Jag är 33 år och under utredning av ADHD, men i dagens samhälle tro jag dom sätter diagnosen för lätt. Jag har alltid vetat sen jag va 5 år att jag inte är som andra. jag bråkade på dagis, slogs och sprang hem, jag fick inte gå i skolan 2,3,4 för det va hopplöst, jag blev inåtvänd efter alla turer i 5 och 6:an men i högstadiet spårade det ur och jag blev skolans värsting som slogs,bråkade,slog sönder saker,tände eld och allt man inte våga drömma om, jag hamnade på ungdomsvårdskola och blev ännu värre och värre.... jag levde ett liv i total kaos med depressioner,social fobi, panikångest ja you name it.
Jag levde på min höga energi dygnet runt där det ena ledde till det andra. Det va kaos inom mig och en stenhård yta utåt. jag förstog hela tiden att något va fel men alla psykologer sa att det berodde på min barndom hela tiden så jag gick i samtal i 8 år men va hjälpte det. det kom hela tiden nya grejer och den höga energinivån jag levde i fick inte utlopp tillräckligt så jag va totalt flippad. höll igång dygnet runt nästan. jag levde värre än en missbrukare. jag hade ständiga utbrott och slog sönder saker och gick genom eld för att få min vilja igenom. jag kunde inte jobba på alla år för jag hamnade i konflikter jämt.
ingen har nånstin pratat om ADHD med mig, bara min uppväxt och thats it!!!
När jag började jobbar för 5 år sen så har det sakta men säkert växt fram att ADHD kan vara svaret. Jag går mot strömmen, jag är inte som andra, jag är uppjagad,stressad,pressad,irriterad och asgarvar om vartannat, får utbrott och slår sönder saker än, otålig,rastlös,orkar inte vänta på något,kan inte ha rast, kan inte varva ner,kan inte läsa böcker eller papper,måste ha kontroll på allt o alla, kan inte lyssna på någon, måste avbryta, kan inte se på film eller Tv, måste ha händerna igång jämt, bli låst i hjärnan när det blir för mycket, kan inte ta in för mycket information, är superimpulsiv,rak,kastar mig in i saker utan att tänka, kan inte vara hemma för det blir rörigt i huvudet med barnen,mat,disk,tvätt, ja alla sysslor. blir galen på höga ljud här hemma, men inte ute oftast, känner mig jagad och oförstådd jämt, kan inte ha för mycket i huvudet för då blir det kaos som leder till utbrott...... ja listan kan göras lång.
Så idag kan jag förstå att det kan vara ADHD jag har haft hela livet. Jag förstår att min familj är mer kaotisk än andra barnfamiljer. jag behöver struktur men har ingen. jag kan ha en dag ledigt och gripas av panik och trycker in 5 saker på en dag sen blir det kaos och ilskan kommer som ett brev på posten, jag har ingen balans nånstans. Allt eller inget hela tiden. Är det inget att göra så skapar jag 100 saker att göra, och det ska göras fort fort annars blir jag galen och uppjagad. Sen rullar det på.
Så nu har jag beskrivit mycket hur jag är som person med ADHD.
Glömt en sak, pratar mycket och lyssnar lite är jag i ett nötskal. Jag ber om råd sen hör jag inget.