Tja... Jag googlade jag :)
"Ödem i benen kan ha olika orsaker.
1. Hjärtat orkar inte pumpa så kraftigt - då svullnar bägge benen. Viktigaste behandlingen är då att man börjar äta hjärtmedicin och urindrivande medicin.
2. Primärt lymfödem - en svullnad som uppstår då man har alltför få eller dåliga lymfbanor i benen. Behandling: Manuellt lymfdränage - lymfmassage som får de lymfbanor som finns att jobba bättre. För att bibehålla resultatet används kompressionsstrumpor.
3. Sekundärt lymfödem - svullnad som uppstår för att man skadat lymfbanorna t ex vid en operation. Behandling lymfmassage och kompressionstrumpor.
4. Lymfovenöst ödem - åderbråck i benen gör att venerna inte tar med sig de 80% av vätska som de ska. Då får lymfsystemet jobba mer - vilket det till slut inte orkar och då blir vätska kvar och benen svullna. Behandling: Kompressionsstrumpor och även lymfmassage för att öka effekten."
Källa: Lymfterapeuten
Lantani skrev 2008-02-02 14:12:09 följande:
Hur uppstår ett ödem i benet och hur kan detta behandlas?Har fått en sådan fråga till mina uppgifter i skolan.det enda som står om ödem i benet i boken är följande:Vid svårare fall av högerkammarssvikt ses ödem; te.x. leversvullnad, ödem i buken och i benen. Ödem i benen kan leda till venösa bensår.Allmänt om ödem står det såhär i boken: När hjärtat inte orkar med det ökade tillflödet leder det till att blodet stockas, går backåt i systemet. Ödem bildas i vävnaderna.Så hjälp mig att svara på frågan. Hittar inte något bra på nätet heller.