• LeiaA

Bästa dammsugaren??

Vi måste köpa en ny dammsugare för den vi har både suger dåligt + att det blir dammigt igen på en gång så filtret är nog inte så bra. Funderar på en sån där dyr Electrolux som ska vara så tyst och ha ett sånt superbra filter. Någon som har erfarenhet av dem? Någon som har en billigare variant som kanske fungerar lika bra? Tar tacksamt emot alla tips. Tack på förhand!

• Svar på tråden Bästa dammsugaren??
  • emmapemma is back

Jag köpte MIELE dammsugare för ett par år sen,tror jag bet ca 2000.
    E supernöjd! Den e tyst och ser ut som ny fortfarande (dammsuger ofta faktiskt *ler*) Lycka till i dammsugedjungeln

• LeiaA

Ingen annan som har en bra dammsugare??

• Monky

AEG Vampyr, helt suverän!!! Både jag och mina föräldrar har den och vi är supernöjda.

• vofflan

Jag har en centraldamsugare och är supernöjd
    Men det funkar ju inte för alla , man måste ju ha hus
    Vi tömmer påsen kanske högst 2 ggr om året

• Proffset

Vi köpte en Philips (på Onoff, 1500 kr) när vi köpte dammsugare. Det är väl 2 år sedan nu. Jag bara älskar denna dammsugare. Den är så smidig. Man kan vrida munstycket (heter det så??) beroende på om du vill köra på det breda hållet, eller om du ska dammsuga smala utrymmen. Den går tyst.
    På jobbet har vi en Miele, och det har givit mig skräck för det märket. Den är så hård på något sätt. Stor och klumpig, plastig på något sätt. När man dammsuger så hör man bara hur munstycket slår hårt mot golvet. *ryser*. Det skiljer säkert jättemycket mellan olika modeller.

Men smaken är som baken....

• SVejsan

Titta på oberoende tester (tråkigt jag vet...)
    Alla dammsugar märken har sådana som suger dåligt respektive bra! Enda sättet är att lita på oberoende tester i tex Ica kuriren, Råd och Rön, Vi Bilägare , dn ellerVår Bostad.
    Alla filter blir dåliga efter ett tag och hur många byter ?

Sen är ju det så att en hel del damsugare av olika "märken" är egentligen i grunden gjorda i samma "fabrik" av samma delar (Lux, Electrolux, Volta tex) men riktar sig mot olika kundgrupper.

Att kolla på oberoende tester gör också att man kan sålla bort sådana fabrikanter som "märkt upp" sina dammsugare så att de skall fylla upp deras produktportfölj. Enligt standarder så får tex effekten som dammsugaren är märkt med vara 25 procent högre än vad man vid typprovningen uppmätt, vilket innebär att en dammsugare med 1100W motor kan vara märkt med 1400W och därigenom ge intryck av att vara en starkare maskin...
    Snurrigt va!

• LeiaA

Tack för alla tips. alla verkar tycka olika, fortfarande lika svårt att veta vilken vi ska välja dock.....det är ju sååå trist att dammsuga så man vill ju ha en effektiv en så det går fort!

• minibulan

Jag fick hem min nya Electrolux Oxy 3 igår. Det är den man gör reklam för på tv. Man kan ju tycka att 3495:- är väldigt mycket pengar. Men jag köper ju inte dammsugare varje år.

Såg ett test där man ville visa hur tät maskinen är och hur minimalt den släpper ut. En Miele dammsugare användes som referens och båda stod bredvid varann. Testet gjordes med "teaterrök" tjock vit rök som används för att likna dimma eller liknande.

Man kunde tydligt se att ur Mielen kom det rök ur alla möjliga springor, hjulfästena, sladdvindan, filtret överallt. Ur Electroluxen kom inget synligt för ögat. Jag blev övertygad. Kvalsterbajs, pollen, hundhår, inget problem.Den är så ren att den får användas att rengöra operationssalar med. Motorstyrka och sugeffekt betyder inget om inte dammsugaren är tät nog att behålla smutsen i påsen, så det inte virvlar upp och ut i rummen igen.

Jag kan varmt rekommendera denna dammsugare ZO6350

• Sånglärkan

Som flera tidigare nämnt: Electrolux Ultra Silence. Den är faktiskt jättebra.

• Anova

Ta en titt i tidningen Råd och Rön.. De testade dammsugare för något nummer sedan..

Tidningen får du tag på biblioteket!

• Siena

den gröna i marsipan med araksfyllning och chokladdoppade ändar!

• vargzaga

Måste också köpa en ny dammsugare.
    Har också fastnat för Electrolux Oxy, bara för att den inte släpper ut något och det är A o O för mig, då jag har astma och reagerar på damsmugaren vi har nu.

• mirella2002

Vi har oxå electrolux ultra silencer och den är vi helnöjda med och den är väldigt tyst

• lena ekman

Köp en dammsugare vars påsar du kan köpa i den affär du normalt handlar mat i. Vi hade inte så innan och var det något vi alltid var utan så var det dammsugarpåsar.

• Peterpan

Hej,
    vi har en Kirby som är nästan mer som en hushållsmaskin än en dammsugare därför att man kan dammsuga, polera kakel, massera..., pumpa upp madrasser etc.
    Tyvärr är den mycket dyr...man kan nästan köpa en liten begagnad bil för samma pris....

Svar på tråden Bästa dammsugaren??