Kanel till 6-månaders
Kokar äpple. Kan jag ha i kanel?
Kokar äpple. Kan jag ha i kanel?
Det tror jag absolut du kan, kryddor ska inte vara nån fara.
I mycket små mängder i så fall. Kanel är inte en lämplig krydda för små barn.
Hade väldigt gärna förklarat ingående varför men tyvärr ligger alla mina kost och barnmatsböcker nerpackade i källaren efter en flytt. Kommer bara ihåg att kanel var på min lista över saker att vara försiktig med/inte ge till litet barn. Sorry
Ok, hade i lite men han var inte överförtjust. Kanske tar ett tag att lära sig smaken.
googlade lite och hittade det här.
Kanel kan innehålla det giftiga ämnet kumarin som orsakar leverskador.
En normal användning av kanel som krydda innebär inte någon risk. Men det krävs måttfullhet och det är inte lämpligt att dagligen stoppa i sig teskedsvis med kanel i form av naturmedel.
men vem äter teskedsvis med kanel?
Sökte på Livsmedelsverkets sida men kan inte hitta något.....
Hittade bara det här men jag ville se vad det stod om just spädbarn o kanel...
"Kan det vara farligt att äta kanel?
Normal användning av kanel som krydda exempelvis i kakor, bullar eller på gröt innebär ingen hälsorisk."
Jag har engelska böcker så det kan hända att de skiljer sig från svenska riktlinjer. Men som det stod ovan så innehåller kanel kumarin och det man bör tänka på är att en bebis äter förhållandevis mycket mat för sin storlek och leverns kapacitet så man bör vara extra försiktig med allt.
Tror dock inte att lite kanel någongång orsakar irreversibla skador men jag är själv mycket nogrann med vad jag äter och har jobbat som nanny och haft som ansvar att se till att barnet fått optimalt bra mat.