haft det på hur många år som helst, gudskelov...) och fastar konstant så fort någon i min omgivning har magsjuka, för att inte ha något i magen som kan komma upp (kanske inte hjälper, men psykiskt hjälper det i alla fall...) Nu undrar jag om det är många som spyr av smärta under en förlossning?

• Svar på tråden Manisk skräck för att spy av smärta
  • VictorsMamma

Jag spydde inte vid förlossningen, mådde inte illa alls. Men däremot spydde jag under graviditeten mellan v.7-v.14. Nu är jag gravid med tvillingar och spyr fortfarande, är nu i v. 23+6. Man vänjer sig. Det är inte som maginfluensa, tycker jag. Tar inte på en på samma sätt.

• En glad tjej

Jag hade svinont under förlossningen men jag spydde inte så det är nog väldigt olika. Man kan spy av lustgasen men det gjorde inte jag. Och jag tror att har du väl ont kommer det inte bekomma dig att du spyr men det är bara vad jag tror!

• Maxbox

Jag tror inte det är vanlig rädsla du lider av, utan emetofobi.
    Sök hjälp för det är mitt tips.

• solblomma5
    Svar på #3
    jaha, jag visste inte att det fanns något som hette emoto.... hm... emotofobi? Tack, ska undersöka saken närmare!
  • solblomma5
    Svar på #1
    ja just det, det är ju hela graviditeten innan också som man eventuellt ska må illa och spy.... usch... undrar om det är värt det? Hm...
  • malseg

Hej , jag har gått igenom tre förlossningar och inte kräkts någon gång. Jag är väldigt spykänslig och gör allt för att inte behöva kräkas, så jag försår din oro.

• solblomma5
    malseg skrev 2008-02-02 12:02:37 följande:
    Hej , jag har gått igenom tre förlossningar och inte kräkts någon gång. Jag är väldigt spykänslig och gör allt för att inte behöva kräkas, så jag försår din oro.
    Hej maleg! Slapp du illamående och kräkningar även under graviditeten?
  • tindistar

Mådde illa i början av båda graviditeterna men har inte spytt. Mådde inte alls illa under förlossningen. Men det är ju från person till person.

• malseg

Japp..mådde inte så illa så jag behövde kräkas iaf. Visst illamående kunde någongång komma men det var mest i början av graviditeterna och inte alls nåt som var jobbigt..

Lilla söta, vackra Emla! Varför var du tvungen att gå? Utan att vi fick säga hej eller hejdå?
  • ilalila

Jag kräktes under min förlossning vid ett tillfälle. Men inte för att det gjorde mer ont just precis då...jag vet faktiskt inte varför jag kräktes. Ont hade jag ju hela tiden så det var inte på grund av smärta.

Svar på tråden Manisk skräck för att spy av smärta