Barntidningar = miljöproblem? Vad tycker ni?
Jag får nästan dåligt samvete mot miljön då barnen får en tidning på grund av alla dess plastpresenter som skickas med. Det är säkert svårt för EN tidning att sluta, därför har jag skrivit ett brev som jag tänker skicka till alla de förlag jag känner till och hoppas att branschen tar ett gemensamt tag mot detta.
Bamse har ju lärt oss att det är bra att vara många då man är små, därför hoppas jag att även du håller med mig om att presenterna skulle kunna vara både färre och miljövänligare. Läs brevet och gör ett inlägg med din kommentar så skickar jag även med dessa till förlagen!
Tack för DIN hjälp!
Här är brevet, jag skriver i brevhuvudet vilka förlag som får brevet.
"Hej
Jag skriver detta brev till er för att vädja för miljön. I Sverige har det kommit en uppsjö tidningar som riktar sig till våra barn. Det är roligt att kunna unna sig och sitt barn en mysig lässtund med barnets favoritfigur istället för ex. en påse godis!
Dock är det trist att se att det utbrutit ett leksakskrig mellan förlagen då varje tidning innehåller en present (i plast) och som också kräver att tidningen emballeras. Det krävs inte många tidningsköp innan man som förälder uppmärksammar att det är samma plastgrejer som återkommer samt att de ganska omgående går sönder.
Jag förstår dilemmat! De fina tiarorna säljer tidningar lika mycket som själva magasinet själv, men vore det inte bra för barnen och för miljön om tidningsbranschen höll in tömmarna lite grann?
Kanske kan varje förlag införa ett system med samlarmärken på varje tidning som man kan byta in mot en lite ordentligare present? Eller att det följer med koder i tidningen till onlinespel? Varför inte medvetet satsa på klistermärken, tygmärken (som barnen både har nytta av och tycker är kul att ha på den trasiga tröjan), CDskivor och annat som minskar transporter och emballage?
Om alla tidningsförlag kommer överens är det förstås enklare att snabbt få till stånd en förändring, men även det förlag som först genomför den här förändringen kan räkna med god PR. Belyser man problemet är nämligen barnen mer miljömedvetna än vad vi vuxna är!
Jag hoppas verkligen på en snar ändring så jag och mina tre barn kan fortsätta njuta av barntidningar utan dåligt samvete."